Ein anarkists tilfeldige liv
Eldsjela Emma Goldman vert spelt med nøkternt grep – og grip.
Hanne Dieserud spelar hovudrolla.
Foto: Marie Wien Lodsby
Grusomhetens Teater
Jens Bjørneboe:
Røde Emma
Regi: Lars Øyno
Lys: Jan Skomakerstuen
Kostyme: Thale Kvam Olsen
Jens Bjørneboe var som vi veit ein idealist i evig kamp mot alle tilhøve der makt ville overkøyre rettferd. Skodespelet om den jødisk-litauiske anarkisten Emma Goldman (1869–1940) er den ufullenda symfonien hans. Det vart aldri heilt ferdig frå hans hand, og aldri oppført før Grusomhetens Teater gjer det no.
I Bjørneboes og indirekte i Bertolt Brechts ånd har dei laga ei stilisert og heilt usentimental framsyning. Kynisme, mord, avretting og terror vert skildra i stramme, enkle strekar, som ein stadfestande bakgrunn for menneske som aldri, ikkje på noko vilkår, vik frå overtydinga si.
Dei fleste skodespelarane går ut og inn av ulike roller, i provisoriske kostyme- og maskeringsløysingar, og dei skifter synleg ute på sida av scenen. Men sjølv på eit så openlyst metanivå skaper dei minneverdige karakterar. Hovudpersonen Emma vert spelt med trygg, roleg autoritet av Hanne Dieserud, alltid i balanse, men med ein sterkt merkbar varme under yta.
I tiåra rundt førre hundreårsskifte vart Emma Goldman ein jaga fugl. Agendaen hennar vart ikkje komfortabel for korkje den vestlege eller den austlege verda. Det er ikkje rart ho appellerte til nett Bjørneboe. Og spennande er ho, både som historisk og som scenisk person.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Grusomhetens Teater
Jens Bjørneboe:
Røde Emma
Regi: Lars Øyno
Lys: Jan Skomakerstuen
Kostyme: Thale Kvam Olsen
Jens Bjørneboe var som vi veit ein idealist i evig kamp mot alle tilhøve der makt ville overkøyre rettferd. Skodespelet om den jødisk-litauiske anarkisten Emma Goldman (1869–1940) er den ufullenda symfonien hans. Det vart aldri heilt ferdig frå hans hand, og aldri oppført før Grusomhetens Teater gjer det no.
I Bjørneboes og indirekte i Bertolt Brechts ånd har dei laga ei stilisert og heilt usentimental framsyning. Kynisme, mord, avretting og terror vert skildra i stramme, enkle strekar, som ein stadfestande bakgrunn for menneske som aldri, ikkje på noko vilkår, vik frå overtydinga si.
Dei fleste skodespelarane går ut og inn av ulike roller, i provisoriske kostyme- og maskeringsløysingar, og dei skifter synleg ute på sida av scenen. Men sjølv på eit så openlyst metanivå skaper dei minneverdige karakterar. Hovudpersonen Emma vert spelt med trygg, roleg autoritet av Hanne Dieserud, alltid i balanse, men med ein sterkt merkbar varme under yta.
I tiåra rundt førre hundreårsskifte vart Emma Goldman ein jaga fugl. Agendaen hennar vart ikkje komfortabel for korkje den vestlege eller den austlege verda. Det er ikkje rart ho appellerte til nett Bjørneboe. Og spennande er ho, både som historisk og som scenisk person.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.