Kjærleik og død mest på liksom
Shakespeare vert krydra med liksomimpro, og poesien bleiknar.
Scenebiletet er frå byrjinga dominert av dokker i menneskestorleik, som etter kvart vert brukte som alter ego for karakterane.
Foto: Erik Berg / Riksteatret
Nationaltheatret/Riksteatret:
W. Shakespeare
Romeo og Julie
Gjendikta av André Bjerke.
Regi: Sigrid Strøm Reibo.
Scenogafi/kostyme: Katrin Nottrodt. Musikk og lyddesign: Sjur Miljeteig.
Romeo og Julie er ei av verdas vakraste og bitraste kjærleikshistorier. Det er ikkje for ingen ting at nett dette Shakespeare-stykket vert henta fram att i stendig nye tolkingar, både på teater, film, ballett og så bortetter.
Noko av det som held det friskt og reint i hundreår etter hundreår, er kan hende at det har, midt i det tragiske, ein smålåten humor innimellom hendingane, som gjer at det aldri kan bli melodramatisk. Humoren finst alltid i liva våre, også når vi elles har det leitt. Det visste Shakespeare.
Metaskodespel
I den versjonen som Nationaltheatret og Riksteatret no har gått saman om, kan det verke som ein ikkje har lite heilt på Shakespeares lunerikdom. Framsyninga startar opp på eit slags metanivå, der skodespelarane spelar skodespelarar som skal spele Shakespeare. Gradvis veks dei inn i rollene og vert «seriøse», men heilt fram til pausen får vi jamlege avbrekk med blunking til publikum, klovneaktige opptrinn og imaginær snubling, latteranfall som ikkje er ekte, kort sagt dei klassiske sjarmere-i-senk-triksa. Det er i utgangspunktet ein god idé å byrje i røynd og notid på ei reise mot fjern fortid, om det er tidløysa i krig og kjærleik ein vil ha fokus på. Men her blir spranget akk så langt til å formidle det poetiske og ærleg menneskelege.
Vi ser regissørens vilje til å forsterke det umogne hjå Romeo og det sterke og kloke hjå Julie, men mykje av tida blir denne Romeo berre ein klovn og denne Julie berre irritabel og furten. I dei desperate kjærleiksmøta gir Herbert Nordrum og Hanna-Maria Grønneberg full gass, og vi ser at dei har dekning for rollene. Den såre lengten og fortvilinga kunne dei likevel fått lov å syne meir av. Av skodespelarane elles er det mest Anne Krigsvoll som hevdar seg. Men rolla som Julies amme er alt i originalen komisk, så ho treng ikkje overanstrenge seg. Tvert om er ho den einaste som greier fullt ut å balansere alvoret og humoren i framsyninga.
Vilter vitalitet
Scenebiletet er frå byrjinga dominert av dokker i menneskestorleik, som etter kvart vert brukte som alter ego-ar for karakterane. Det fungerer aldri heilt, og dei stiliserte kamp- og drapsscenene er heller ikkje overtydande. Ein slags vilter vitalitet er det likevel over framsyninga, men det ein vinn på voggene, må ein tape på karusellen. Og her gjekk det ein del tapt, det må seiast.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Nationaltheatret/Riksteatret:
W. Shakespeare
Romeo og Julie
Gjendikta av André Bjerke.
Regi: Sigrid Strøm Reibo.
Scenogafi/kostyme: Katrin Nottrodt. Musikk og lyddesign: Sjur Miljeteig.
Romeo og Julie er ei av verdas vakraste og bitraste kjærleikshistorier. Det er ikkje for ingen ting at nett dette Shakespeare-stykket vert henta fram att i stendig nye tolkingar, både på teater, film, ballett og så bortetter.
Noko av det som held det friskt og reint i hundreår etter hundreår, er kan hende at det har, midt i det tragiske, ein smålåten humor innimellom hendingane, som gjer at det aldri kan bli melodramatisk. Humoren finst alltid i liva våre, også når vi elles har det leitt. Det visste Shakespeare.
Metaskodespel
I den versjonen som Nationaltheatret og Riksteatret no har gått saman om, kan det verke som ein ikkje har lite heilt på Shakespeares lunerikdom. Framsyninga startar opp på eit slags metanivå, der skodespelarane spelar skodespelarar som skal spele Shakespeare. Gradvis veks dei inn i rollene og vert «seriøse», men heilt fram til pausen får vi jamlege avbrekk med blunking til publikum, klovneaktige opptrinn og imaginær snubling, latteranfall som ikkje er ekte, kort sagt dei klassiske sjarmere-i-senk-triksa. Det er i utgangspunktet ein god idé å byrje i røynd og notid på ei reise mot fjern fortid, om det er tidløysa i krig og kjærleik ein vil ha fokus på. Men her blir spranget akk så langt til å formidle det poetiske og ærleg menneskelege.
Vi ser regissørens vilje til å forsterke det umogne hjå Romeo og det sterke og kloke hjå Julie, men mykje av tida blir denne Romeo berre ein klovn og denne Julie berre irritabel og furten. I dei desperate kjærleiksmøta gir Herbert Nordrum og Hanna-Maria Grønneberg full gass, og vi ser at dei har dekning for rollene. Den såre lengten og fortvilinga kunne dei likevel fått lov å syne meir av. Av skodespelarane elles er det mest Anne Krigsvoll som hevdar seg. Men rolla som Julies amme er alt i originalen komisk, så ho treng ikkje overanstrenge seg. Tvert om er ho den einaste som greier fullt ut å balansere alvoret og humoren i framsyninga.
Vilter vitalitet
Scenebiletet er frå byrjinga dominert av dokker i menneskestorleik, som etter kvart vert brukte som alter ego-ar for karakterane. Det fungerer aldri heilt, og dei stiliserte kamp- og drapsscenene er heller ikkje overtydande. Ein slags vilter vitalitet er det likevel over framsyninga, men det ein vinn på voggene, må ein tape på karusellen. Og her gjekk det ein del tapt, det må seiast.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Mykje av tida blir denne Romeo berre ein klovn
og denne Julie berre irritabel og furten.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.