Ein anarkists tilfeldige liv
Eldsjela Emma Goldman vert spelt med nøkternt grep – og grip.
Hanne Dieserud spelar hovudrolla.
Foto: Marie Wien Lodsby
Grusomhetens Teater
Jens Bjørneboe:
Røde Emma
Regi: Lars Øyno
Lys: Jan Skomakerstuen
Kostyme: Thale Kvam Olsen
Jens Bjørneboe var som vi veit ein idealist i evig kamp mot alle tilhøve der makt ville overkøyre rettferd. Skodespelet om den jødisk-litauiske anarkisten Emma Goldman (1869–1940) er den ufullenda symfonien hans. Det vart aldri heilt ferdig frå hans hand, og aldri oppført før Grusomhetens Teater gjer det no.
I Bjørneboes og indirekte i Bertolt Brechts ånd har dei laga ei stilisert og heilt usentimental framsyning. Kynisme, mord, avretting og terror vert skildra i stramme, enkle strekar, som ein stadfestande bakgrunn for menneske som aldri, ikkje på noko vilkår, vik frå overtydinga si.
Dei fleste skodespelarane går ut og inn av ulike roller, i provisoriske kostyme- og maskeringsløysingar, og dei skifter synleg ute på sida av scenen. Men sjølv på eit så openlyst metanivå skaper dei minneverdige karakterar. Hovudpersonen Emma vert spelt med trygg, roleg autoritet av Hanne Dieserud, alltid i balanse, men med ein sterkt merkbar varme under yta.
I tiåra rundt førre hundreårsskifte vart Emma Goldman ein jaga fugl. Agendaen hennar vart ikkje komfortabel for korkje den vestlege eller den austlege verda. Det er ikkje rart ho appellerte til nett Bjørneboe. Og spennande er ho, både som historisk og som scenisk person.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Grusomhetens Teater
Jens Bjørneboe:
Røde Emma
Regi: Lars Øyno
Lys: Jan Skomakerstuen
Kostyme: Thale Kvam Olsen
Jens Bjørneboe var som vi veit ein idealist i evig kamp mot alle tilhøve der makt ville overkøyre rettferd. Skodespelet om den jødisk-litauiske anarkisten Emma Goldman (1869–1940) er den ufullenda symfonien hans. Det vart aldri heilt ferdig frå hans hand, og aldri oppført før Grusomhetens Teater gjer det no.
I Bjørneboes og indirekte i Bertolt Brechts ånd har dei laga ei stilisert og heilt usentimental framsyning. Kynisme, mord, avretting og terror vert skildra i stramme, enkle strekar, som ein stadfestande bakgrunn for menneske som aldri, ikkje på noko vilkår, vik frå overtydinga si.
Dei fleste skodespelarane går ut og inn av ulike roller, i provisoriske kostyme- og maskeringsløysingar, og dei skifter synleg ute på sida av scenen. Men sjølv på eit så openlyst metanivå skaper dei minneverdige karakterar. Hovudpersonen Emma vert spelt med trygg, roleg autoritet av Hanne Dieserud, alltid i balanse, men med ein sterkt merkbar varme under yta.
I tiåra rundt førre hundreårsskifte vart Emma Goldman ein jaga fugl. Agendaen hennar vart ikkje komfortabel for korkje den vestlege eller den austlege verda. Det er ikkje rart ho appellerte til nett Bjørneboe. Og spennande er ho, både som historisk og som scenisk person.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.