Eksistens og kvardag i nytt Norén-stykke
Lars Norén har skrive eit minimalistisk drama om relasjonar som ikkje fungerer.
Jörgen Thorsson og Elisabeth Wernesjö er eitt av para som vurderer å kjøpe hus.
Foto: Urban Jörén
JUPITHER + JOSEPHSSON TEATERKOMPANI
LARS NORÉN:
Episode
REGI OG TILRETTELEGGING: SOFIA JUPITHER
SCENOGRAFI OG KOSTYME: ERLEND BIRKELAND
FESTSPILLENE I BERGEN
I sitt heilt ferske drama, med urpremiere i Sverige i april, maktar Lars Norén å kombinere det eksistensielle med det kvardagslege på eit vis som skapar attkjenning. Det skjer like lite som i eit Jon Fosse-stykke, men vi meir enn anar at dette vedkjem oss direkte.
Utgangspunktet er så vanleg som det kan vere – visning av eit hus som skal seljast. Scenograf Erlend Birkeland har plassert eit spissgavla hus på scenen, og bortsett frå ei lita hylle på bakveggen er det heilt tomt. Inn i det nakne rommet kjem seks personar, som blir der så godt som heile tida framsyninga varar, men dei står som saltstøtter når dei ikkje talar.
Ulike livsfasar
Dei seks grupperer seg i tre par i ulike fasar av livet: Ekteparet som eig huset (Åsa Persson og Jonas Sjöqvist), men no vil kvitte seg med det i von om å kunne leggje vonde minne og eit havarert ekteskap bak seg, eit middelaldrande ektepar (Cecilia Lindqvist og Mitja Sirén) som trur at ein ny bustad kan gi ny gneist til eit skrantande samliv, og eit ungt par (Jörgen Thorsson og Elisabeth Wernesjö) som er på jakt etter ein stad dei kan byrje livet sitt saman. Felles har dei denne uklare og ofte altfor optimistiske draumen om at bytte av bustad skal skape ei positiv endring.
Heilt i byrjinga av stykket gjer Norén eit grep som fortel at dette også i stor grad handlar om språk. Han lar to par ha nøyaktig same dialog. På den eine sida fortel det kor like – og alminnelege – vi er, på den andre sida illustrerer skifte i toneleie kor mykje meir enn ord språket vårt er, og kor mykje ulikt av meining som kan leggjast i dei same orda. Mistydingar, pausar og uvisse strekar under det språkleg uklare i (den manglande) kommunikasjonen i denne minimalistiske framsyninga.
Elles er dialogen para imellom av det heilt ordinære slaget: henting av barn, kva dei skal ha til middag og så vidare. Men det dreier seg også om fråverande barn, eit kjent Norén-tema. Det yngste paret ventar sitt første barn, det middelaldrande paret kranglar om korleis sonen skal prioritere mellom leksar og fotballtrening. Husseljarane er barnlause, får vi vite, men vi anar ein tragedie i fortida.
Fint samspel
Den gjennomgåande tonen i dialogane er irritasjon, stundom på grensa til ilske. Lite tyder på at huskjøp vil bli redninga. Personane har ikkje så mykje å seie til kvarandre, og når noko av dialogen kan verke komisk eller humoristisk, er han knapt meint slik av dei talande. Hovudinntrykket er heller at dette er menneske som ikkje er i stand til å kommunisere. Sjølv om seks personar i løpet av visninga kjem nær kvarandre, i alle høve fysisk, er det stort sett berre som skip som passerer kvarandre i nattemørket. Det såre ligg rett under overflata, men kjem sjeldan direkte til uttrykk.
Episode er framfor alt eit ensemblestykke med fint samspel. Og sjølv om temaet, slik det får utfalde seg på scenen, kan verke dystert, finst det også innslag av empati og godhug som lyftar framsyninga opp frå det menneskelege mørket.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist, forfattar og fast skribent
i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
JUPITHER + JOSEPHSSON TEATERKOMPANI
LARS NORÉN:
Episode
REGI OG TILRETTELEGGING: SOFIA JUPITHER
SCENOGRAFI OG KOSTYME: ERLEND BIRKELAND
FESTSPILLENE I BERGEN
I sitt heilt ferske drama, med urpremiere i Sverige i april, maktar Lars Norén å kombinere det eksistensielle med det kvardagslege på eit vis som skapar attkjenning. Det skjer like lite som i eit Jon Fosse-stykke, men vi meir enn anar at dette vedkjem oss direkte.
