JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Gode synsinntrykk, men ingen hjartebank

Scenisk eleganse er ikkje nok til å få fram Vesaas’ sjelenaud
og undring.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gjertrud Jynge spelar Hege og Christian Ruud Kallum Mattis i framsyninga på Det Norske Teatret.

Gjertrud Jynge spelar Hege og Christian Ruud Kallum Mattis i framsyninga på Det Norske Teatret.

Foto: Erik Berg

Gjertrud Jynge spelar Hege og Christian Ruud Kallum Mattis i framsyninga på Det Norske Teatret.

Gjertrud Jynge spelar Hege og Christian Ruud Kallum Mattis i framsyninga på Det Norske Teatret.

Foto: Erik Berg

2785
20220318
2785
20220318

Det Norske Teatret

Tarjei Vesaas:

Fuglane

Dramatisering/regi: Luc Perceval
Scenografi: Anette Kurz
Komponist og lyddesignar: Rainer Süssmilch

Det er vel ingen som heilt har greidd å setje fingeren på kva som gjorde Tarjei Vesaas til ein av dei største diktarane våre, også internasjonalt. Han er ikkje ein spesielt ekstrovert forteljar. Det mest dragande ved han må ofte lesast mellom linene. Så kan ein gjerne undre seg kva det kjem av, at han så ofte skal dramatiserast og filmatiserast. I kva for grad kan eigentleg verka hans visualiserast gjennom andre sine auge?

Fuglane, ein av dei mest lesne romanane hans, kom i ein no legendarisk sceneversjon på Det Norske Teatret for 25 år sidan. Fleire teater har gripe til verket sidan. Og jau, kan hende er nett denne boka av Vesaas den som ligg mest naturleg til rette for skodespel. Her er god dialog og tydelege typar. Men samstundes er forfattaren seg sjølv lik. Her er mykje løyndomsfullt og diffust bakom det heile. Skal ein då konkretisere historia om Mattis – eller berre gå lenger inn i skodda?

Lågmælt og dvelande

Belgiske Luc Perceval, som sist fekk stor åtgaum for dramatiseringa av Trilogien av Jon Fosse på Det Norske Teatret, har no levert ein ny versjon av Fuglane på same scene. Her er det for så vidt detaljar som ein kan kjenne regissøren att i frå sist, mellom anna i ei lågmælt og dvelande tekstframføring, men mykje meir enn sist er Fuglane ei gjennomført plastisk framsyning, mest i grenselandet mellom taleteater og danseteater.

Innsatsmessig er det utan tvil ei flott teaterhending, og Christian Ruud Kallum som Mattis gjer ein både teknisk sprek og kjenslemessig ærleg skapnad av denne rare, inntakande mannen. Gjertrud Jynge spelar systera Hege, og trass i mange vel stiliserte opptrinn gjer også ho eit oppriktig rolleportrett.

Karikerte lynglimt

Resten av ensemblet er stort sett sette til å framstille karikerte lynglimt av bipersonar, og vi vert vel eigentleg meir visuelt imponerte enn heilt overtydde av det dei gjer. Og merkeleg nok, i eit scenebilete dominert av hengjande kvite, papirliknande grantre, vert vi aldri direkte rørte av Mattis og historia hans denne gongen. Det biletleg symbolske drar på eit vis Vesaas berre lenger inn i skogen heller enn å løfte han fram til oss.

I programheftet er det hevda at Vesaas aldri heilt lukkast med å skrive dramatikk, med unnatak av klassikaren Bleikeplassen, som gjekk ein lang veg frå skodespel til roman og til skodespel att. Det stykket har til gjengjeld fascinert publikum i mange tiår. Kan hende ville teateret ha heidra diktaren betre med det, enno i dag.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det Norske Teatret

Tarjei Vesaas:

Fuglane

Dramatisering/regi: Luc Perceval
Scenografi: Anette Kurz
Komponist og lyddesignar: Rainer Süssmilch

Det er vel ingen som heilt har greidd å setje fingeren på kva som gjorde Tarjei Vesaas til ein av dei største diktarane våre, også internasjonalt. Han er ikkje ein spesielt ekstrovert forteljar. Det mest dragande ved han må ofte lesast mellom linene. Så kan ein gjerne undre seg kva det kjem av, at han så ofte skal dramatiserast og filmatiserast. I kva for grad kan eigentleg verka hans visualiserast gjennom andre sine auge?

Fuglane, ein av dei mest lesne romanane hans, kom i ein no legendarisk sceneversjon på Det Norske Teatret for 25 år sidan. Fleire teater har gripe til verket sidan. Og jau, kan hende er nett denne boka av Vesaas den som ligg mest naturleg til rette for skodespel. Her er god dialog og tydelege typar. Men samstundes er forfattaren seg sjølv lik. Her er mykje løyndomsfullt og diffust bakom det heile. Skal ein då konkretisere historia om Mattis – eller berre gå lenger inn i skodda?

Lågmælt og dvelande

Belgiske Luc Perceval, som sist fekk stor åtgaum for dramatiseringa av Trilogien av Jon Fosse på Det Norske Teatret, har no levert ein ny versjon av Fuglane på same scene. Her er det for så vidt detaljar som ein kan kjenne regissøren att i frå sist, mellom anna i ei lågmælt og dvelande tekstframføring, men mykje meir enn sist er Fuglane ei gjennomført plastisk framsyning, mest i grenselandet mellom taleteater og danseteater.

Innsatsmessig er det utan tvil ei flott teaterhending, og Christian Ruud Kallum som Mattis gjer ein både teknisk sprek og kjenslemessig ærleg skapnad av denne rare, inntakande mannen. Gjertrud Jynge spelar systera Hege, og trass i mange vel stiliserte opptrinn gjer også ho eit oppriktig rolleportrett.

Karikerte lynglimt

Resten av ensemblet er stort sett sette til å framstille karikerte lynglimt av bipersonar, og vi vert vel eigentleg meir visuelt imponerte enn heilt overtydde av det dei gjer. Og merkeleg nok, i eit scenebilete dominert av hengjande kvite, papirliknande grantre, vert vi aldri direkte rørte av Mattis og historia hans denne gongen. Det biletleg symbolske drar på eit vis Vesaas berre lenger inn i skogen heller enn å løfte han fram til oss.

I programheftet er det hevda at Vesaas aldri heilt lukkast med å skrive dramatikk, med unnatak av klassikaren Bleikeplassen, som gjekk ein lang veg frå skodespel til roman og til skodespel att. Det stykket har til gjengjeld fascinert publikum i mange tiår. Kan hende ville teateret ha heidra diktaren betre med det, enno i dag.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.

Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.

Foto: Dagfinn Nordbø

MatFeature
Dagfinn Nordbø

Finaste finnbiffen

«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis