Flukt, draum og eventyr frå 2018
Nila og den store reisa er vakkert, om litt høgttravande barneteater med samtidsappell.
Framstillinga av bølgjer, hav og livet under vatn er direkte suggererande, skriv Bent Kvalvik.
Foto: Dag Jenssen
Det Norske Teatret
Maria Kjærgaard-
Sunesen:
Nila og den store reisa
Omsett av Ruth Lillegraven
Musikk: Anders Ortman
Regi: Maria Kjærgaard-
Sunessen
Scenografi: Mie Riis
Flyktningkrisa og den vedvarande verdsuroa verkar naturleg nok inn på det som for tida bli formidla av dei «skjønne kunster». Det gjeld både i musikk, litteratur, film og teater. Like naturleg er det at born er opptekne av korleis born i andre land og under andre samfunnstilhøve, lever og har det.
Tek scena med storm
Den danske dramatikaren og regissøren Maria Kjærgaard-Sunesen har saman med scenografen Mie Riis (også dansk) laga eit stykke om den fantasifulle jenta Nila. Saman med familien må tiåringen flykte frå ein krigstruga landsby, med det fredsæle, namngjetne Norden som endeleg mål. Det hender kritiske, dramatiske og vonde ting undervegs, men Nila styrkjer seg med eventyrfantasien sin. Det vi etter kvart får oppleve, er ei spanande krysning av realistisk båtflukt frå krig og elende, eit frodig univers av snakkande fuglar og fiskar og den farlege draken Morgana.
Scenografisk, koreografisk og musikalsk er framsyninga eventyrleg i ordets mest bokstavelege tyding. Ikkje minst framstillinga av bølgjer, hav og livet under vatn er direkte suggererande. Musikken, om ikkje nett med allsongpotensial, gjev også det heile eit stemningsløft som held høg puls gjennom heile stykket.
Uttrykksfullt
Songleg leverer dei uttrykksfullt og raffinert, både Kim Fairchild som mora, Gjertrud Jynge som draken Morgana og sjølvsagt den evnerike Catharina Vu i tittelrolla. Sistnemnde tek scena med storm og har publikum i si makt frå fyrste sekund. Både i plastikk og i personlegdom har ho alt som trengst i rolla.
Fin personleg varme strøymer også frå Emil Rodrigo Jørgensen som den nær druknande flyktningen Yasin, og frå Lasse Kolsrud som den lakoniske bestefaren. Ensemblet elles støttar opp framifrå.
Denne samtidskommenterande familieframsyninga har ingrediensar av eventyr frå mange hjørne av verda. Det rare er at det truleg er det dagsaktuelle, det røynlege, som vil nå lettast fram til dei yngste tilskodarane.
Tekstleg er det nok litt for mykje vaksenfilosofiske vendingar og avansert symbolbruk til at scene og sal kan kommunisere direkte. I ein slik samanheng vert det aldri rådspørjing til salen – og ingen engasjerte tilrop frå dei unge som sit rundt oss. Enkelte ungar vil nok sakne nett dette. Men det er neppe nokon som vil angre på at dei tok turen.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det Norske Teatret
Maria Kjærgaard-
Sunesen:
Nila og den store reisa
Omsett av Ruth Lillegraven
Musikk: Anders Ortman
Regi: Maria Kjærgaard-
Sunessen
Scenografi: Mie Riis
Flyktningkrisa og den vedvarande verdsuroa verkar naturleg nok inn på det som for tida bli formidla av dei «skjønne kunster». Det gjeld både i musikk, litteratur, film og teater. Like naturleg er det at born er opptekne av korleis born i andre land og under andre samfunnstilhøve, lever og har det.
Tek scena med storm
Den danske dramatikaren og regissøren Maria Kjærgaard-Sunesen har saman med scenografen Mie Riis (også dansk) laga eit stykke om den fantasifulle jenta Nila. Saman med familien må tiåringen flykte frå ein krigstruga landsby, med det fredsæle, namngjetne Norden som endeleg mål. Det hender kritiske, dramatiske og vonde ting undervegs, men Nila styrkjer seg med eventyrfantasien sin. Det vi etter kvart får oppleve, er ei spanande krysning av realistisk båtflukt frå krig og elende, eit frodig univers av snakkande fuglar og fiskar og den farlege draken Morgana.
Scenografisk, koreografisk og musikalsk er framsyninga eventyrleg i ordets mest bokstavelege tyding. Ikkje minst framstillinga av bølgjer, hav og livet under vatn er direkte suggererande. Musikken, om ikkje nett med allsongpotensial, gjev også det heile eit stemningsløft som held høg puls gjennom heile stykket.
Uttrykksfullt
Songleg leverer dei uttrykksfullt og raffinert, både Kim Fairchild som mora, Gjertrud Jynge som draken Morgana og sjølvsagt den evnerike Catharina Vu i tittelrolla. Sistnemnde tek scena med storm og har publikum i si makt frå fyrste sekund. Både i plastikk og i personlegdom har ho alt som trengst i rolla.
Fin personleg varme strøymer også frå Emil Rodrigo Jørgensen som den nær druknande flyktningen Yasin, og frå Lasse Kolsrud som den lakoniske bestefaren. Ensemblet elles støttar opp framifrå.
Denne samtidskommenterande familieframsyninga har ingrediensar av eventyr frå mange hjørne av verda. Det rare er at det truleg er det dagsaktuelle, det røynlege, som vil nå lettast fram til dei yngste tilskodarane.
Tekstleg er det nok litt for mykje vaksenfilosofiske vendingar og avansert symbolbruk til at scene og sal kan kommunisere direkte. I ein slik samanheng vert det aldri rådspørjing til salen – og ingen engasjerte tilrop frå dei unge som sit rundt oss. Enkelte ungar vil nok sakne nett dette. Men det er neppe nokon som vil angre på at dei tok turen.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.