Utgangspunktet er så vanleg som det kan vere – visning av eit hus som skal seljast. Scenograf Erlend Birkeland har plassert eit spissgavla hus på scenen, og bortsett frå ei lita hylle på bakveggen er det heilt tomt. Inn i det nakne rommet kjem seks personar, som blir der så godt som heile tida framsyninga varar, men dei står som saltstøtter når dei ikkje talar.
Ulike livsfasar
Dei seks grupperer seg i tre par i ulike fasar av livet: Ekteparet som eig huset (Åsa Persson og Jonas Sjöqvist), men no vil kvitte seg med det i von om å kunne leggje vonde minne og eit havarert ekteskap bak seg, eit middelaldrande ektepar (Cecilia Lindqvist og Mitja Sirén) som trur at ein ny bustad kan gi ny gneist til eit skrantande samliv, og eit ungt par (Jörgen Thorsson og Elisabeth Wernesjö) som er på jakt etter ein stad dei kan byrje livet sitt saman. Felles har dei denne uklare og ofte altfor optimistiske draumen om at bytte av bustad skal skape ei positiv endring.
Heilt i byrjinga av stykket gjer Norén eit grep som fortel at dette også i stor grad handlar om språk. Han lar to par ha nøyaktig same dialog. På den eine sida fortel det kor like – og alminnelege – vi er, på den andre sida illustrerer skifte i toneleie kor mykje meir enn ord språket vårt er, og kor mykje ulikt av meining som kan leggjast i dei same orda. Mistydingar, pausar og uvisse strekar under det språkleg uklare i (den manglande) kommunikasjonen i denne minimalistiske framsyninga.
Elles er dialogen para imellom av det heilt ordinære slaget: henting av barn, kva dei skal ha til middag og så vidare. Men det dreier seg også om fråverande barn, eit kjent Norén-tema. Det yngste paret ventar sitt første barn, det middelaldrande paret kranglar om korleis sonen skal prioritere mellom leksar og fotballtrening. Husseljarane er barnlause, får vi vite, men vi anar ein tragedie i fortida.
Fint samspel
Den gjennomgåande tonen i dialogane er irritasjon, stundom på grensa til ilske. Lite tyder på at huskjøp vil bli redninga. Personane har ikkje så mykje å seie til kvarandre, og når noko av dialogen kan verke komisk eller humoristisk, er han knapt meint slik av dei talande. Hovudinntrykket er heller at dette er menneske som ikkje er i stand til å kommunisere. Sjølv om seks personar i løpet av visninga kjem nær kvarandre, i alle høve fysisk, er det stort sett berre som skip som passerer kvarandre i nattemørket. Det såre ligg rett under overflata, men kjem sjeldan direkte til uttrykk.
Episode er framfor alt eit ensemblestykke med fint samspel. Og sjølv om temaet, slik det får utfalde seg på scenen, kan verke dystert, finst det også innslag av empati og godhug som lyftar framsyninga opp frå det menneskelege mørket.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er journalist, forfattar og fast skribent
i Dag og Tid.
Episode er framfor alt eit ensemblestykke med fint samspel.
Fleire artiklar
Trea vil fortelje meg noko, skriv Ranveig Lovise Bungum.
Foto: Trond Mjøs
Kva ospa og dei andre trea kan fortelje oss
Anders Hovden.
Foto via Wikimedia Commons
Hovdens fredssalme
I 1923 sende Anders Hovden salmen «Joleklokker yver jordi» til bladet Under Kirkehvælv, der han kom på trykk same året.
I kvardagen kan det verte litt stress, til dømes får du ikkje den grøne pynten heilt perfekt. Men her er den herlege tomatsuppa mi med skrei.
Foto: Dagfinn Nordbø
Kvardagen
Det er dei det er flest av, kvardagane.
Teikning: May Linn Clement
Det skulle berre mangla
Det er nok ikkje manglande hjartelag som gjer at folk er interesserte i ord.
Språkrådet har kåra «beredskapsvenn» til årets nyord. Direktør i Språkrådet Åse Wetås seier det var eit openbert val.
Foto: Mariam Butt / NTB
Eit bilete på året som har gått
Språkdirektør Åse Wetås synest årets nyord er godt. At nye ord har stor påverknad, er fjorårets nyord, KI-generert, eit døme på.