Kraftfull legendemusikal
No klassisk Don Quixote-musikal treffer godt musikalsk, men veiknar litt i innhald.
Opera Nordfjord gjesta Den Norske Opera & Ballett denne veka.
Foto: Øystein Torheim
Opera Nordfjord / Gjestespel i Den Norske Opera & Ballett:
Dale Wasserman / Mitch Leigh / Joe Darion:
Mannen frå La Mancha
Omsett av Hartvig Kiran
Regi: Aksel-Otto Bull
Scenografi/kostymedesign: Åse Hegrenes
Musikalsk leiing: Michael Pavelich
Heddadagene i Oslo, som presenterer utvalde gullkorn frå seinaste norske teatersesongar, har den siste veka gjeve oss eit gjensyn med Mannen frå La Mancha, i Opera Nordfjords oppsetjing frå 2020.
Den opphavleg populære Broadway-musikalen har gått to gonger på Det Norske Teatret, fyrste gongen i 1970 med Lasse Kolstad og Rolf Just Nilsen i svært minneverdige hovudroller. Den sjarmerande og rørande historia etter urromanen til Miguel de Cervantes har heilt klårt ein usliteleg appell, og musikalvarianten er spenstig vidareført for eit nytt publikum av Opera Nordfjord.
Sjanger i endring
Musikalforma er rett nok ein sjanger i utvikling og endring, og kan hende synest vi ikkje nett denne musikalen har like tidlaus og sjølvstendig karakter som andre 60-talsklassikarar, til dømes Cabaret og Spelemann på taket. Men han har sine gylne augneblinkar, og eit par av melodiane heng framleis godt i øyret.
I korte trekk handlar jo romanen og musikalen om ein idealistisk galning, eller ein galen idealist. Her er det ein mann som heilt bokstaveleg trur han kan kjempe mot vindmøller, og at han ved å sjå det reine i det skitne og det vakre i det stygge kan nedkjempe all krig og vondskap. Han elskar ei fattig lågklassekvinne med ein rein kjærleik, og han har sitt usvikeleg trufaste følgje i tenaren Sancho Panza. Mykje rart, vakkert og brutalt går føre seg i dette forteljaruniverset, som òg har ei ytre rammeforteljing om Cervantes’ sjølv, i ei tøff knipe overfor ein inkvisisjon.
Oppsetjinga frå Opera Nordfjord har eit framifrå orkester og eit handplukka ensemble som godt kan ende fordomen om at operasongarar, som dei fleste av dei er, ikkje kan spele «vanleg» teater. Espen Langvik (Don Quixote), Jan Erik Fillan (Sancho Panza), Eli Kristin-Hanssveen (Aldonza) og ja, dei alle, har både i spel og i imponerande nyanserik røystbruk full dekning for rollene, og dei gjer eit muskuløst fellesløft i same retning med omsyn til stemning og stadkjensle.
Ein smule datert
Samstundes må det vedgåast at noko i det musikalske uttrykket, og den lett fragmentariske dramaturgien, verkar ein smule datert – og gir ei kjensle av at dette nok har gripe sterkare for femti år sidan. Oppsummert er det likevel viktigast å seie at det innsatsmessige er gullkanta. Og songen om den fåfengde draumen kjem til å rulle og gå i minst femti år til.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Opera Nordfjord / Gjestespel i Den Norske Opera & Ballett:
Dale Wasserman / Mitch Leigh / Joe Darion:
Mannen frå La Mancha
Omsett av Hartvig Kiran
Regi: Aksel-Otto Bull
Scenografi/kostymedesign: Åse Hegrenes
Musikalsk leiing: Michael Pavelich
Heddadagene i Oslo, som presenterer utvalde gullkorn frå seinaste norske teatersesongar, har den siste veka gjeve oss eit gjensyn med Mannen frå La Mancha, i Opera Nordfjords oppsetjing frå 2020.
Den opphavleg populære Broadway-musikalen har gått to gonger på Det Norske Teatret, fyrste gongen i 1970 med Lasse Kolstad og Rolf Just Nilsen i svært minneverdige hovudroller. Den sjarmerande og rørande historia etter urromanen til Miguel de Cervantes har heilt klårt ein usliteleg appell, og musikalvarianten er spenstig vidareført for eit nytt publikum av Opera Nordfjord.
Sjanger i endring
Musikalforma er rett nok ein sjanger i utvikling og endring, og kan hende synest vi ikkje nett denne musikalen har like tidlaus og sjølvstendig karakter som andre 60-talsklassikarar, til dømes Cabaret og Spelemann på taket. Men han har sine gylne augneblinkar, og eit par av melodiane heng framleis godt i øyret.
I korte trekk handlar jo romanen og musikalen om ein idealistisk galning, eller ein galen idealist. Her er det ein mann som heilt bokstaveleg trur han kan kjempe mot vindmøller, og at han ved å sjå det reine i det skitne og det vakre i det stygge kan nedkjempe all krig og vondskap. Han elskar ei fattig lågklassekvinne med ein rein kjærleik, og han har sitt usvikeleg trufaste følgje i tenaren Sancho Panza. Mykje rart, vakkert og brutalt går føre seg i dette forteljaruniverset, som òg har ei ytre rammeforteljing om Cervantes’ sjølv, i ei tøff knipe overfor ein inkvisisjon.
Oppsetjinga frå Opera Nordfjord har eit framifrå orkester og eit handplukka ensemble som godt kan ende fordomen om at operasongarar, som dei fleste av dei er, ikkje kan spele «vanleg» teater. Espen Langvik (Don Quixote), Jan Erik Fillan (Sancho Panza), Eli Kristin-Hanssveen (Aldonza) og ja, dei alle, har både i spel og i imponerande nyanserik røystbruk full dekning for rollene, og dei gjer eit muskuløst fellesløft i same retning med omsyn til stemning og stadkjensle.
Ein smule datert
Samstundes må det vedgåast at noko i det musikalske uttrykket, og den lett fragmentariske dramaturgien, verkar ein smule datert – og gir ei kjensle av at dette nok har gripe sterkare for femti år sidan. Oppsummert er det likevel viktigast å seie at det innsatsmessige er gullkanta. Og songen om den fåfengde draumen kjem til å rulle og gå i minst femti år til.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.