JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Klok og dum er menneskesjela

Tsjekhov-tolking set nærlys på innsikt kontra handlingslamming.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Franske Laurent Chétouane har regissert framsyninga på Kilden i Kristiansand.

Franske Laurent Chétouane har regissert framsyninga på Kilden i Kristiansand.

Foto: Kjartan Bjelland

Franske Laurent Chétouane har regissert framsyninga på Kilden i Kristiansand.

Franske Laurent Chétouane har regissert framsyninga på Kilden i Kristiansand.

Foto: Kjartan Bjelland

3439
20210319
3439
20210319

Kilden Teater

Anton Tsjekhov:

Kirsebærhaven

Omsett av Kjell Helgheim
Regi: Laurent Chétouane
Scenografi: Sanna Dembowski

Skodespela til Anton Tsjekhov får ein bra kjennskap til etter nokre år som teatergjengar. Dei er på repertoaret kvar einaste sesong verda over. Kirsebærhaven gjekk i Oslo sist i 2017 og 2020. Oppsetjinga som no har hatt premiere i Kristiansand, er såleis den tredje denne meldaren skriv om på få år.

Er det så, skal vi tru, at dette Tsjekhov-stykket er det mest aktuelle for vår tid? Det kan tenkast. Denne ferskaste versjonen gjev i alle høve ein ettertenksam nærstudie av den evige kampen mellom intellekt og kjensle. Vi vert endå ein gong minte om kor stussleg livet kan verte når vi veit kva som er det rette å gjere, men likevel må gjere det galne.

Naturleg pust

Den franske regissøren Chétouane har ein rikhaldig CV på klassikaroppsetjingar. Han er heilt tydeleg meir pietetsfull overfor dramatikarane enn ein gjerne elles er i norsk teater for tida. Det er faktisk frigjerande å registrere at dialogane kjem nære på uavkorta og i sitt opphavlege, bokstavlege innhald. Rett nok vert det då ein lang teaterkveld, for her hastar ein heller ikkje av garde. Men pausane hjå Tsjekhov er òg viktige. Det gjev dramatikken ein naturleg pust.

Scenografien er spartansk antydande. Her kjem jamvel ein mann med manus fram på scenekanten og les opp scenetilvisingane før kvar akt. Og sjølv om rekvisitørane kjem synleg inn og ordnar mellom aktene, går det raude velurteppet fornemt ned og opp mellom kvart aktskifte.

Kostymevala ligg òg i ein kombinasjon av det kontemporært daglegdagse og det tidlaust stivpynta. Her er ikkje gjort noko forsøk på å demokratisere vekk statusskilnadene. Det er heile tida eit moderne uttrykk med hint til svunnen tid, vaklande overklasse og dekadanse.

Tragikomisk

Dette tragikomiske stykket handlar om godseigarfamilien som har levd over evne og lèt auga att for tvangsauksjonen. Dei drøymer enno om fortidig velstand – og sjølve trofeet sitt, den enorme kirsebærhagen. Nokon intrigeeffekt er her eigentleg ikkje. Stykket inneheld berre ei rad kryssa situasjonar og konfrontasjonar, der det eine mennesket etter det andre møter seg sjølv i døra i konflikten mellom innsikt og rådløyse, mellom von og vonbrot.

På kvar sin ytterkant står den nyrike bondeætlingen Lopakhin mot den ruinerte, ansvarslause godseigarinna Andrejevna, båe spelte med sannferdig kraft av Henrik Rafaelsen og Petronella Barker.

Persongalleriet er, som mest alltid hjå Tsjekhov, rikt og myldrande, med mange raske riss av lagnader. Ein fester seg fort ved den einsamt småpludrande Gajev, yndig framstilt av Håkon Moe, Ulla Marie Brochs introvert eksotiske Charlotta og Dagfinn Tutturens idealistiske student Trofimov. Samanstøyten mellom han og Andrejevna i tredje akta får nett den vendepunkteffekten i stykket som må vere der. Inntrykk gjer òg Giert Werring som den gamle lakeien Firs, særskilt i den fjetrande sluttscena.

