JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Kvifor sløyfe miljø og status i eit stykke om vaklande overklasse?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Frå venstre: Per Tofte, Hanne Skille Reitan, Gisken Armand, Heidi Goldmann, Bjørn Floberg og Emil Johnsen.

Frå venstre: Per Tofte, Hanne Skille Reitan, Gisken Armand, Heidi Goldmann, Bjørn Floberg og Emil Johnsen.

Foto: Øyvind Eide / Nationaltheatret

Frå venstre: Per Tofte, Hanne Skille Reitan, Gisken Armand, Heidi Goldmann, Bjørn Floberg og Emil Johnsen.

Frå venstre: Per Tofte, Hanne Skille Reitan, Gisken Armand, Heidi Goldmann, Bjørn Floberg og Emil Johnsen.

Foto: Øyvind Eide / Nationaltheatret

3290
20170929
3290
20170929

TEATER

Nationaltheatret:

Kirsebærhagen

av Anton Tsjekhov
Omsett av Kjell Helgheim
Regi: Hanne Tømta
Scenografi og kostyme: Nora Furuholmen

Det ser ut til å vere ei ustoppeleg utfordring, og somme tider ei hovudpine, for teatra å stendig gi nytt liv til klassikarane. Når ein klassikar framleis verkar aktuell, er det sjølvsagt av di han peikar ut over si eiga samtid. Eit slikt teaterstykke, som til dømes Tsjekhovs Kirsebærhagen, har difor både ein tidsbestemt konkret intrige og ein tidlaus tematikk. Den ytre handlinga går føre seg på ein stad langt borte og i ei tid for lenge sidan. Den indre handlinga går føre seg kvar og når som helst, gjerne her, no. Men korleis få båe dimensjonane fram på scena i dag?

Går fallitt

Kirsebærhagen handlar om ein godseigarfamilie som går fallitt av di dei sosiale tilhøva i Russland har endra seg. Bønder og arbeidarar er vortne sjølvstendige og boklærde, og herskap-og-tenar-hierarkiet står snart for fall. Revolusjonen vinkar i den nære framtida. Tsjekhov insisterte i si tid på at stykket var ein komedie, det skulle gjere narr av den sløve overklassa, som ikkje ville sjå den nye tida i augo. Humoren hos Tsjekhov er elles så smålåten og finurleg at ein lyt fare varleg for å formidle og oppfatte han. Det vert aldri rein komedie, men aldri rein tragedie heller.

Utydeleg

Hanne Tømtas nye oppsetjing på Bakscenen har ei gjennomført og stram form, det er ein felles energi i ensemblet som heile tida heng saman. Ho har eit framifrå lag av skodespelarar, som kan gjere mykje mest berre ved å vere til stades. Alle leverer bra. Likevel er det sjeldan vi vert rørte eller engasjerte. Og til det er det minst to årsaker: Å la eit tids- og miljøbunde skodespel gå føre seg i eit kvitt, mest nake scenerom, der personane alle går i notidige kostyme utan indikasjonar på sosial status, og der alle snakkar og fører seg med same sjølvsikre holdning, gjer faktisk framsyninga utydeleg og fundamentlaus. Vi kan ikkje ta inn dei mellommenneskelege mekanismane og situasjonane dei er i, når dei alle er like.

Det andre problemet er redsla for føleriet. Stykket har mange kjensleladde utblåsingar både i monologar og dialogar. Dei fleste av desse vert krympa ned og ironisert bort, berre få gonger kanalisert ut i brå, spastiske hopp og skrik. Her er det personar som sørgjer over bortkasta liv og lid av fåfengt forelsking. Å la framsyninga distansere seg frå dette, verkar berre pretensiøst og arrogant.

Omsetjing

Dette med å demokratisere vekk statusskilnadene gjorde Hanne Tømte i førre Tsjekhov-oppsetjinga si òg, den elles så kritikarroste Tre søstre. Men der lét ho i det minste kjenslene få falde seg ut. Det skulle ho gjort denne gongen òg.

