Det sørgjelege kjønnslivet
«Klassikaren» har bleikna i pangeffekt.
Ester Grenersen som den tidlegare stipparen, og Anders Danielsen Lie som forfattar og nekrologskribent i det britiske skodespelet.
Foto: Sturla Bakken / Oslo Nye Centralteatret
Oslo Nye Teater/Østfold Kulturutvikling/Parkteatret Produksjoner:
Closer
av Patrick Marber
Omsett av Dagfinn Nordbø og Per-Olav Sørensen
Regi: Per-Olav Sørensen
Det impulsstyrte og ansvarslause kjærleikslivet mange vaksne menneske har give seg hen til til alle tider, vert sjølvsagt aldri forelda i aktualitet. Det vert skrive om og fundert på i romanar, skodespel, filmar og TV-seriar i det uendelege. Det britiske skodespelet Closer kom såleis som ein brannfakkel for om lag tjue år sidan, og fortalde den velkjente historia ein gong til, med samtidsbriller. Stykket var veldreia teaterskredderi med heile, klåre karakterar og gode dialogar. Det genererte òg ein omtykt filmversjon, med mellom anna Julia Roberts i ei av sine beste roller på film.
No kan vi sjå ein nyoppsetjing med fire av dei finaste teater- og filmskodespelarane våre i den «rette» alderen. Det er absolutt umaken verdt å gå og sjå på Nicolai Cleve Broch, Andrea Bræin Hovig, Anders Danielsen Lie og Ester Grenersen. Men om dei kan stadfeste skodespelet Closer som ein klassikar, kan nok diskuterast.
Såpeopera
I den enkle og reinskorne regien Per-Olav Sørensen har lagt opp, lit han nok litt for mykje på at teksten skal tale for seg sjølv. Personane det handlar om, har yrke og bakgrunn, og dei finn seg i ei tid og i eit miljø. Når miljøet berre skal rissast opp av stolar som vert flytta på, og tid og stad berre blir fortalt på tekstplakatar i bakgrunnen – som i stumfilm, da får faktisk skodespelarane eit veldig ekstraarbeid å gjere, utan tryggingssnett. Det er berre gjennom replikkane åleine dei skal overtyde oss. Og da vert det heile så nake at vi merkar kva som vantar.
Denne teksten har ikkje mange nok lag til at han kan vedgå oss på meir enn på det heilt konkrete, overflatiske planet. Slik blir det som elles kunne vore ei rørande, sympatisk historie om menneskeleg svikt og og det å kome til kort, langt på veg berre ein sjølvhøgtideleg såpeopera.
Gode augneblinkar
Alle dei fire på scena skaper augneblinkar av smerte som overtyder, ikkje minst Anders Danielsen Lie, som etter mange fjetrande filmroller no speler teater for fyrste gong. Det er likevel ikkje til å kome forbi at det her finst ressursar både i forelegget og i utøvarstaben som kunne vore utnytta betre. Ein lyt òg vere merksam på kor fort kulturen endrar seg i måten vi snakkar saman på, ikkje minst om sex. Ein må berre ikkje tru ein kan ta eit 20 år gamalt teaterstykke og utan vidare late som det går føre seg i dag.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Oslo Nye Teater/Østfold Kulturutvikling/Parkteatret Produksjoner:
Closer
av Patrick Marber
Omsett av Dagfinn Nordbø og Per-Olav Sørensen
Regi: Per-Olav Sørensen
Det impulsstyrte og ansvarslause kjærleikslivet mange vaksne menneske har give seg hen til til alle tider, vert sjølvsagt aldri forelda i aktualitet. Det vert skrive om og fundert på i romanar, skodespel, filmar og TV-seriar i det uendelege. Det britiske skodespelet Closer kom såleis som ein brannfakkel for om lag tjue år sidan, og fortalde den velkjente historia ein gong til, med samtidsbriller. Stykket var veldreia teaterskredderi med heile, klåre karakterar og gode dialogar. Det genererte òg ein omtykt filmversjon, med mellom anna Julia Roberts i ei av sine beste roller på film.
No kan vi sjå ein nyoppsetjing med fire av dei finaste teater- og filmskodespelarane våre i den «rette» alderen. Det er absolutt umaken verdt å gå og sjå på Nicolai Cleve Broch, Andrea Bræin Hovig, Anders Danielsen Lie og Ester Grenersen. Men om dei kan stadfeste skodespelet Closer som ein klassikar, kan nok diskuterast.
Såpeopera
I den enkle og reinskorne regien Per-Olav Sørensen har lagt opp, lit han nok litt for mykje på at teksten skal tale for seg sjølv. Personane det handlar om, har yrke og bakgrunn, og dei finn seg i ei tid og i eit miljø. Når miljøet berre skal rissast opp av stolar som vert flytta på, og tid og stad berre blir fortalt på tekstplakatar i bakgrunnen – som i stumfilm, da får faktisk skodespelarane eit veldig ekstraarbeid å gjere, utan tryggingssnett. Det er berre gjennom replikkane åleine dei skal overtyde oss. Og da vert det heile så nake at vi merkar kva som vantar.
Denne teksten har ikkje mange nok lag til at han kan vedgå oss på meir enn på det heilt konkrete, overflatiske planet. Slik blir det som elles kunne vore ei rørande, sympatisk historie om menneskeleg svikt og og det å kome til kort, langt på veg berre ein sjølvhøgtideleg såpeopera.
Gode augneblinkar
Alle dei fire på scena skaper augneblinkar av smerte som overtyder, ikkje minst Anders Danielsen Lie, som etter mange fjetrande filmroller no speler teater for fyrste gong. Det er likevel ikkje til å kome forbi at det her finst ressursar både i forelegget og i utøvarstaben som kunne vore utnytta betre. Ein lyt òg vere merksam på kor fort kulturen endrar seg i måten vi snakkar saman på, ikkje minst om sex. Ein må berre ikkje tru ein kan ta eit 20 år gamalt teaterstykke og utan vidare late som det går føre seg i dag.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Det finst ressursar både i forelegget og i utøvarstaben som kunne vore utnytta betre.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen