Elsk eller drep meg
Kraftfulle synsinntrykk, men utan appellerande glød.
Sarah Kane-oppsetninga på Nationaltheatret er heilt klårt ikkje hyggedramatikk. Her med skodespelarane Kingsford Siayor og Øystein Røger.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Teater
Nationaltheatret:
Renset
Av Sarah Kane. Omsett av Finn Iunker. Regi: Oskaras Kor?unovas. Scenografi: Gintaras Makarevicius.
Mykje pirrande førehandsreklame har det vore for sesongens første premiere på Nationaltheatret. Dette skulle vere det sterkaste og mest ubehagelege som nokon gong er synt på norsk scene. I England skal folk ha kovna av å sjå det. Og den legendariske Sarah Kane sitt stykke Renset er heilt klårt ikkje hyggedramatikk. Men slik det framstår på Nationaltheatret – spektakulært, effektfullt – er det nær ved å ende som nonfigurativ kunst. Handlinga, og dei ulykksalige personane det skal dreie seg om, vert aldri tydelege nok, og vi kan korkje ynke dei eller verte retteleg skaka av det som hender med dei.
Utrydding
På eit slags forskingssenter kjem ei ung kvinne og ber om kleda etter bror sin, som har døydd etter ein overdose injisert av ein lege. Ho hamnar på underleg vis sjølv som pasient på institusjonen, som syner seg å vere eit slags straffe- og utryddingssenter for menneske som fell utanfor det såkalla normale. Stykket er fragmentert og – i denne oppsetjinga – ramma inn av kjende bibelsitat, dei mest brutale bibelsitata, sjølvsagt, om kompromissløysa i den absolutte kjærleiken og den absolutte trua. Vi kan vel skimte Sarah Kanes ærend i kontrastskildringane av ubøyeleg kjærleik og meiningslaus vald og lemlesting. Utan motbør, utan å bli prøvd, kjem vi kan hende aldri inn til kjernen av kva kjærleik er. Og i kunsten, i teateret, kan det av og til vere eit poeng i å spisse det til det ytste.
Keisamt
Men framsyninga, regissert av den massivt prislønte Oskaras Korsunovas, evnar ikkje i sterk nok grad å fortelje ei historie. Da blir smerteropa og dei grafiske valdsscenene noko vi berre held oss distanserte til, og skodespelarane vert berre teknisk flinke artistar, aldri formidlarar av noko som vedgår oss. Etter kvart blir det som tydelegvis skal vere sterkt og ubehageleg, berre repetitivt og direkte keisamt. Her er både scenografisk og musikalsk mykje å bli fengsla av, stundvis. Men fell nokon i salen i uvita over dette, må dei vere heller ubalanserte på førehand.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Teater
Nationaltheatret:
Renset
Av Sarah Kane. Omsett av Finn Iunker. Regi: Oskaras Kor?unovas. Scenografi: Gintaras Makarevicius.
Mykje pirrande førehandsreklame har det vore for sesongens første premiere på Nationaltheatret. Dette skulle vere det sterkaste og mest ubehagelege som nokon gong er synt på norsk scene. I England skal folk ha kovna av å sjå det. Og den legendariske Sarah Kane sitt stykke Renset er heilt klårt ikkje hyggedramatikk. Men slik det framstår på Nationaltheatret – spektakulært, effektfullt – er det nær ved å ende som nonfigurativ kunst. Handlinga, og dei ulykksalige personane det skal dreie seg om, vert aldri tydelege nok, og vi kan korkje ynke dei eller verte retteleg skaka av det som hender med dei.
Utrydding
På eit slags forskingssenter kjem ei ung kvinne og ber om kleda etter bror sin, som har døydd etter ein overdose injisert av ein lege. Ho hamnar på underleg vis sjølv som pasient på institusjonen, som syner seg å vere eit slags straffe- og utryddingssenter for menneske som fell utanfor det såkalla normale. Stykket er fragmentert og – i denne oppsetjinga – ramma inn av kjende bibelsitat, dei mest brutale bibelsitata, sjølvsagt, om kompromissløysa i den absolutte kjærleiken og den absolutte trua. Vi kan vel skimte Sarah Kanes ærend i kontrastskildringane av ubøyeleg kjærleik og meiningslaus vald og lemlesting. Utan motbør, utan å bli prøvd, kjem vi kan hende aldri inn til kjernen av kva kjærleik er. Og i kunsten, i teateret, kan det av og til vere eit poeng i å spisse det til det ytste.
Keisamt
Men framsyninga, regissert av den massivt prislønte Oskaras Korsunovas, evnar ikkje i sterk nok grad å fortelje ei historie. Da blir smerteropa og dei grafiske valdsscenene noko vi berre held oss distanserte til, og skodespelarane vert berre teknisk flinke artistar, aldri formidlarar av noko som vedgår oss. Etter kvart blir det som tydelegvis skal vere sterkt og ubehageleg, berre repetitivt og direkte keisamt. Her er både scenografisk og musikalsk mykje å bli fengsla av, stundvis. Men fell nokon i salen i uvita over dette, må dei vere heller ubalanserte på førehand.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid
Skodespelarane vert berre teknisk flinke artistar,
aldri formidlarar av noko som vedgår oss.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.