Isnande klårt om krigsmørkret
Dramatiseringa av den sterke Stranger-romanen er både skakande og elegant.
Karin Bombe er ansvarleg for kostyme og scenografi i stykket.
Foto: Trøndelag Teater
Trøndelag Teater (Hovedscenen)
Simon Stranger:
Leksikon om lys og mørke
Dramatisert av Anne Birgitte Holtan
Regi: Maren E. Bjørseth
Scenografi og kostyme:
Karin Bombe
Romanen Leksikon om lys og mørke var ein av dei store snakkisbøkene i fjor. Det var ei høgst personleg neddykking i historia til ein jødefamilie i Trondheim under krigen og i historia om den herostratisk kjende krigsantihelten Henry Rinnan.
Romanen var forma i skiftande brokkar, med tidshopp fram og attende i handlinga og med fleire narrative nivå. At boka såleis skifta mellom nøktern reportasjestil og ufiltrert menneskeskildring, gjorde at ho vart gripande på ein uvand måte. Det har òg teaterversjonen på Trøndelag Teater vorte.
Det gjev sjølvsagt produksjonen eit særskilt trykk at han vert spela på Trøndelag Teater, nett den norske kulturinstitusjonen som vart mest dramatisk ramma av krigen. Teatersjefen Henry Gleditsch vart likvidert av dei tyske styresmaktene saman med mellom andre den jødiske kjøpmannen Hirsch Komissar, ein nøkkelperson i romanen, og no i skodespelet.
Framsyninga er lagd i ei stilisert forteljeform, der skodespelarane går inn og ut av ulike roller, og der scenebiletet etablerer ulike rom, men ikkje realistiske interiør. Spelestilen heller òg meir mot eruptivt fysisk teater enn tradisjonell realisme. Enkelte sekvensar glir òg fascinerande over i kvarandre, mykje takka vere ein fjetrande koreografi av Ida Wigdel. Og både rollefigurane, lagnadene og konfliktane grip hoggande tak i oss, på eit vis vel så ukomfortabelt som når vi ser liknande historisk skam framstilt i TV-seriar.
Både historia om Rinnan sjølv, intenst framstilt av Kenneth Homstad, og maskineriet rundt han, og historia om familien Komissar før, under og etter det som ramma dei, blir fortald med parallelle uttrykk av nøktern, etterpåklok rapport og innlevd smerte. Den nærast funkisaktige scenografien og det kjølige lyset over det heile gjer òg sitt til at vi vekselvis grøssar og vert fascinerte.
Framsyninga har ein naturleg musikalitet i regien, som heile ensemblet følgjer opp. Og ærast skal sjølvsagt dei som ærast bør, men det er likevel ikkje fritt for at ein tenkjer: Her må trass alt byen Trondheim og åstaden Trøndelag Teater ha lege som ei ekstra inspirasjonskjelde, sjølv om dette stykket aldri så mykje vert spelt i nybygget frå 1997.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Trøndelag Teater (Hovedscenen)
Simon Stranger:
Leksikon om lys og mørke
Dramatisert av Anne Birgitte Holtan
Regi: Maren E. Bjørseth
Scenografi og kostyme:
Karin Bombe
Romanen Leksikon om lys og mørke var ein av dei store snakkisbøkene i fjor. Det var ei høgst personleg neddykking i historia til ein jødefamilie i Trondheim under krigen og i historia om den herostratisk kjende krigsantihelten Henry Rinnan.
Romanen var forma i skiftande brokkar, med tidshopp fram og attende i handlinga og med fleire narrative nivå. At boka såleis skifta mellom nøktern reportasjestil og ufiltrert menneskeskildring, gjorde at ho vart gripande på ein uvand måte. Det har òg teaterversjonen på Trøndelag Teater vorte.
Det gjev sjølvsagt produksjonen eit særskilt trykk at han vert spela på Trøndelag Teater, nett den norske kulturinstitusjonen som vart mest dramatisk ramma av krigen. Teatersjefen Henry Gleditsch vart likvidert av dei tyske styresmaktene saman med mellom andre den jødiske kjøpmannen Hirsch Komissar, ein nøkkelperson i romanen, og no i skodespelet.
Framsyninga er lagd i ei stilisert forteljeform, der skodespelarane går inn og ut av ulike roller, og der scenebiletet etablerer ulike rom, men ikkje realistiske interiør. Spelestilen heller òg meir mot eruptivt fysisk teater enn tradisjonell realisme. Enkelte sekvensar glir òg fascinerande over i kvarandre, mykje takka vere ein fjetrande koreografi av Ida Wigdel. Og både rollefigurane, lagnadene og konfliktane grip hoggande tak i oss, på eit vis vel så ukomfortabelt som når vi ser liknande historisk skam framstilt i TV-seriar.
Både historia om Rinnan sjølv, intenst framstilt av Kenneth Homstad, og maskineriet rundt han, og historia om familien Komissar før, under og etter det som ramma dei, blir fortald med parallelle uttrykk av nøktern, etterpåklok rapport og innlevd smerte. Den nærast funkisaktige scenografien og det kjølige lyset over det heile gjer òg sitt til at vi vekselvis grøssar og vert fascinerte.
Framsyninga har ein naturleg musikalitet i regien, som heile ensemblet følgjer opp. Og ærast skal sjølvsagt dei som ærast bør, men det er likevel ikkje fritt for at ein tenkjer: Her må trass alt byen Trondheim og åstaden Trøndelag Teater ha lege som ei ekstra inspirasjonskjelde, sjølv om dette stykket aldri så mykje vert spelt i nybygget frå 1997.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.