Kvinne er kvinne verst
på Centralteatret
Flott kvinnedrama, strålande spel, men i ein tidvis uklår regi.
Cathrine (Ingvild Holthe Bygdnes) og Hanna (Ine Marie Willmann) har ikkje sett kvarandre sidan ungdomsskulen i dette klassiske hemndramaet.
Foto: Gisle Bjørneby
Oslo Nye
Centralteatret
Vepsen
av Morgan Lloyd Malcolm
Omsett av Ingvill Skjold Thorkildsen
Regi: Maren E. Bjørseth og Espen Klouman Høiner
Scenografi og kostyme: Olav Myrtvedt
Det er ingen tvil om at skodespelet Vepsen av den unge britiske dramatikaren Morgan Lloyd Malcolm er noko av det mest engasjerande som går på Oslo-scenene denne hausten. Det er eit minimalistisk stykke, ein halvannan times samtale mellom to unge kvinner, men så finurleg oppbygd i forteljinga, at vi heile tida held pusten i påvente av neste overrasking – og neste omvending i handlingsgangen.
Fengslande
To kvinner som har stått kvarandre nær i unge år, møtest att for første gong på svært lenge. Vi skjøner snart at det er ein gamal konflikt som skal gjerast opp, men det er meir enn berre det. Her er det gamal blanding av beundring og misunning som har gjeve seg ekle utslag i ungdomen, og som på eit eller anna vis skal revansjerast. Stykket ligg så pass på kanten av det usannsynlege at vi mest kan tenkje oss det er ein kombinasjon av røynd og mareritt, noko den nonfigurative scenografien, eit digert svart slør som buktar seg over ein liten dreiescene, stadfester. Men dialogen og spelestilen er heile tida, iallfall fram til sluttscena, realistisk og jordnær.
Det er uråd å ikkje verte fengsla av dei to. Ingvild Holthe Bygdnes som den tøffe, men sosialt mislukka Cathrine, gravid med sitt fjerde barn i eit kollapsa ekteskap, og Ine Marie Willmann som den tilsynelatande meir borgarleg-vellukka Hanna, barnlaus, men velståande. Etter kvart som dei grev i felles barndomsminne og deretter viklar seg inn i eit nytt dunkelt samspel som vaksne, skifter statustilhøvet mellom dei heile tida, og vi som publikum må dermed skifte på kven vi skal sympatisere med. Det er oppsiktsvekkjande at dei to skodespelarane, i ei så pass halvgalen ramme, kan halde oss fastspente heile tida og tru på dei sjølv i dei mest ekstreme utviklingstrinna i historia.
Forvirrande
For det som diverre òg må seiast, er: Regissørane Maren E. Bjørseth og Espen Klouman Høiner har tydelegvis ikkje tykt at historia i seg sjølv var nok. Her har ein ønskt å leggje eit metanivå over framsyninga for å understreke at dette er teater og ikkje film eller TV. I dette ligg det til dømes at teatersalen i det gamle Centralteatret stundevis vert opplyst, og at dei to kvinnene i siste fase av stykket kler seg om i barokke krinoline- og pudderparykk-kostyme. Dette er nok gjort mest for å danne ei bru mellom det kontemporære stykket og atmosfæren i Oslos eldste teatersalong. Det er likevel vanskeleg, og eigentleg berre forvirrande, for oss åskodarar å få det tilpassa den elles så sterke sluttsekvensen i skodespelet. Endå vanskelegare er det å godkjenne starteffekten, der Ingvild Holthe Bygdnes tek på seg ein silikonprotese under genseren for å agere høggravid. Da trur vi sjølvsagt at det er ein nøkkel til handlinga, historia om ei kvinne som vil late som ho er gravid. Men så byrjar stykket og held fram, og karakteren Cathrine er faktisk gravid.
