JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Eit stykke for koronatida

Velspelt Tsjekhov-klassikar, der regissøren har forelska seg i videoteknikken.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kristoffer Sagmo Aalberg, som onkel Vanja, saman med Marianne Nielsen (t.v.), Kristi-Helene J. Engeberg og Petronella Barker.

Kristoffer Sagmo Aalberg, som onkel Vanja, saman med Marianne Nielsen (t.v.), Kristi-Helene J. Engeberg og Petronella Barker.

Foto: Odd Mehus

Kristoffer Sagmo Aalberg, som onkel Vanja, saman med Marianne Nielsen (t.v.), Kristi-Helene J. Engeberg og Petronella Barker.

Kristoffer Sagmo Aalberg, som onkel Vanja, saman med Marianne Nielsen (t.v.), Kristi-Helene J. Engeberg og Petronella Barker.

Foto: Odd Mehus

3232
20201023
3232
20201023

Den Nationale
Scene, Store Scene

Anton Tsjekhov:

Onkel Vanja

Omsett av Knut Ofstad
Regi: Stefan Larsson
Scenografi: Sven Haraldsson
Kostyme: Ane Aasheim

Denne over 120 år gamle teaterklassikaren er som skriven for vår tid, eit stykke om stillstand og inaktivitet, om liv som av ulike årsaker er sette på vent. Ein studie i keisemd og tomme liv, forfall, eksistensiell smerte og forspilte sjansar.

Nett slik er det jo mange som opplever koronatida. Den store skilnaden er at medan vi ventar på ein vaksine, har ikkje menneska på det russiske godset stort å så sjå fram mot. Derfor ter dei seg og talar som om dei har mista trua på seg sjølve og på framtida, samstundes som dei likevel læst som om livet deira betyr noko.

Teksttru

Medan dei fleste i dette hushaldet synest å ha resignert, er onkel Vanja (Kristoffer Sagmo Aalberg) full av frustrasjon, som han tek ut over alt og alle. Han ser at han har kasta bort 47 leveår og trøystar seg med å drikke fordi det gir han ein illusjon av liv. Også dei personlege relasjonane er håplause: A elskar B, som elskar C, som elskar D, og ingen er tilfredse.

Med sin regi dreg DNS’ Stefan Larsson balansen mellom komedie og tragedie meir i retning av det siste, utan å overdrive. Men han er tru mot teksten, som berre er kutta litt her og der. Og, sjølvsagt, har han ikkje fjerna legen Astrovs (Frode Bjorøy) stadig meir aktuelle økologiske perspektiv. Sonja, som ofte har vore tolka som ein sjølvutslettande engel, blir i Kristi-Helene J. Engebergs skikkelse gjort hakket meir menneskeleg.

«Scener frå eit liv på landet i fire akter», kalla Tsjekhov stykket sitt, der han lèt opninga gå føre seg i ein hage. Men Stefan Larsson lukkar personane inne i ei stove som er overfylt med gjenstandar frå ulike tider, slik også kostyma og musikkvala gjer det vanskeleg å tidfeste handlinga. I dei to første aktene får vi berre sjå stova via video. Slik framhevar regien det klaustrofobiske og innestengde.

God framsyning

Ved opninga av andre akta tek huset til å rotere, noko det gjer heilt fram til pausen. Men då syner det seg at stova er lukka frå alle sider, publikum må framleis nøye seg med video – og synet av videofotografane. Først etter pause får vi sjå direkte inn i stova, som så mot slutten blir fullstendig demontert.

Dei siste åra har video blitt nytta på teaterscena med stort hell, her i landet framfor alt av Kjersti Horn. Men det betyr ikkje at video som heilt dominerande regigrep skal vere obligatorisk. Og her ser eg ikkje nokon opplagd grunn til dette valet. Det er ikkje nok at det er «moteriktig». Rett nok ser vi personane tydelegare når ansikta og rørslene blir forstørra opp på skjermen, men paradoksalt nok skapar dette òg større avstand til dei.

