Den aller største klassikaren – endå ein gong
Den tragiske dimensjonen veiknar i ei stram, hard Hamlet-tolking.
Ågot Sendstad som Gertrude og Herbert Nordrum som Hamlet.
Foto: Øyvind Eide
Nationaltheatret
William Shakespeare:
Hamlet
Omsett av André Bjerke
Regi: Johannes Holmen Dahl
Scenografi, kostyme: Nia Damerell
Komponist: Alf Lund Godbolt
Den særeigne og omtykte regissøren Johannes Holmen Dahl har tilsynelatande eit langstrekt prosjekt i å gå laus på klassikarane. Han likar å spele dei i eit nedstrippa rom med minst mogleg taktile effektar, frontalt spel sjølv i intense dialogscener og gjerne med eit hardt lydbilete.
Av og til vert det fjetrande teater av det. Skodespelarane ser alltid ut til å bli inspirerte av han. Men treffer han den menneskelege nerven i dramatikken, så vi identifiserer oss? Tja...
Komprimert
Shakespeares Hamlet er jo, som dei fleste store drama, ei historie både om individets einsame kamp mot majoriteten og om dilemmaa makthavarar i samfunnet har i klemma mellom kjensler og fornuft, mellom medynk og kynisme. I denne kampen er det mange som går til grunne og døyr, menneske med store forventningar til livet.
I denne versjonen er handlinga nennsamt komprimert – og ivareteken – i ei framsyning på 100 minutt. Vi saknar mest ingen av dei berande elementa. Skodespelarane gjev faste og klåre studiar av karakterane, og mykje kviler sjølvsagt på Herbert Nordrum i tittelrolla.
Han tekstar framifrå og gir eit overtydande inntrykk av eit desperat menneske, også i mimikk og kroppsspråk. Det vi kan sakne både hjå han og dei andre, er kan hende nett det regissøren ikkje har vilja ha: varm kommunikasjon.
Det er faktisk mest i monologane desse personane nærmar seg noko som kan røre oss. Utanom Nordrum gjeld dette både Håkon Ramstads Polonius, Jan Gunnar Røises Claudius og Kim Haugens Gjenferdet. Debutanten Maria Kristine Hildonen som Ofelia viser ein frisk og trygg scenisk spontanitet, men vanvitsscena kan ho ikkje berge i ei så stilisert form. Heller ikkje substituttet for teater-i-teater-scena fungerer, slik det her kjem som ein crazy-performance frå Hamlet sjølv.
Rein tango
To unnatak frå den strenge, ikkje-emosjonelle regien registrerer vi i oppgjersscena mellom Hamlet og Gertrude (Ågot Sendstad), og i scena mellom Hamlet og gravaren (her Anne Krigsvold). I desse scenene er det kontakt; det er rein tango.
Men sjølv med eit så handplukka ensemble som dette kan ikkje The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark røske heilt tak i oss i ein så stramt stilisert versjon. Det er sterkt og raust i uttrykket. Men det blir aldri heilt tragedie.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Nationaltheatret
William Shakespeare:
Hamlet
Omsett av André Bjerke
Regi: Johannes Holmen Dahl
Scenografi, kostyme: Nia Damerell
Komponist: Alf Lund Godbolt
Den særeigne og omtykte regissøren Johannes Holmen Dahl har tilsynelatande eit langstrekt prosjekt i å gå laus på klassikarane. Han likar å spele dei i eit nedstrippa rom med minst mogleg taktile effektar, frontalt spel sjølv i intense dialogscener og gjerne med eit hardt lydbilete.
Av og til vert det fjetrande teater av det. Skodespelarane ser alltid ut til å bli inspirerte av han. Men treffer han den menneskelege nerven i dramatikken, så vi identifiserer oss? Tja...
Komprimert
Shakespeares Hamlet er jo, som dei fleste store drama, ei historie både om individets einsame kamp mot majoriteten og om dilemmaa makthavarar i samfunnet har i klemma mellom kjensler og fornuft, mellom medynk og kynisme. I denne kampen er det mange som går til grunne og døyr, menneske med store forventningar til livet.
I denne versjonen er handlinga nennsamt komprimert – og ivareteken – i ei framsyning på 100 minutt. Vi saknar mest ingen av dei berande elementa. Skodespelarane gjev faste og klåre studiar av karakterane, og mykje kviler sjølvsagt på Herbert Nordrum i tittelrolla.
Han tekstar framifrå og gir eit overtydande inntrykk av eit desperat menneske, også i mimikk og kroppsspråk. Det vi kan sakne både hjå han og dei andre, er kan hende nett det regissøren ikkje har vilja ha: varm kommunikasjon.
Det er faktisk mest i monologane desse personane nærmar seg noko som kan røre oss. Utanom Nordrum gjeld dette både Håkon Ramstads Polonius, Jan Gunnar Røises Claudius og Kim Haugens Gjenferdet. Debutanten Maria Kristine Hildonen som Ofelia viser ein frisk og trygg scenisk spontanitet, men vanvitsscena kan ho ikkje berge i ei så stilisert form. Heller ikkje substituttet for teater-i-teater-scena fungerer, slik det her kjem som ein crazy-performance frå Hamlet sjølv.
Rein tango
To unnatak frå den strenge, ikkje-emosjonelle regien registrerer vi i oppgjersscena mellom Hamlet og Gertrude (Ågot Sendstad), og i scena mellom Hamlet og gravaren (her Anne Krigsvold). I desse scenene er det kontakt; det er rein tango.
Men sjølv med eit så handplukka ensemble som dette kan ikkje The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark røske heilt tak i oss i ein så stramt stilisert versjon. Det er sterkt og raust i uttrykket. Men det blir aldri heilt tragedie.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.