Effektiv, men litt flat Oslo-historikk
Christensens retrospektiv på etterkrigs-Oslo vantar koloritt.
Bobo Solan Hedin og Mari Hauge Einbu på scena.
Foto: Lars Opstad
Oslo Nye Teater
Lars Saabye Christensen:
Byens spor. Maj og Ewald.
Dramatisert av Toril Solvang
Regi: Petter Næss
Scenografi/kostyme: Dagny Drage Kleiva
Komponist: Nils Petter Molvær
Lysdesign: Øyvind Wangensteen
Lars Saabye Christensens sujett Byens spor hadde utgangspunkt i gamle protokollar frå Fagerborg Røde Kors. Ved å lese dei kunne forfattaren spinne historier rundt eit persongalleri ein her kunne lese om mellom linene.
Når Oslo Nye Teater no har teke første bandet av denne bokserien til scena, har dei fått med eit nennsamt riss av den mangslungne grupperomanen. Men ei historie som er så pass knytt til konkrete ting og hendingar, er vanskeleg å få heilt overtydande når scenebiletet og rekvisittane er stiliserte, og når skodespelarane speler fleire roller – og berre delvis illuderer som typar.
Scenografien er elegant i sitt funkisliknande rektangellandskap. Kostyme og frisyrar verkar tidsriktige. Skodespelarane er oppriktige, men den som får mest utteljing for innsatsen, er vesle Bobo Solan Hedin som den «vanskelege» guten Jesper, ein merkeleg observatør i vaksenverda. Der resten av persongalleriet mest nærmar seg teikneserie, står denne karakteren som eit lite lys, både i replikk og kroppsspråk, imponerande levert av eit så pass ungt menneske.
Her er det òg, og eigentleg berre her, vi merker kloa til den røynde regissøren Petter Næss. Elles vart nok dette, diverre, eit heller polert og litt for stilig tilbakeblikk på det slitne etterkrigs-Oslo. (PS: Litt ris til forfattaren: Heller uvørdent å dikte opp ei lagnadstrist skodespelar ved namn Ragnhild Hall, når norsk teater har hatt ein særs vellukka skodespelar som heitte Ragnhild Hald (1896–1975).)
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Oslo Nye Teater
Lars Saabye Christensen:
Byens spor. Maj og Ewald.
Dramatisert av Toril Solvang
Regi: Petter Næss
Scenografi/kostyme: Dagny Drage Kleiva
Komponist: Nils Petter Molvær
Lysdesign: Øyvind Wangensteen
Lars Saabye Christensens sujett Byens spor hadde utgangspunkt i gamle protokollar frå Fagerborg Røde Kors. Ved å lese dei kunne forfattaren spinne historier rundt eit persongalleri ein her kunne lese om mellom linene.
Når Oslo Nye Teater no har teke første bandet av denne bokserien til scena, har dei fått med eit nennsamt riss av den mangslungne grupperomanen. Men ei historie som er så pass knytt til konkrete ting og hendingar, er vanskeleg å få heilt overtydande når scenebiletet og rekvisittane er stiliserte, og når skodespelarane speler fleire roller – og berre delvis illuderer som typar.
Scenografien er elegant i sitt funkisliknande rektangellandskap. Kostyme og frisyrar verkar tidsriktige. Skodespelarane er oppriktige, men den som får mest utteljing for innsatsen, er vesle Bobo Solan Hedin som den «vanskelege» guten Jesper, ein merkeleg observatør i vaksenverda. Der resten av persongalleriet mest nærmar seg teikneserie, står denne karakteren som eit lite lys, både i replikk og kroppsspråk, imponerande levert av eit så pass ungt menneske.
Her er det òg, og eigentleg berre her, vi merker kloa til den røynde regissøren Petter Næss. Elles vart nok dette, diverre, eit heller polert og litt for stilig tilbakeblikk på det slitne etterkrigs-Oslo. (PS: Litt ris til forfattaren: Heller uvørdent å dikte opp ei lagnadstrist skodespelar ved namn Ragnhild Hall, når norsk teater har hatt ein særs vellukka skodespelar som heitte Ragnhild Hald (1896–1975).)
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.