Kva gjer vi med livet vårt? Kva driv vi på med, og kva burde vi kan hende gjere i staden? Tsjekhov svarer ikkje på det, men denne gongen kjem iallfall spørsmåla hans fram så vi kjenner det.

Kirsebærhaven rakk å ha ein tilnærma normal premiere den 26. februar. Når dette kjem på trykk, er dei vonleg klare for å spele vidare.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Kilden Teater

Anton Tsjekhov:

Kirsebærhaven

Omsett av Kjell Helgheim
Regi: Laurent Chétouane
Scenografi: Sanna Dembowski

Skodespela til Anton Tsjekhov får ein bra kjennskap til etter nokre år som teatergjengar. Dei er på repertoaret kvar einaste sesong verda over. Kirsebærhaven gjekk i Oslo sist i 2017 og 2020. Oppsetjinga som no har hatt premiere i Kristiansand, er såleis den tredje denne meldaren skriv om på få år.

Er det så, skal vi tru, at dette Tsjekhov-stykket er det mest aktuelle for vår tid? Det kan tenkast. Denne ferskaste versjonen gjev i alle høve ein ettertenksam nærstudie av den evige kampen mellom intellekt og kjensle. Vi vert endå ein gong minte om kor stussleg livet kan verte når vi veit kva som er det rette å gjere, men likevel må gjere det galne.

Naturleg pust

Den franske regissøren Chétouane har ein rikhaldig CV på klassikaroppsetjingar. Han er heilt tydeleg meir pietetsfull overfor dramatikarane enn ein gjerne elles er i norsk teater for tida. Det er faktisk frigjerande å registrere at dialogane kjem nære på uavkorta og i sitt opphavlege, bokstavlege innhald. Rett nok vert det då ein lang teaterkveld, for her hastar ein heller ikkje av garde. Men pausane hjå Tsjekhov er òg viktige. Det gjev dramatikken ein naturleg pust.

Scenografien er spartansk antydande. Her kjem jamvel ein mann med manus fram på scenekanten og les opp scenetilvisingane før kvar akt. Og sjølv om rekvisitørane kjem synleg inn og ordnar mellom aktene, går det raude velurteppet fornemt ned og opp mellom kvart aktskifte.

Kostymevala ligg òg i ein kombinasjon av det kontemporært daglegdagse og det tidlaust stivpynta. Her er ikkje gjort noko forsøk på å demokratisere vekk statusskilnadene. Det er heile tida eit moderne uttrykk med hint til svunnen tid, vaklande overklasse og dekadanse.

Tragikomisk

Dette tragikomiske stykket handlar om godseigarfamilien som har levd over evne og lèt auga att for tvangsauksjonen. Dei drøymer enno om fortidig velstand – og sjølve trofeet sitt, den enorme kirsebærhagen. Nokon intrigeeffekt er her eigentleg ikkje. Stykket inneheld berre ei rad kryssa situasjonar og konfrontasjonar, der det eine mennesket etter det andre møter seg sjølv i døra i konflikten mellom innsikt og rådløyse, mellom von og vonbrot.

På kvar sin ytterkant står den nyrike bondeætlingen Lopakhin mot den ruinerte, ansvarslause godseigarinna Andrejevna, båe spelte med sannferdig kraft av Henrik Rafaelsen og Petronella Barker.

Persongalleriet er, som mest alltid hjå Tsjekhov, rikt og myldrande, med mange raske riss av lagnader. Ein fester seg fort ved den einsamt småpludrande Gajev, yndig framstilt av Håkon Moe, Ulla Marie Brochs introvert eksotiske Charlotta og Dagfinn Tutturens idealistiske student Trofimov. Samanstøyten mellom han og Andrejevna i tredje akta får nett den vendepunkteffekten i stykket som må vere der. Inntrykk gjer òg Giert Werring som den gamle lakeien Firs, særskilt i den fjetrande sluttscena.

Kva gjer vi med livet vårt? Kva driv vi på med, og kva burde vi kan hende gjere i staden? Tsjekhov svarer ikkje på det, men denne gongen kjem iallfall spørsmåla hans fram så vi kjenner det.

Kirsebærhaven rakk å ha ein tilnærma normal premiere den 26. februar. Når dette kjem på trykk, er dei vonleg klare for å spele vidare.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis