JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Den amerikanske draumen – endå ein gong

Arthur Millers evergreen har sterke nedslag, men haltande heilskap på Nationaltheatret.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Atle Antonsen som Willy Loman og Laila Goody som kona Linda. Sønene vert spelte av Olav Waastad og Espen Alknes.

Atle Antonsen som Willy Loman og Laila Goody som kona Linda. Sønene vert spelte av Olav Waastad og Espen Alknes.

Foto: Øyvind Eide

Atle Antonsen som Willy Loman og Laila Goody som kona Linda. Sønene vert spelte av Olav Waastad og Espen Alknes.

Atle Antonsen som Willy Loman og Laila Goody som kona Linda. Sønene vert spelte av Olav Waastad og Espen Alknes.

Foto: Øyvind Eide

3975
20180202
3975
20180202

Teater

Nationaltheatret:

En handelsreisendes død

av Arthur Miller
Omsett av Michael Evans
Regi: Trond Espen Seim
Scenografi og kostyme:
Olav Myrtvedt
Musikk: Gaute Tønder

Ein skal leite lenge i teaterhistoria for å finne ein like momentan verdssuksess som Arthur Millers En handelsreisendes død. Det er den vonde historia om slitaren som har late seg utnytte i ei omsynslaus forretningsverd og lever på voner og draumar for seg sjølv og borna. Han vernar seg sjølv mot røynda i den grad at fortid og notid går i eitt for han, og rett som det er, står han midt i situasjonar for mange år sidan – og snakkar med folk som ikkje er der. Det er eit uhyre elegant snikra skodespel, skapt med ein brennande medmenneskeleg medynk. Det slår hardt den dag i dag, 69 år etter urpremieren.

Ulike tidsplan

Mykje av magien i stykket ligg faktisk nett i den ytre forma, der notidssekvensar og fortidssekvensar glir over i kvarandre. Men det må handsamast varleg for at det skal fungere på scena. Den debuterande instruktøren Trond Espen Seim har gitt vidt rom for spelemessig armslag, men diverre har han gjort nokre uheldige arrangementsval. Ei av utfordringane i stykket er at dei to sønene, Biff og Happy, skal opptre i to ulike tidsplan, i notida ca. 30 år, i fortida tenåringar. Dette meistrar skodespelarane Olav Waastad og Espen Alknes heilt utmerkt. Men når den prektige nabokameraten deira, Bernhard, i fortida vert spelt av ein som er om lag tolv år (Luka Zivkovic Tønder), vert retrospektivet uklårt og uforståeleg i det han står saman med to vaksne kameratar. Det vert ikkje betre når den vaksne Bernard i notida vert spelt av same skodespelar som Happy (Espen Alknes). Kva skal dette tyde – eigentleg?

Dei i utgangspunktet fine glidingane i tidsplan vert òg forstyrra av at to skodespelarar, Anders Mordal og Tone Mostraum, båe spelar tre roller kvar utan å endre utsjånad og veremåte nemneverdig. Mordal er både den halvt mytiske onkel Ben frå fortida, den overflatiske direktøren Howard og bartenderen Stanley. Mostraum er både elskarinna i Boston, ung berte på byen og overraskande nok ein kvinneleg visedirektør som gir Willy Loman sparken. (Denne rolla finst ikkje i originalmanuset.) Ein må gjerne insistere på at det er kunstnarleg fundert, men det luktar personalpolitikk. Skodespelarane må få meir å bite i enn tre replikkar kvar. Resultatet er like fullt forvirrande, og ein lyt nok ha sett stykket før for heilt å skjøne kven som er kven.

Kompleks rolle

Det som det har knytt seg mest spenning til før denne premieren, er nok valet av TV-komikaren og sjarmtrollet Atle Antonsen i rolla som Willy Loman. Han er utan tvil ein evnerik utøvande kunstnar, og ein skal aldri undervurdere eit komisk talent. Som Willy Loman viser han ein lågmælt, naturleg varme som stadfester at han er fullt kompetent til «vanlege» roller på ei stor scene. Men Willy-rolla er kompleks. Her treng vi å sjå eit menneske som er utslite av arbeid og stendige vonbrot, vi treng å sjå ein desperat drøymar. Antonsen blir i si maskuline ro for alminneleg, for trygg til at vi heilt kan ta inn tragedien hans. Slik sett blir det dei nære menneska rundt han som ber hovudtyngda i stykket: Laila Goody som den trufaste kona Linda, Jan Sælid som den sympatiske Charley og i sluttsekvensen Olav Waastad som den knuste sonen Biff.

