Filosofjols til fjells
Bandet mellom natur og tanke vert handsama i artig teaterleik.
Frode Winther lagar det beste portrettet av Arne Næss, meiner Bent Kvalvik.
Foto: Det Norske Teatret
Det Norske
Teatret, Scene 3
Ludvig Uhlbors:
Arne Næss og fjellets løyndom
Regi: Ludvig Uhlbors
Scenografi og lysdesign:
Hanna Sjöstrand
I utgangspunktet skulle ein ikkje tru at ein filosof og dei særskilde ideane hans kunne vere noko opplagt dramatisk grunnmateriale. Rett nok har vi sett Toralv Maurstad gjere Sokrates’ forsvarstale som monodrama, med god effekt, men ei einmannsframsyning er da heller ikkje heilt ut eit skodespel. Det er derimot Ludvig Uhlbors’ pussige filosofistykke, som i førre veka hadde uoffisiell premiere for oss meldarar og nokre få andre inviterte.
Fem kloningar
Eit klassisk drama à la Ibsen er dette sjølvsagt ikkje. Her er ikkje noka klår lineær handling, og skodespelarane speler heller ikkje ein person kvar.
I ein scenografi som inneheld ein stor bakskjerm og tre gardintrapper (les fjelltoppar og fjellsider), kjem dei inn som fem Arne Næss-kloningar, Øyvin Berven, Frode Winther, Andreas Kvisgaard, Ellen Birgitte Winther og Hilde Olausson, likt kostymerte og med fakter, mimikk og replikk modellert etter originalen. Etter kvart går dei skiftevis ut av Næss-rolla, men ein av dei er likevel alltid han.
Leiken grunntone
Ein skal nok halde tunga rett i munnen for heile tida få med seg kvar han er, og trass i alt er det no Frode Winther som gjer den beste portretteringa. Men undervegs får vi faktisk ei både rørande, morosam og tankevekkjande reise på kryss og tvers gjennom Arne Næss’ liv og funderingane hans.
Arne Næss var som vi veit filosof og fjellklatrar. Hans eigenskapte filosofi, djupøkologien, hadde utgangspunkt i at alt liv og alle naturobjekt hadde eigenverdi, på lik line med mennesket. (Kvifor tykkjer folk det er så rart at eg kallar Hallingskarvet for far min? Sitat slutt.) Det er såleis ingen unaturleg ting å kjærteikne eit tre eller snakke til eit fjell. På det grunnlaget var det òg rimeleg at filosofen vart oppteken av miljø- og fredssak.
Den leikne og tankeutforskande grunntonen i teaterstykket til Uhlbors harmonerer såleis med mannen som vert skildra. Og nett av di framsyninga har ein lett, humoristisk overbygning, kjem det stillfarne alvoret i tekstutdraga fram som små perler i grusen.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det Norske
Teatret, Scene 3
Ludvig Uhlbors:
Arne Næss og fjellets løyndom
Regi: Ludvig Uhlbors
Scenografi og lysdesign:
Hanna Sjöstrand
I utgangspunktet skulle ein ikkje tru at ein filosof og dei særskilde ideane hans kunne vere noko opplagt dramatisk grunnmateriale. Rett nok har vi sett Toralv Maurstad gjere Sokrates’ forsvarstale som monodrama, med god effekt, men ei einmannsframsyning er da heller ikkje heilt ut eit skodespel. Det er derimot Ludvig Uhlbors’ pussige filosofistykke, som i førre veka hadde uoffisiell premiere for oss meldarar og nokre få andre inviterte.
Fem kloningar
Eit klassisk drama à la Ibsen er dette sjølvsagt ikkje. Her er ikkje noka klår lineær handling, og skodespelarane speler heller ikkje ein person kvar.
I ein scenografi som inneheld ein stor bakskjerm og tre gardintrapper (les fjelltoppar og fjellsider), kjem dei inn som fem Arne Næss-kloningar, Øyvin Berven, Frode Winther, Andreas Kvisgaard, Ellen Birgitte Winther og Hilde Olausson, likt kostymerte og med fakter, mimikk og replikk modellert etter originalen. Etter kvart går dei skiftevis ut av Næss-rolla, men ein av dei er likevel alltid han.
Leiken grunntone
Ein skal nok halde tunga rett i munnen for heile tida få med seg kvar han er, og trass i alt er det no Frode Winther som gjer den beste portretteringa. Men undervegs får vi faktisk ei både rørande, morosam og tankevekkjande reise på kryss og tvers gjennom Arne Næss’ liv og funderingane hans.
Arne Næss var som vi veit filosof og fjellklatrar. Hans eigenskapte filosofi, djupøkologien, hadde utgangspunkt i at alt liv og alle naturobjekt hadde eigenverdi, på lik line med mennesket. (Kvifor tykkjer folk det er så rart at eg kallar Hallingskarvet for far min? Sitat slutt.) Det er såleis ingen unaturleg ting å kjærteikne eit tre eller snakke til eit fjell. På det grunnlaget var det òg rimeleg at filosofen vart oppteken av miljø- og fredssak.
Den leikne og tankeutforskande grunntonen i teaterstykket til Uhlbors harmonerer såleis med mannen som vert skildra. Og nett av di framsyninga har ein lett, humoristisk overbygning, kjem det stillfarne alvoret i tekstutdraga fram som små perler i grusen.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.