Er frua frå havet?
Denne Ibsen-vrien har lett moderne anslag, men avslører forelda levekår.
Jan Gunnar Røise (t.v.), Marian Saastad Ottesen, Fridtjov Såheim og Kim S. Falck- Jørgensen i ei scene frå Ibsen-stykket.
Foto: Øyvind Eide
Nationaltheatret, Malersalen
Henrik Ibsen:
Fruen fra havet
Regi: Trine Wiggen
I Fruen fra havet er det sagt at Henrik Ibsen føregreip Freud i skildringa av korleis lengst fortidige hendingar kan klamre seg til lagnaden vår og prege resten av livet vårt. Stykket er sånn sett heilt tidlaust. Men det er òg sett i ei tid da ekteskap og tilhøve mellom foreldre og born var ganske annleis enn no. Det er stykket prega av. Sånn sett er det ikkje tidlaust.
I Trine Wiggens stramme og effektive versjon av Fruen fra havet er det lagt opp til ein ganske slentrande, moderne spelestil. For nokre av rollefigurane er det kledeleg, ikkje minst dei unge: doktor Wangels’ to døtrer og den livsfjerne, unge kunstnaren Lyngstrand. Særleg har Hanna-Maria Grønneberg som eldstedottera Bolette funne eit uttrykk som er både Ibsen-klassisk og heilt av i dag. Den problematiserte Ellida Wangel vert for så vidt spelt med fin psykologisk teft av Mariann Saastad Ottesen. Men denne Ellida er for moderne og medviten til å vere plassert i eit paternalistisk ekteskap, og det er eigentleg mannen hennar (Frithjof Saaheim) òg. Til og med den sympatiske lærar Arnholm (Jan Gunnar Røise) vert i si notidige åtferd mest absurd i den faderlege frieriscena med Bolette.
I utgangspunktet kjenner vi vel dette dramaet som eit av dei få Ibsen-stykka med ein lykkeleg slutt. Denne gongen verkar det ikkje så lykkeleg at Ellida vel å bli hjå mannen sin til slutt. Det er i og for seg ei interessant og overraskande tolking. Men vi skulle trass alt gjerne sett ei tydeleg avklåring og erkjenning, om så lykkeleg eller ikkje. Ei slik ser vi ikkje heilt her. Denne Ellida verkar meir forfjamsa enn før når det heile sluttar. Og med omsyn til alt vi har fått vite om henne i løpet av stykket, burde det vel vere omvendt?
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Nationaltheatret, Malersalen
Henrik Ibsen:
Fruen fra havet
Regi: Trine Wiggen
I Fruen fra havet er det sagt at Henrik Ibsen føregreip Freud i skildringa av korleis lengst fortidige hendingar kan klamre seg til lagnaden vår og prege resten av livet vårt. Stykket er sånn sett heilt tidlaust. Men det er òg sett i ei tid da ekteskap og tilhøve mellom foreldre og born var ganske annleis enn no. Det er stykket prega av. Sånn sett er det ikkje tidlaust.
I Trine Wiggens stramme og effektive versjon av Fruen fra havet er det lagt opp til ein ganske slentrande, moderne spelestil. For nokre av rollefigurane er det kledeleg, ikkje minst dei unge: doktor Wangels’ to døtrer og den livsfjerne, unge kunstnaren Lyngstrand. Særleg har Hanna-Maria Grønneberg som eldstedottera Bolette funne eit uttrykk som er både Ibsen-klassisk og heilt av i dag. Den problematiserte Ellida Wangel vert for så vidt spelt med fin psykologisk teft av Mariann Saastad Ottesen. Men denne Ellida er for moderne og medviten til å vere plassert i eit paternalistisk ekteskap, og det er eigentleg mannen hennar (Frithjof Saaheim) òg. Til og med den sympatiske lærar Arnholm (Jan Gunnar Røise) vert i si notidige åtferd mest absurd i den faderlege frieriscena med Bolette.
I utgangspunktet kjenner vi vel dette dramaet som eit av dei få Ibsen-stykka med ein lykkeleg slutt. Denne gongen verkar det ikkje så lykkeleg at Ellida vel å bli hjå mannen sin til slutt. Det er i og for seg ei interessant og overraskande tolking. Men vi skulle trass alt gjerne sett ei tydeleg avklåring og erkjenning, om så lykkeleg eller ikkje. Ei slik ser vi ikkje heilt her. Denne Ellida verkar meir forfjamsa enn før når det heile sluttar. Og med omsyn til alt vi har fått vite om henne i løpet av stykket, burde det vel vere omvendt?
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.