Scenografi og kostyme er prega av ei tidlaus stilisering som kler spelestilen, likeins Gaute Tønder og Olav Waastads stemningsfulle 80-talsmusikk. Og urørt går ein ikkje frå klassikaren En handelsreisendes død, ikkje denne gongen heller. Men kvifor må skodespelarane gå med mikrofonmyggar i eit vanleg talestykke? Det har da gått bra utan på Nationaltheatret i over hundre år?

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Teater

Nationaltheatret:

En handelsreisendes død

av Arthur Miller
Omsett av Michael Evans
Regi: Trond Espen Seim
Scenografi og kostyme:
Olav Myrtvedt
Musikk: Gaute Tønder

Ein skal leite lenge i teaterhistoria for å finne ein like momentan verdssuksess som Arthur Millers En handelsreisendes død. Det er den vonde historia om slitaren som har late seg utnytte i ei omsynslaus forretningsverd og lever på voner og draumar for seg sjølv og borna. Han vernar seg sjølv mot røynda i den grad at fortid og notid går i eitt for han, og rett som det er, står han midt i situasjonar for mange år sidan – og snakkar med folk som ikkje er der. Det er eit uhyre elegant snikra skodespel, skapt med ein brennande medmenneskeleg medynk. Det slår hardt den dag i dag, 69 år etter urpremieren.

Ulike tidsplan

Mykje av magien i stykket ligg faktisk nett i den ytre forma, der notidssekvensar og fortidssekvensar glir over i kvarandre. Men det må handsamast varleg for at det skal fungere på scena. Den debuterande instruktøren Trond Espen Seim har gitt vidt rom for spelemessig armslag, men diverre har han gjort nokre uheldige arrangementsval. Ei av utfordringane i stykket er at dei to sønene, Biff og Happy, skal opptre i to ulike tidsplan, i notida ca. 30 år, i fortida tenåringar. Dette meistrar skodespelarane Olav Waastad og Espen Alknes heilt utmerkt. Men når den prektige nabokameraten deira, Bernhard, i fortida vert spelt av ein som er om lag tolv år (Luka Zivkovic Tønder), vert retrospektivet uklårt og uforståeleg i det han står saman med to vaksne kameratar. Det vert ikkje betre når den vaksne Bernard i notida vert spelt av same skodespelar som Happy (Espen Alknes). Kva skal dette tyde – eigentleg?

Dei i utgangspunktet fine glidingane i tidsplan vert òg forstyrra av at to skodespelarar, Anders Mordal og Tone Mostraum, båe spelar tre roller kvar utan å endre utsjånad og veremåte nemneverdig. Mordal er både den halvt mytiske onkel Ben frå fortida, den overflatiske direktøren Howard og bartenderen Stanley. Mostraum er både elskarinna i Boston, ung berte på byen og overraskande nok ein kvinneleg visedirektør som gir Willy Loman sparken. (Denne rolla finst ikkje i originalmanuset.) Ein må gjerne insistere på at det er kunstnarleg fundert, men det luktar personalpolitikk. Skodespelarane må få meir å bite i enn tre replikkar kvar. Resultatet er like fullt forvirrande, og ein lyt nok ha sett stykket før for heilt å skjøne kven som er kven.

Kompleks rolle

Det som det har knytt seg mest spenning til før denne premieren, er nok valet av TV-komikaren og sjarmtrollet Atle Antonsen i rolla som Willy Loman. Han er utan tvil ein evnerik utøvande kunstnar, og ein skal aldri undervurdere eit komisk talent. Som Willy Loman viser han ein lågmælt, naturleg varme som stadfester at han er fullt kompetent til «vanlege» roller på ei stor scene. Men Willy-rolla er kompleks. Her treng vi å sjå eit menneske som er utslite av arbeid og stendige vonbrot, vi treng å sjå ein desperat drøymar. Antonsen blir i si maskuline ro for alminneleg, for trygg til at vi heilt kan ta inn tragedien hans. Slik sett blir det dei nære menneska rundt han som ber hovudtyngda i stykket: Laila Goody som den trufaste kona Linda, Jan Sælid som den sympatiske Charley og i sluttsekvensen Olav Waastad som den knuste sonen Biff.

Scenografi og kostyme er prega av ei tidlaus stilisering som kler spelestilen, likeins Gaute Tønder og Olav Waastads stemningsfulle 80-talsmusikk. Og urørt går ein ikkje frå klassikaren En handelsreisendes død, ikkje denne gongen heller. Men kvifor må skodespelarane gå med mikrofonmyggar i eit vanleg talestykke? Det har da gått bra utan på Nationaltheatret i over hundre år?

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Urørt går ein ikkje frå klassikaren En handelsreisendes død, ikkje denne gongen heller.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis