Ibsen omsett til 2020
Ny «dukkehjem»-versjon legg erkjenningsreisa til vår tid.
Dokkeheimen er ein opplyst liten arena denne gongen.
Foto: Øyvind Eide
Nationaltheatret / Torshovteateret
Henrik Ibsen:
Et dukkehjem
Tilrettelegging og regi: Mattis Herman Nyquist
Scenografi og lys: Øyvind Wangensteen
Komponist: Nils Martin Larsen
Dei største teaterklassikarane har gjerne både ei ytre handling, som vi smiler litt av i ettertid, og ei indre, som syner seg forbløffande eviggyldig. Når vi ser Mattis H. Nyquists Ibsen-variant på Torshovteateret, der personane snakkar og fører seg som unge menneske av i dag, vert vi først skeptiske, men snart overtydde.
Dialogane har med små uventa grep fått fornya tyding, og mann og kone-leiken, som først fortonar seg skrudd i moderne bunad, vert fort mest skremmande aktuell. Denne dokkeheimen er ikkje ei stove med stol, bord og dører, men to sirkelrunde element, golv og tak, i mjølkekvitt glas, ein opplyst liten arena.
I dette universet møter vi dei fem velkjende menneska som alle skal gjennom eit avgjerande vendepunkt i livet. Vi har ofte røynt at Ibsen-stykka vert låtteleggjorde og berre meir antikverte enn nokon gong når ein freistar å modernisere dei. Men denne gongen er det faktisk gjort på alvor, og då vert ekteskapskrisa mellom Nora (Mariann Hole) og Helmer (Nils Jørgen Kaalstad) meir engasjerande, og betre forståeleg frå ståstaden til båe, enn vi kan hugse å ha sett det før. Dokkeheimen på Torshov kan tyde på at ein endeleg er nær ved å knekkje koden: Ibsen i dag, på scenen.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Nationaltheatret / Torshovteateret
Henrik Ibsen:
Et dukkehjem
Tilrettelegging og regi: Mattis Herman Nyquist
Scenografi og lys: Øyvind Wangensteen
Komponist: Nils Martin Larsen
Dei største teaterklassikarane har gjerne både ei ytre handling, som vi smiler litt av i ettertid, og ei indre, som syner seg forbløffande eviggyldig. Når vi ser Mattis H. Nyquists Ibsen-variant på Torshovteateret, der personane snakkar og fører seg som unge menneske av i dag, vert vi først skeptiske, men snart overtydde.
Dialogane har med små uventa grep fått fornya tyding, og mann og kone-leiken, som først fortonar seg skrudd i moderne bunad, vert fort mest skremmande aktuell. Denne dokkeheimen er ikkje ei stove med stol, bord og dører, men to sirkelrunde element, golv og tak, i mjølkekvitt glas, ein opplyst liten arena.
I dette universet møter vi dei fem velkjende menneska som alle skal gjennom eit avgjerande vendepunkt i livet. Vi har ofte røynt at Ibsen-stykka vert låtteleggjorde og berre meir antikverte enn nokon gong når ein freistar å modernisere dei. Men denne gongen er det faktisk gjort på alvor, og då vert ekteskapskrisa mellom Nora (Mariann Hole) og Helmer (Nils Jørgen Kaalstad) meir engasjerande, og betre forståeleg frå ståstaden til båe, enn vi kan hugse å ha sett det før. Dokkeheimen på Torshov kan tyde på at ein endeleg er nær ved å knekkje koden: Ibsen i dag, på scenen.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.