Flukt i universet
Sceneversjonen av Harry Martinsons dikt vert distansert teater.
Dei fire skodespelarane, f.v. Birgitte Larsen, Herman Bernhoft, Ellen Horn og Håkon Ramstad, har varme og nærvær.
Foto: Nationaltheatret
Nationaltheatret / Torshovteateret
Harry Martinson:
Aniara
Bygd på ei omsetjing av Espen Stueland og Johann Grip
Regi: Tatu Hämäläinen
Scenografi, kostyme, lyddesign: Chrisander Brun
Komponist: Ingvild Langaard
Det er mykje å hente i sjangeren science fiction, både av litteratur og film. Det er ein sjanger som framleis kjennest som ny, sjølv om det her alt er mange klassikarar. Kor bra denne sjangeren fungerer som teater, kan nok diskuterast. Torshovteaterets siste prosjekt, i ein rad av sci-fi-stykke, er ikkje eintydig overtydande i så måte. Det er Harry Martinsons diktsyklus Aniara frå 1954 som er utgangspunktet denne gongen. Tusenvis av menneske er i eit kjemperomskip på veg til Mars, bort frå jorda, som er øydelagd. Men romskipet kjem ut av bane og går inn i ein evigvarande romrute. Menneska er fanga i eit avgrensa område, på ei reise utan slutt.
Interaktiv dialog
Framsyninga har teke utgangspunkt i eit lite utval av dikta til Martinson. Stykket tek til med ei instruktiv kursinnleiing frå skodespelarane om kva vi skal få sjå, og i interaktiv dialog med publikum. Den uhøgtidelege innleiinga er ein god og truleg naudsynt startmotor, for det vi får etterpå, er surrealistisk, springande og ofte i distraherande kollisjon mellom det visuelle og det verbale. Scenerommet er dominert av ti store, svarte, kulerunde gassballongar som først struttar på golvet, og som etter kvart vert sende i taket. Det kan vel sjåast som eit bilete på det ukontrollerbare i det å vere vektlaus, som ein jo må bli i verdsrommet. I det heile er rommet, og også skodespelarane, kledde i ganske grelle svartkvittkontrastar.
Uforståelege effektar
Dei tilmålte utdraga vi får av dikta til Martinson, er fine og tankemanande, og dei vert framføre med ettertenksam varsemd. Men i staden for å la oss tygge på dei, lèt ein her framsyninga fabulere fritt vidare på dei, og mykje av teaterhendinga endar i kvasiintellektuelle diskusjonar skodespelarane imellom, pluss ein del heller uforståelege performanceeffektar. Her er for så vidt mange plastisk fine regiløysingar, og skodespelarane Ellen Horn, Birgitte Larsen, Håkon Ramstad og Herman Bernhoft har varme og nærvær nok til at vi fylgjer dei med interesse til siste stopp. Men når stykket er slutt, er det lett å tenke at her er det ressursar og menneske som kunne vore brukte betre.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Nationaltheatret / Torshovteateret
Harry Martinson:
Aniara
Bygd på ei omsetjing av Espen Stueland og Johann Grip
Regi: Tatu Hämäläinen
Scenografi, kostyme, lyddesign: Chrisander Brun
Komponist: Ingvild Langaard
Det er mykje å hente i sjangeren science fiction, både av litteratur og film. Det er ein sjanger som framleis kjennest som ny, sjølv om det her alt er mange klassikarar. Kor bra denne sjangeren fungerer som teater, kan nok diskuterast. Torshovteaterets siste prosjekt, i ein rad av sci-fi-stykke, er ikkje eintydig overtydande i så måte. Det er Harry Martinsons diktsyklus Aniara frå 1954 som er utgangspunktet denne gongen. Tusenvis av menneske er i eit kjemperomskip på veg til Mars, bort frå jorda, som er øydelagd. Men romskipet kjem ut av bane og går inn i ein evigvarande romrute. Menneska er fanga i eit avgrensa område, på ei reise utan slutt.
Interaktiv dialog
Framsyninga har teke utgangspunkt i eit lite utval av dikta til Martinson. Stykket tek til med ei instruktiv kursinnleiing frå skodespelarane om kva vi skal få sjå, og i interaktiv dialog med publikum. Den uhøgtidelege innleiinga er ein god og truleg naudsynt startmotor, for det vi får etterpå, er surrealistisk, springande og ofte i distraherande kollisjon mellom det visuelle og det verbale. Scenerommet er dominert av ti store, svarte, kulerunde gassballongar som først struttar på golvet, og som etter kvart vert sende i taket. Det kan vel sjåast som eit bilete på det ukontrollerbare i det å vere vektlaus, som ein jo må bli i verdsrommet. I det heile er rommet, og også skodespelarane, kledde i ganske grelle svartkvittkontrastar.
Uforståelege effektar
Dei tilmålte utdraga vi får av dikta til Martinson, er fine og tankemanande, og dei vert framføre med ettertenksam varsemd. Men i staden for å la oss tygge på dei, lèt ein her framsyninga fabulere fritt vidare på dei, og mykje av teaterhendinga endar i kvasiintellektuelle diskusjonar skodespelarane imellom, pluss ein del heller uforståelege performanceeffektar. Her er for så vidt mange plastisk fine regiløysingar, og skodespelarane Ellen Horn, Birgitte Larsen, Håkon Ramstad og Herman Bernhoft har varme og nærvær nok til at vi fylgjer dei med interesse til siste stopp. Men når stykket er slutt, er det lett å tenke at her er det ressursar og menneske som kunne vore brukte betre.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Den uhøgtidelege innleiinga er ein god og truleg naudsynt startmotor, for det vi får etterpå, er surrealistisk.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.