Ein siste ting: Dei siste tretti åra har Kjell Helgheims omsetjingar vorte einerådande på norske Tsjekhov-oppsetjingar, truleg av di dei er direkte omsette frå russisk, og det har ikkje Tsjekhov alltid vore. Men skal tru om dei ikkje er mogne for ei revurdering? Ein ung mann som snakkar norsk, vil neppe kalle jenta si for «min vesle sylteagurk». Omsetjingar kan somme tider bli for direkte.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

TEATER

Nationaltheatret:

Kirsebærhagen

av Anton Tsjekhov
Omsett av Kjell Helgheim
Regi: Hanne Tømta
Scenografi og kostyme: Nora Furuholmen

Det ser ut til å vere ei ustoppeleg utfordring, og somme tider ei hovudpine, for teatra å stendig gi nytt liv til klassikarane. Når ein klassikar framleis verkar aktuell, er det sjølvsagt av di han peikar ut over si eiga samtid. Eit slikt teaterstykke, som til dømes Tsjekhovs Kirsebærhagen, har difor både ein tidsbestemt konkret intrige og ein tidlaus tematikk. Den ytre handlinga går føre seg på ein stad langt borte og i ei tid for lenge sidan. Den indre handlinga går føre seg kvar og når som helst, gjerne her, no. Men korleis få båe dimensjonane fram på scena i dag?

Går fallitt

Kirsebærhagen handlar om ein godseigarfamilie som går fallitt av di dei sosiale tilhøva i Russland har endra seg. Bønder og arbeidarar er vortne sjølvstendige og boklærde, og herskap-og-tenar-hierarkiet står snart for fall. Revolusjonen vinkar i den nære framtida. Tsjekhov insisterte i si tid på at stykket var ein komedie, det skulle gjere narr av den sløve overklassa, som ikkje ville sjå den nye tida i augo. Humoren hos Tsjekhov er elles så smålåten og finurleg at ein lyt fare varleg for å formidle og oppfatte han. Det vert aldri rein komedie, men aldri rein tragedie heller.

Utydeleg

Hanne Tømtas nye oppsetjing på Bakscenen har ei gjennomført og stram form, det er ein felles energi i ensemblet som heile tida heng saman. Ho har eit framifrå lag av skodespelarar, som kan gjere mykje mest berre ved å vere til stades. Alle leverer bra. Likevel er det sjeldan vi vert rørte eller engasjerte. Og til det er det minst to årsaker: Å la eit tids- og miljøbunde skodespel gå føre seg i eit kvitt, mest nake scenerom, der personane alle går i notidige kostyme utan indikasjonar på sosial status, og der alle snakkar og fører seg med same sjølvsikre holdning, gjer faktisk framsyninga utydeleg og fundamentlaus. Vi kan ikkje ta inn dei mellommenneskelege mekanismane og situasjonane dei er i, når dei alle er like.

Det andre problemet er redsla for føleriet. Stykket har mange kjensleladde utblåsingar både i monologar og dialogar. Dei fleste av desse vert krympa ned og ironisert bort, berre få gonger kanalisert ut i brå, spastiske hopp og skrik. Her er det personar som sørgjer over bortkasta liv og lid av fåfengt forelsking. Å la framsyninga distansere seg frå dette, verkar berre pretensiøst og arrogant.

Omsetjing

Dette med å demokratisere vekk statusskilnadene gjorde Hanne Tømte i førre Tsjekhov-oppsetjinga si òg, den elles så kritikarroste Tre søstre. Men der lét ho i det minste kjenslene få falde seg ut. Det skulle ho gjort denne gongen òg.

Ein siste ting: Dei siste tretti åra har Kjell Helgheims omsetjingar vorte einerådande på norske Tsjekhov-oppsetjingar, truleg av di dei er direkte omsette frå russisk, og det har ikkje Tsjekhov alltid vore. Men skal tru om dei ikkje er mogne for ei revurdering? Ein ung mann som snakkar norsk, vil neppe kalle jenta si for «min vesle sylteagurk». Omsetjingar kan somme tider bli for direkte.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Alle leverer bra. Likevel er det sjeldan vi vert rørte eller engasjerte.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

Foto: Disney +

MusikkMeldingar

Bak scenen

Ein ny tv-dokumentar slepper sjåaren inn i Bruce Springsteens øvingslokale.

Øyvind Vågnes
I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

Foto: Disney +

MusikkMeldingar

Bak scenen

Ein ny tv-dokumentar slepper sjåaren inn i Bruce Springsteens øvingslokale.

Øyvind Vågnes
Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Foto: Sveiniung Lindaas

DyrFeature

«Forskinga avslører stadig nye bragder som viser uthaldet og styrken til trekkfuglane.»

Naïd Mubalegh
Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Foto: Sveiniung Lindaas

DyrFeature

«Forskinga avslører stadig nye bragder som viser uthaldet og styrken til trekkfuglane.»

Naïd Mubalegh

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis