Desperate Hamsun er attende
Anders T. Andersen har laga ei dramatisering med visuell og musikalsk varme.
Preben Hodneland spelar hovudrolla. I bakgrunnen Tuva Syvertsen (t.v.), Jørgen Wiig Salvesen og Julia Backe-Wiig.
Foto: Erik Berg
Lytt til artikkelen:
Riksteatret
Knut Hamsun:
Sult
Dramatisering og regi: Anders T. Andersen
Scenografi: Dagny Drage Kleiva
Videodesignar: Kenneth Karlstad
Komponist: Tuva Syvertsen
Det er rart korleis Sult, ein roman med såpass lite ytre handling, gjentekne gonger har freista teater- og filmfolk til visuell vidareformidling. For så vidt gjeld det for andre Hamsun-romanar òg. Han er faktisk den mest filmatiserte forfattarane vår, medan det han sjølv skreiv for scenen, synest langt sjeldnare enn dei dramatiserte romanane.
Men Sult står no der som ein bauta av ein roman, ikkje berre i Hamsun-katalogen, men i norsk litteratur i det heile. Det intenst introverte i historia revolusjonerte på eit vis romansjangeren den gongen i 1890, og enno i dag kan det vere vondt å finne ei bok som syg seg hardare fast i den lesande, med den indre smerta som finst der, og det paradoksalt syrgjelege – og lukkelege – ropet på livet. Det er forståeleg at nokon vil vi skal sjå det, og ikkje berre lese det.
Einsamkjensle
Regissøren og skodespelaren Anders T. Andersen har fleire gonger før gått laus på romanklassikarar med freidig pågangsmot og fengslande resultat. Den sordinerte Vesaas-filmatiseringa Fuglane var det siste vi såg av han før dette. Det kan synast som om einsamkjensla, det å falle utanfor fellesskapet, er eit vesentleg ærend for han å fortelje om.
Eg-personen i Sult er eit åndsmenneske som lever på eit eksistensminimum, og romanen er frå start til slutt ei skildring av livskampen hans, kampen for å finne meiningsfylt arbeid, tene pengar til mat og klede, oppfylle draumar om kjærleik og karriere, i det heile finne ein plass å vere i livet. Kjensler og tankar rasar gjennom han, og han rører seg frå vilt temperament til utmatta botnnivå.
I denne sceneversjonen er «Eg», sangvinsk spela av Preben Hodneland, omgjeven av tre skodespelarar som både er bipersonar i handlinga og alter ego for han sjølv, ettersom dei formidlar mange av tankane som er hans eigne. Dette fungerer utmerkt, framført med stram scenekultur, av Sverre Bentzen og Jørgen Wiig Salvesen. Den siste, Julia Backe-Wiig, spelar kjærleiksmålet Ylajali og har berre denne eine konkrete rolla. Det verkar difor ikkje like effektivt med henne som kommentator og alter ego, av di vi snart ser altfor godt kven ho skal vere. Men i sjølve Ylajali-rolla er ho nydeleg, og dei valne kjærleiksscenene mellom henne og han er dei aller sterkaste i framsyninga.
Ekstra dimensjon
Visuelt er det først og fremst dei poetiske videoprojeksjonane som gir stykket meiningsfylt bakgrunn, og Tuva Syvertsens suggererande musikk og musikkframføring gjev òg opplevinga den ekstra dimensjonen av desperasjon og lengt som stadfester heilskapsinntrykket.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lytt til artikkelen:
Riksteatret
Knut Hamsun:
Sult
Dramatisering og regi: Anders T. Andersen
Scenografi: Dagny Drage Kleiva
Videodesignar: Kenneth Karlstad
Komponist: Tuva Syvertsen
Det er rart korleis Sult, ein roman med såpass lite ytre handling, gjentekne gonger har freista teater- og filmfolk til visuell vidareformidling. For så vidt gjeld det for andre Hamsun-romanar òg. Han er faktisk den mest filmatiserte forfattarane vår, medan det han sjølv skreiv for scenen, synest langt sjeldnare enn dei dramatiserte romanane.
Men Sult står no der som ein bauta av ein roman, ikkje berre i Hamsun-katalogen, men i norsk litteratur i det heile. Det intenst introverte i historia revolusjonerte på eit vis romansjangeren den gongen i 1890, og enno i dag kan det vere vondt å finne ei bok som syg seg hardare fast i den lesande, med den indre smerta som finst der, og det paradoksalt syrgjelege – og lukkelege – ropet på livet. Det er forståeleg at nokon vil vi skal sjå det, og ikkje berre lese det.
Einsamkjensle
Regissøren og skodespelaren Anders T. Andersen har fleire gonger før gått laus på romanklassikarar med freidig pågangsmot og fengslande resultat. Den sordinerte Vesaas-filmatiseringa Fuglane var det siste vi såg av han før dette. Det kan synast som om einsamkjensla, det å falle utanfor fellesskapet, er eit vesentleg ærend for han å fortelje om.
Eg-personen i Sult er eit åndsmenneske som lever på eit eksistensminimum, og romanen er frå start til slutt ei skildring av livskampen hans, kampen for å finne meiningsfylt arbeid, tene pengar til mat og klede, oppfylle draumar om kjærleik og karriere, i det heile finne ein plass å vere i livet. Kjensler og tankar rasar gjennom han, og han rører seg frå vilt temperament til utmatta botnnivå.
I denne sceneversjonen er «Eg», sangvinsk spela av Preben Hodneland, omgjeven av tre skodespelarar som både er bipersonar i handlinga og alter ego for han sjølv, ettersom dei formidlar mange av tankane som er hans eigne. Dette fungerer utmerkt, framført med stram scenekultur, av Sverre Bentzen og Jørgen Wiig Salvesen. Den siste, Julia Backe-Wiig, spelar kjærleiksmålet Ylajali og har berre denne eine konkrete rolla. Det verkar difor ikkje like effektivt med henne som kommentator og alter ego, av di vi snart ser altfor godt kven ho skal vere. Men i sjølve Ylajali-rolla er ho nydeleg, og dei valne kjærleiksscenene mellom henne og han er dei aller sterkaste i framsyninga.
Ekstra dimensjon
Visuelt er det først og fremst dei poetiske videoprojeksjonane som gir stykket meiningsfylt bakgrunn, og Tuva Syvertsens suggererande musikk og musikkframføring gjev òg opplevinga den ekstra dimensjonen av desperasjon og lengt som stadfester heilskapsinntrykket.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Det kan synast som om einsamkjensla er eit vesentleg ærend.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.