Det er i utgangspunktet ein god idé å ville få publikum til å stusse og undre seg, men ein treng ikkje gjere det i eit stykke som har så mange løyndomar og overraskingar i seg sjølv. Alt i alt er dette ei framsyning som kunne vore endå enklare og klårare i uttrykket, men som står stolt oppreist grunna spennande tekst og storarta speleinnsats.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Oslo Nye
Centralteatret
Vepsen
av Morgan Lloyd Malcolm
Omsett av Ingvill Skjold Thorkildsen
Regi: Maren E. Bjørseth og Espen Klouman Høiner
Scenografi og kostyme: Olav Myrtvedt
Det er ingen tvil om at skodespelet Vepsen av den unge britiske dramatikaren Morgan Lloyd Malcolm er noko av det mest engasjerande som går på Oslo-scenene denne hausten. Det er eit minimalistisk stykke, ein halvannan times samtale mellom to unge kvinner, men så finurleg oppbygd i forteljinga, at vi heile tida held pusten i påvente av neste overrasking – og neste omvending i handlingsgangen.
Fengslande
To kvinner som har stått kvarandre nær i unge år, møtest att for første gong på svært lenge. Vi skjøner snart at det er ein gamal konflikt som skal gjerast opp, men det er meir enn berre det. Her er det gamal blanding av beundring og misunning som har gjeve seg ekle utslag i ungdomen, og som på eit eller anna vis skal revansjerast. Stykket ligg så pass på kanten av det usannsynlege at vi mest kan tenkje oss det er ein kombinasjon av røynd og mareritt, noko den nonfigurative scenografien, eit digert svart slør som buktar seg over ein liten dreiescene, stadfester. Men dialogen og spelestilen er heile tida, iallfall fram til sluttscena, realistisk og jordnær.
Det er uråd å ikkje verte fengsla av dei to. Ingvild Holthe Bygdnes som den tøffe, men sosialt mislukka Cathrine, gravid med sitt fjerde barn i eit kollapsa ekteskap, og Ine Marie Willmann som den tilsynelatande meir borgarleg-vellukka Hanna, barnlaus, men velståande. Etter kvart som dei grev i felles barndomsminne og deretter viklar seg inn i eit nytt dunkelt samspel som vaksne, skifter statustilhøvet mellom dei heile tida, og vi som publikum må dermed skifte på kven vi skal sympatisere med. Det er oppsiktsvekkjande at dei to skodespelarane, i ei så pass halvgalen ramme, kan halde oss fastspente heile tida og tru på dei sjølv i dei mest ekstreme utviklingstrinna i historia.
Forvirrande
For det som diverre òg må seiast, er: Regissørane Maren E. Bjørseth og Espen Klouman Høiner har tydelegvis ikkje tykt at historia i seg sjølv var nok. Her har ein ønskt å leggje eit metanivå over framsyninga for å understreke at dette er teater og ikkje film eller TV. I dette ligg det til dømes at teatersalen i det gamle Centralteatret stundevis vert opplyst, og at dei to kvinnene i siste fase av stykket kler seg om i barokke krinoline- og pudderparykk-kostyme. Dette er nok gjort mest for å danne ei bru mellom det kontemporære stykket og atmosfæren i Oslos eldste teatersalong. Det er likevel vanskeleg, og eigentleg berre forvirrande, for oss åskodarar å få det tilpassa den elles så sterke sluttsekvensen i skodespelet. Endå vanskelegare er det å godkjenne starteffekten, der Ingvild Holthe Bygdnes tek på seg ein silikonprotese under genseren for å agere høggravid. Da trur vi sjølvsagt at det er ein nøkkel til handlinga, historia om ei kvinne som vil late som ho er gravid. Men så byrjar stykket og held fram, og karakteren Cathrine er faktisk gravid.
Det er i utgangspunktet ein god idé å ville få publikum til å stusse og undre seg, men ein treng ikkje gjere det i eit stykke som har så mange løyndomar og overraskingar i seg sjølv. Alt i alt er dette ei framsyning som kunne vore endå enklare og klårare i uttrykket, men som står stolt oppreist grunna spennande tekst og storarta speleinnsats.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Det er oppsiktsvekkjande at dei to skodespelarane, i ei så pass halvgalen ramme, kan halde oss fastspente heile tida.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.