JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Er frua frå havet?

Denne Ibsen-vrien har lett moderne anslag, men avslører forelda levekår.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jan Gunnar Røise (t.v.), Marian Saastad Ottesen, Fridtjov Såheim og Kim S. Falck- Jørgensen i ei scene frå Ibsen-stykket.

Jan Gunnar Røise (t.v.), Marian Saastad Ottesen, Fridtjov Såheim og Kim S. Falck- Jørgensen i ei scene frå Ibsen-stykket.

Foto: Øyvind Eide

Jan Gunnar Røise (t.v.), Marian Saastad Ottesen, Fridtjov Såheim og Kim S. Falck- Jørgensen i ei scene frå Ibsen-stykket.

Jan Gunnar Røise (t.v.), Marian Saastad Ottesen, Fridtjov Såheim og Kim S. Falck- Jørgensen i ei scene frå Ibsen-stykket.

Foto: Øyvind Eide

1948
20200925
1948
20200925

Nationaltheatret, Malersalen

Henrik Ibsen:

Fruen fra havet

Regi: Trine Wiggen

I Fruen fra havet er det sagt at Henrik Ibsen føregreip Freud i skildringa av korleis lengst fortidige hendingar kan klamre seg til lagnaden vår og prege resten av livet vårt. Stykket er sånn sett heilt tidlaust. Men det er òg sett i ei tid da ekteskap og tilhøve mellom foreldre og born var ganske annleis enn no. Det er stykket prega av. Sånn sett er det ikkje tidlaust.

I Trine Wiggens stramme og effektive versjon av Fruen fra havet er det lagt opp til ein ganske slentrande, moderne spelestil. For nokre av rollefigurane er det kledeleg, ikkje minst dei unge: doktor Wangels’ to døtrer og den livsfjerne, unge kunstnaren Lyngstrand. Særleg har Hanna-Maria Grønneberg som eldstedottera Bolette funne eit uttrykk som er både Ibsen-klassisk og heilt av i dag. Den problematiserte Ellida Wangel vert for så vidt spelt med fin psykologisk teft av Mariann Saastad Ottesen. Men denne Ellida er for moderne og medviten til å vere plassert i eit paternalistisk ekteskap, og det er eigentleg mannen hennar (Frithjof Saaheim) òg. Til og med den sympatiske lærar Arnholm (Jan Gunnar Røise) vert i si notidige åtferd mest absurd i den faderlege frieriscena med Bolette.

I utgangspunktet kjenner vi vel dette dramaet som eit av dei få Ibsen-stykka med ein lykkeleg slutt. Denne gongen verkar det ikkje så lykkeleg at Ellida vel å bli hjå mannen sin til slutt. Det er i og for seg ei interessant og overraskande tolking. Men vi skulle trass alt gjerne sett ei tydeleg avklåring og erkjenning, om så lykkeleg eller ikkje. Ei slik ser vi ikkje heilt her. Denne Ellida verkar meir forfjamsa enn før når det heile sluttar. Og med omsyn til alt vi har fått vite om henne i løpet av stykket, burde det vel vere omvendt?

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Nationaltheatret, Malersalen

Henrik Ibsen:

Fruen fra havet

Regi: Trine Wiggen

I Fruen fra havet er det sagt at Henrik Ibsen føregreip Freud i skildringa av korleis lengst fortidige hendingar kan klamre seg til lagnaden vår og prege resten av livet vårt. Stykket er sånn sett heilt tidlaust. Men det er òg sett i ei tid da ekteskap og tilhøve mellom foreldre og born var ganske annleis enn no. Det er stykket prega av. Sånn sett er det ikkje tidlaust.

I Trine Wiggens stramme og effektive versjon av Fruen fra havet er det lagt opp til ein ganske slentrande, moderne spelestil. For nokre av rollefigurane er det kledeleg, ikkje minst dei unge: doktor Wangels’ to døtrer og den livsfjerne, unge kunstnaren Lyngstrand. Særleg har Hanna-Maria Grønneberg som eldstedottera Bolette funne eit uttrykk som er både Ibsen-klassisk og heilt av i dag. Den problematiserte Ellida Wangel vert for så vidt spelt med fin psykologisk teft av Mariann Saastad Ottesen. Men denne Ellida er for moderne og medviten til å vere plassert i eit paternalistisk ekteskap, og det er eigentleg mannen hennar (Frithjof Saaheim) òg. Til og med den sympatiske lærar Arnholm (Jan Gunnar Røise) vert i si notidige åtferd mest absurd i den faderlege frieriscena med Bolette.

I utgangspunktet kjenner vi vel dette dramaet som eit av dei få Ibsen-stykka med ein lykkeleg slutt. Denne gongen verkar det ikkje så lykkeleg at Ellida vel å bli hjå mannen sin til slutt. Det er i og for seg ei interessant og overraskande tolking. Men vi skulle trass alt gjerne sett ei tydeleg avklåring og erkjenning, om så lykkeleg eller ikkje. Ei slik ser vi ikkje heilt her. Denne Ellida verkar meir forfjamsa enn før når det heile sluttar. Og med omsyn til alt vi har fått vite om henne i løpet av stykket, burde det vel vere omvendt?

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis