Ingen veit kvar haren hoppar
God tekst, fint spel i «romantisk» tomannswhist.
Marie Blokhus og Bjørn Floberg spelar to sjeler som finn saman i einsemda.
Foto: Erika Hebbert
Det Norske Teatret
Scene 2
Heisenberg
av Simon Stephens
Omsett av Ola E. Bø
Regi: Erik Ulfsby
Scenografi og kostymedesign: Mia Runningen
Britiske Simon Stephens har i løpet av få år vakse seg til å bli eit av dei store namna i verdsdramatikken av i dag. I intervju har han sjølv hevda at det er handling og ikkje ord som skaper god dramatikk. Stykket Heisenberg, som no har hatt Skandinavia-premiere på Det Norske Teatret, er både ei stadfesting og ei motseiing av denne utsegna. Det buktar seg uføreseieleg fram i handlinga, så vi held oss fast for å fylgje, men det er samstundes djupt forankra i sjølve teksten, dialog og ord, som tradisjonell handlingsberar.
To som møtest
Eit stykke om to som møtest, der det berre handlar om dei, og ingen andre er på scena, krev sjølvsagt ei rik djupn og nyansering frå skodespelarane for at vi skal halde interessa oppe. Marie Blokhus og Bjørn Floberg tek ut potensialet i karakterane i fullt mon: ho pågåande, lettare nevrotisk, vilter, og han tilbakehalden, sårbar og samstundes med ein roleg autoritet. To menneske med stor aldersskilnad finn fram til kvarandre på eit vis vi trur vi skjøner, men som vi kan hende ikkje skjøner likevel. Kva tid snakkar dei sant, og kva tid lyg dei? Kva hensikter har dei med kvarandre – eigentleg?
Korte akter
Stykket er delt inn i ein serie korte akter, med ei handling over nokre veker. Scenerommet er så godt som nake, med eit haustfarga golv og nokre jerngitterstolar som er danderte i ulike variantar, mest som ludobrikker for å markere skifte i tid og stad. Det er ei effektiv og original sceneløysing. I sceneskifta spelar Ståle Sletner flygel i bakgrunnen, eit vakkert og stemningsskapande lydbilete. Elles har Erik Ulfsby i regien gjeve skodespelarane eit reint og tydeleg fokus, utan påtrengjande effektar. Fascinerande er det at ei menneskeleg og erotisk samkjensle kan synast så klårt utan fysiske kjærleiksscener.
Tittelen på stykket spelar på Nobel-prisvinnaren og fysikaren Werner Heisenberg, som manifesterte at elementa i tilværet aldri er føreseielege i kva retning dei tek. Det er denne røynsla dei to einsame menneska i skodespelet Heisenberg òg gjer om seg sjølve. Å vite om det kan vel ikkje åleine berge verda. Men ein får tru det hjelper litt.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det Norske Teatret
Scene 2
Heisenberg
av Simon Stephens
Omsett av Ola E. Bø
Regi: Erik Ulfsby
Scenografi og kostymedesign: Mia Runningen
Britiske Simon Stephens har i løpet av få år vakse seg til å bli eit av dei store namna i verdsdramatikken av i dag. I intervju har han sjølv hevda at det er handling og ikkje ord som skaper god dramatikk. Stykket Heisenberg, som no har hatt Skandinavia-premiere på Det Norske Teatret, er både ei stadfesting og ei motseiing av denne utsegna. Det buktar seg uføreseieleg fram i handlinga, så vi held oss fast for å fylgje, men det er samstundes djupt forankra i sjølve teksten, dialog og ord, som tradisjonell handlingsberar.
To som møtest
Eit stykke om to som møtest, der det berre handlar om dei, og ingen andre er på scena, krev sjølvsagt ei rik djupn og nyansering frå skodespelarane for at vi skal halde interessa oppe. Marie Blokhus og Bjørn Floberg tek ut potensialet i karakterane i fullt mon: ho pågåande, lettare nevrotisk, vilter, og han tilbakehalden, sårbar og samstundes med ein roleg autoritet. To menneske med stor aldersskilnad finn fram til kvarandre på eit vis vi trur vi skjøner, men som vi kan hende ikkje skjøner likevel. Kva tid snakkar dei sant, og kva tid lyg dei? Kva hensikter har dei med kvarandre – eigentleg?
Korte akter
Stykket er delt inn i ein serie korte akter, med ei handling over nokre veker. Scenerommet er så godt som nake, med eit haustfarga golv og nokre jerngitterstolar som er danderte i ulike variantar, mest som ludobrikker for å markere skifte i tid og stad. Det er ei effektiv og original sceneløysing. I sceneskifta spelar Ståle Sletner flygel i bakgrunnen, eit vakkert og stemningsskapande lydbilete. Elles har Erik Ulfsby i regien gjeve skodespelarane eit reint og tydeleg fokus, utan påtrengjande effektar. Fascinerande er det at ei menneskeleg og erotisk samkjensle kan synast så klårt utan fysiske kjærleiksscener.
Tittelen på stykket spelar på Nobel-prisvinnaren og fysikaren Werner Heisenberg, som manifesterte at elementa i tilværet aldri er føreseielege i kva retning dei tek. Det er denne røynsla dei to einsame menneska i skodespelet Heisenberg òg gjer om seg sjølve. Å vite om det kan vel ikkje åleine berge verda. Men ein får tru det hjelper litt.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fascinerande er det at ei menneskeleg og erotisk samkjensle kan synast så klårt utan fysiske kjærleiksscener.
Fleire artiklar
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?