Kvar er Storebror?
Sceneversjonen av Orwell-klassikaren er effektfull, men dramatisk utydeleg.
Sigurd Myrhre (fremst) som Winston og Håkon Ramstad som O’Brien i den klassiske framtidsvisjonen på Torshovteatret.
Foto: Erika Hebbert
Nationaltheatret/Torshovteatret:
1984
av George Orwell
Dramatisert av Robert Icke og Duncan MacMillan
Regi: Kristian Kjeldsberg
Scenografi og kostymedesign: Dagny Drage Kleiva
Komponist og lyddesign:
Andreas Catjar
George Orwells skilsetjande framtidsroman 1984 frå 1948 (tittelen var ein anagramleik med siffera frå utgivnadsåret) har aldri bleikna i aktualitet. Kan hende var boka den viktigaste av alle i det tjuande hundreåret. Kontrollstaten, som skal overvake tankar og kjensler og fjerne minnet til enkeltindividet, har mange gonger pusta oss i nakken. Kor nære har vi vore, og kor nære er vi, eit totalitærregime?
Eit utval
Utan å ha sett den amerikanske uroppsetjinga av denne dramatiseringa er det ikkje godt å vite kor mykje Torshovteatret har arbeidd vidare med teksten, men å ta ein roman til scenen fordrar alltid at ein gjer eit utval. Alt kan sjølvsagt ikkje kome med, og i nokre tilfelle må detaljar diktast til. I dette tilfellet, der eit tenkt framtidssamfunn vert skildra, med andre samfunnsnormer, andre levemåtar og omgangsformer, lyt ein mest ha eit konkret sceneunivers og ein om lag «vanleg» forteljestil for å nå fram. Framsyninga på Torshovteatret har mange kraftfulle enkeltscener og mykje skarpt gjennomført skodespel, ikkje minst av Sigurd Myhre i hovudrolla som den opprørske og lagnadsdømte Winston. Men dramaturgisk verkar det i lange periodar som lause fragment, eller, om ein vil, som ein to timars trailer, der vi rett nok vert nyfikne og engasjerte, men samstundes frustrerte over å ikkje få heilskap i historia. Scenerommet er ein platting framfor ein bakvegg med luker som i ein julekalender, berre utan teikningane av reinsdyr og nissar.
Ubehageleg
Mange av sekvensane er nifse og ubehagelege og gjennomførte med stor profesjonell finesse, men ein grip seg likevel i å tenkje at det grufulle ofte verkar sterkare når det vert fortalt enn når det vert spelt ut. Sjølvsagt er det fælt å sjå på at skodespelaren Sigurd Myhre må henge med beina opp og hovudet ned i ti minutt og pinast, faktisk på grensa til det scenisk uetiske. Men typisk nok er det enda verre når skodespelaren Håkon Ramstad fortel om rotter som kan ete opp andletshuda på eit menneske i løpet av få minutt. Med det åleine skulle vel både styrken og veikskapen i framsyninga 1984 vere oppsummert.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Nationaltheatret/Torshovteatret:
1984
av George Orwell
Dramatisert av Robert Icke og Duncan MacMillan
Regi: Kristian Kjeldsberg
Scenografi og kostymedesign: Dagny Drage Kleiva
Komponist og lyddesign:
Andreas Catjar
George Orwells skilsetjande framtidsroman 1984 frå 1948 (tittelen var ein anagramleik med siffera frå utgivnadsåret) har aldri bleikna i aktualitet. Kan hende var boka den viktigaste av alle i det tjuande hundreåret. Kontrollstaten, som skal overvake tankar og kjensler og fjerne minnet til enkeltindividet, har mange gonger pusta oss i nakken. Kor nære har vi vore, og kor nære er vi, eit totalitærregime?
Eit utval
Utan å ha sett den amerikanske uroppsetjinga av denne dramatiseringa er det ikkje godt å vite kor mykje Torshovteatret har arbeidd vidare med teksten, men å ta ein roman til scenen fordrar alltid at ein gjer eit utval. Alt kan sjølvsagt ikkje kome med, og i nokre tilfelle må detaljar diktast til. I dette tilfellet, der eit tenkt framtidssamfunn vert skildra, med andre samfunnsnormer, andre levemåtar og omgangsformer, lyt ein mest ha eit konkret sceneunivers og ein om lag «vanleg» forteljestil for å nå fram. Framsyninga på Torshovteatret har mange kraftfulle enkeltscener og mykje skarpt gjennomført skodespel, ikkje minst av Sigurd Myhre i hovudrolla som den opprørske og lagnadsdømte Winston. Men dramaturgisk verkar det i lange periodar som lause fragment, eller, om ein vil, som ein to timars trailer, der vi rett nok vert nyfikne og engasjerte, men samstundes frustrerte over å ikkje få heilskap i historia. Scenerommet er ein platting framfor ein bakvegg med luker som i ein julekalender, berre utan teikningane av reinsdyr og nissar.
Ubehageleg
Mange av sekvensane er nifse og ubehagelege og gjennomførte med stor profesjonell finesse, men ein grip seg likevel i å tenkje at det grufulle ofte verkar sterkare når det vert fortalt enn når det vert spelt ut. Sjølvsagt er det fælt å sjå på at skodespelaren Sigurd Myhre må henge med beina opp og hovudet ned i ti minutt og pinast, faktisk på grensa til det scenisk uetiske. Men typisk nok er det enda verre når skodespelaren Håkon Ramstad fortel om rotter som kan ete opp andletshuda på eit menneske i løpet av få minutt. Med det åleine skulle vel både styrken og veikskapen i framsyninga 1984 vere oppsummert.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Mange av sekvensane er nifse og ubehagelege, og gjennomførte med stor profesjonell finesse.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.