Her og der verkar det som om regissøren har vore litt tung på labben, litt overtydeleg. Men som heilskap er dette blitt ei god framsyning. Han lèt dei medverkande nytte si eiga dialekt, og som ensemble fungerer dei svært godt. Især er det grunn til å nemne Sagmo Aalberg, Petronella Barker, Sissel Ingri Tank-Nielsen og Frode Bjorøy.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar og journalist og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den Nationale
Scene, Store Scene

Anton Tsjekhov:

Onkel Vanja

Omsett av Knut Ofstad
Regi: Stefan Larsson
Scenografi: Sven Haraldsson
Kostyme: Ane Aasheim

Denne over 120 år gamle teaterklassikaren er som skriven for vår tid, eit stykke om stillstand og inaktivitet, om liv som av ulike årsaker er sette på vent. Ein studie i keisemd og tomme liv, forfall, eksistensiell smerte og forspilte sjansar.

Nett slik er det jo mange som opplever koronatida. Den store skilnaden er at medan vi ventar på ein vaksine, har ikkje menneska på det russiske godset stort å så sjå fram mot. Derfor ter dei seg og talar som om dei har mista trua på seg sjølve og på framtida, samstundes som dei likevel læst som om livet deira betyr noko.

Teksttru

Medan dei fleste i dette hushaldet synest å ha resignert, er onkel Vanja (Kristoffer Sagmo Aalberg) full av frustrasjon, som han tek ut over alt og alle. Han ser at han har kasta bort 47 leveår og trøystar seg med å drikke fordi det gir han ein illusjon av liv. Også dei personlege relasjonane er håplause: A elskar B, som elskar C, som elskar D, og ingen er tilfredse.

Med sin regi dreg DNS’ Stefan Larsson balansen mellom komedie og tragedie meir i retning av det siste, utan å overdrive. Men han er tru mot teksten, som berre er kutta litt her og der. Og, sjølvsagt, har han ikkje fjerna legen Astrovs (Frode Bjorøy) stadig meir aktuelle økologiske perspektiv. Sonja, som ofte har vore tolka som ein sjølvutslettande engel, blir i Kristi-Helene J. Engebergs skikkelse gjort hakket meir menneskeleg.

«Scener frå eit liv på landet i fire akter», kalla Tsjekhov stykket sitt, der han lèt opninga gå føre seg i ein hage. Men Stefan Larsson lukkar personane inne i ei stove som er overfylt med gjenstandar frå ulike tider, slik også kostyma og musikkvala gjer det vanskeleg å tidfeste handlinga. I dei to første aktene får vi berre sjå stova via video. Slik framhevar regien det klaustrofobiske og innestengde.

God framsyning

Ved opninga av andre akta tek huset til å rotere, noko det gjer heilt fram til pausen. Men då syner det seg at stova er lukka frå alle sider, publikum må framleis nøye seg med video – og synet av videofotografane. Først etter pause får vi sjå direkte inn i stova, som så mot slutten blir fullstendig demontert.

Dei siste åra har video blitt nytta på teaterscena med stort hell, her i landet framfor alt av Kjersti Horn. Men det betyr ikkje at video som heilt dominerande regigrep skal vere obligatorisk. Og her ser eg ikkje nokon opplagd grunn til dette valet. Det er ikkje nok at det er «moteriktig». Rett nok ser vi personane tydelegare når ansikta og rørslene blir forstørra opp på skjermen, men paradoksalt nok skapar dette òg større avstand til dei.

Her og der verkar det som om regissøren har vore litt tung på labben, litt overtydeleg. Men som heilskap er dette blitt ei god framsyning. Han lèt dei medverkande nytte si eiga dialekt, og som ensemble fungerer dei svært godt. Især er det grunn til å nemne Sagmo Aalberg, Petronella Barker, Sissel Ingri Tank-Nielsen og Frode Bjorøy.

Jan H. Landro

Jan H. Landro er forfattar og journalist og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis