JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Ein villare, galnare Ibsen

Teater Ibsens Ibsen fortel berre glimtvis handlinga, men leverer kraftig.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Surrealistisk Ibsen i Skien, f.v. Mathilde Alfrida Jakobsen Skarpsno, Mari Dahl Sæther, Stian Isaksen og Patrik Asplund Stenseth.

Surrealistisk Ibsen i Skien, f.v. Mathilde Alfrida Jakobsen Skarpsno, Mari Dahl Sæther, Stian Isaksen og Patrik Asplund Stenseth.

Foto: Dag Jenssen

Surrealistisk Ibsen i Skien, f.v. Mathilde Alfrida Jakobsen Skarpsno, Mari Dahl Sæther, Stian Isaksen og Patrik Asplund Stenseth.

Surrealistisk Ibsen i Skien, f.v. Mathilde Alfrida Jakobsen Skarpsno, Mari Dahl Sæther, Stian Isaksen og Patrik Asplund Stenseth.

Foto: Dag Jenssen

2332
20180413
2332
20180413

Teater Ibsen

Etter Henrik Ibsen:

Lille Eyolf

Regi: Silvia Rieger
Scenografi: Laurent Pellisier

Det er mykje å seie om forholdet institusjonsteatera har til Ibsen. Dei har lenge streva med å tilpasse den klassiske dramaturgien hans til eit notidig uttrykk. Det har blitt mange bastardproduksjonar, ikkje alltid like spanande. Når ein stundom ser ibsentolkingar som tar spranget heilt ut i det nonfigurative, er det gjerne først der ein ser fornyinga, og ei samstundes rein line til opphavet. Dette hender likevel helst på dei alternative teaterarenaene.

Det er difor å rekne som vågalt når eit institusjonsteater, endåtil Teater Ibsen i Skien, hyrer inn teatermakarar frå den særs alternative Volksbühne i Berlin til å setje opp Lille Eyolf, alt på førehand eit av dei mest mystiske stykka til meisteren. Det er sjølvsagt då ikkje noka realistisk eller narrativt lettfatteleg framsyning vi får. Men dei av oss som kan vår Ibsen nokolunde, kjenner i alle høve att persongalleriet og hovudkonfliktane ganske langt på veg. Som i eit marerittaktig vrengjebilete av familie- og ekteskapshelvetet, som jo dei fleste klassiske skodespel handlar om, ser vi personane krype, hoppe og vri seg i ein slags vulgære fantasy-kostyme, og vi høyrer dei rope, skrike og messe både Eyolf-replikkar og andre tekstbitar frå her og der. Den konfronterande menneskelege appellen til Ibsen kan sjølvsagt ikkje overleve i dette, men framsyninga høgg merkeleg tak i oss likevel.

Den mørke historia om ekteparet som ikkje kan sjå seg sjølv og livet sitt med klåre auge før dei misser sonen sin, har så mange lag og gåter i seg at ein godt ser freistinga til ei surrealistisk og assosiativt fabulerande tolking. Og skodespelarane er mest skræmande gode i den kontrollerte galskapen. Ikkje minst i dei flyktande, sjølvfornektande tekstpartia er det ei fascinerande tragikomisk høgd over dei. Berre den siste, mest kakofoniske delen av stykket vert for lang og einsformig, diverre.

Scenografien er i hovudsak to naivistisk måla sceneteppe. Dei stadfester på sitt vis konstrastinntrykket av tidlaus menneskeskildring og euforisk fantasi.

Meldinga er skriven på grunnlag av generalprøven.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Teater Ibsen

Etter Henrik Ibsen:

Lille Eyolf

Regi: Silvia Rieger
Scenografi: Laurent Pellisier

Det er mykje å seie om forholdet institusjonsteatera har til Ibsen. Dei har lenge streva med å tilpasse den klassiske dramaturgien hans til eit notidig uttrykk. Det har blitt mange bastardproduksjonar, ikkje alltid like spanande. Når ein stundom ser ibsentolkingar som tar spranget heilt ut i det nonfigurative, er det gjerne først der ein ser fornyinga, og ei samstundes rein line til opphavet. Dette hender likevel helst på dei alternative teaterarenaene.

Det er difor å rekne som vågalt når eit institusjonsteater, endåtil Teater Ibsen i Skien, hyrer inn teatermakarar frå den særs alternative Volksbühne i Berlin til å setje opp Lille Eyolf, alt på førehand eit av dei mest mystiske stykka til meisteren. Det er sjølvsagt då ikkje noka realistisk eller narrativt lettfatteleg framsyning vi får. Men dei av oss som kan vår Ibsen nokolunde, kjenner i alle høve att persongalleriet og hovudkonfliktane ganske langt på veg. Som i eit marerittaktig vrengjebilete av familie- og ekteskapshelvetet, som jo dei fleste klassiske skodespel handlar om, ser vi personane krype, hoppe og vri seg i ein slags vulgære fantasy-kostyme, og vi høyrer dei rope, skrike og messe både Eyolf-replikkar og andre tekstbitar frå her og der. Den konfronterande menneskelege appellen til Ibsen kan sjølvsagt ikkje overleve i dette, men framsyninga høgg merkeleg tak i oss likevel.

Den mørke historia om ekteparet som ikkje kan sjå seg sjølv og livet sitt med klåre auge før dei misser sonen sin, har så mange lag og gåter i seg at ein godt ser freistinga til ei surrealistisk og assosiativt fabulerande tolking. Og skodespelarane er mest skræmande gode i den kontrollerte galskapen. Ikkje minst i dei flyktande, sjølvfornektande tekstpartia er det ei fascinerande tragikomisk høgd over dei. Berre den siste, mest kakofoniske delen av stykket vert for lang og einsformig, diverre.

Scenografien er i hovudsak to naivistisk måla sceneteppe. Dei stadfester på sitt vis konstrastinntrykket av tidlaus menneskeskildring og euforisk fantasi.

Meldinga er skriven på grunnlag av generalprøven.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

Foto: Disney +

MusikkMeldingar

Bak scenen

Ein ny tv-dokumentar slepper sjåaren inn i Bruce Springsteens øvingslokale.

Øyvind Vågnes
I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

Foto: Disney +

MusikkMeldingar

Bak scenen

Ein ny tv-dokumentar slepper sjåaren inn i Bruce Springsteens øvingslokale.

Øyvind Vågnes
Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Foto: Sveiniung Lindaas

DyrFeature

«Forskinga avslører stadig nye bragder som viser uthaldet og styrken til trekkfuglane.»

Naïd Mubalegh
Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Foto: Sveiniung Lindaas

DyrFeature

«Forskinga avslører stadig nye bragder som viser uthaldet og styrken til trekkfuglane.»

Naïd Mubalegh

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis