JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Legende om legender

Maurstad om Maurstad er meir foredrag enn teater, men ei stjernestund like fullt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Toralv Maustad tek livet sitt til scena.

Toralv Maustad tek livet sitt til scena.

Foto: Det Norske Teatret

Toralv Maustad tek livet sitt til scena.

Toralv Maustad tek livet sitt til scena.

Foto: Det Norske Teatret

2538
20171201
2538
20171201

Det Norske Teatret

Scene 3:

Tordis + Alfred = Toralv

Av og med Toralv Maurstad
Piano: Rune Alver

Førre fredag, den 24. november, fylte skodespelaren, instruktøren og teatersjefen Toralv Maurstad 91 år, og den sjølvsame dagen stod han på Scene 3 på Det Norske Teatret og heldt ein halvannan times «standup» om sitt eige liv og om foreldra sine. Med eit medbrakt manus og til dels rein opplesing er dette kan hende meir å rekne som foredrag enn teaterstykke, men denne mannen misser ikkje magnetismen sin av den grunn. Som dei fleste andre store scenekunstnarar har tydelegvis Maurstad òg skjøna at det er prinsippet less is more, for å seie det på dårleg norsk, som gjer susen for å halde eit publikum i ande. Det er det lågmælte, underfundige som lettast lokkar fram overraska lått, og det er det enkle og direkte som verkar rørande, ikkje det pompøse. Pianisten Rune Alver rammer vakkert og elegant inn dei ulike Maurstad-kapitla med meir og mindre kjende klaverstykke.

På sin muntre måte har aldri Maurstad lagt skjul på at det er ein god porsjon einsemd i å vere kunstnarbarn, son av to stjerner med store ego, og han gjer det ikkje no heller. Men det er med stor kjærleik han fortel om mora Tordis frå Kristiansund og faren Alfred frå Nordfjord, som båe kom med teaterdraumar til hovudstaden og blei to av våre viktigaste skodespelarar i det tjuande hundreåret, slik son deira òg skulle bli det.

Moro er det å høyre om barneåra i Oslo, skuletid på Firda gymnas i Sandane, flukt til Sverige under krigen, teaterskule i London, debut på Trøndelag Teater og gjennombrot på Det Nye Teater, der han skulle bli sjef 17 år seinare. Men noko av det mest spesielle er historiene rundt den segnomsuste Noregs-premieren på Lang dags ferd mot natt, der far, mor og son spela far, mor og son, medan dei alle tre var midt oppe i private livskriser, og Alfred og Tordis hadde vore skilde i femten år.

Det kan hende aller mest interessante Toralv Maurstad erkjenner og fortel, er det merkelege i å vere midt oppe i sterke kjensler på scena medan ein samstundes har full kontroll og «regisserer» seg sjølv – skodespelarens paradoksale psyke. Så skal det òg vedgåast at dei heilt store djupdykka i livet gjer ikkje Toralv Maurstad for ålmenta. Dette er heilt opplagt ei livshistorie i redigert versjon. Men noko skal jammen meg òg denne mannen få lov til å ha for seg sjølv.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det Norske Teatret

Scene 3:

Tordis + Alfred = Toralv

Av og med Toralv Maurstad
Piano: Rune Alver

Førre fredag, den 24. november, fylte skodespelaren, instruktøren og teatersjefen Toralv Maurstad 91 år, og den sjølvsame dagen stod han på Scene 3 på Det Norske Teatret og heldt ein halvannan times «standup» om sitt eige liv og om foreldra sine. Med eit medbrakt manus og til dels rein opplesing er dette kan hende meir å rekne som foredrag enn teaterstykke, men denne mannen misser ikkje magnetismen sin av den grunn. Som dei fleste andre store scenekunstnarar har tydelegvis Maurstad òg skjøna at det er prinsippet less is more, for å seie det på dårleg norsk, som gjer susen for å halde eit publikum i ande. Det er det lågmælte, underfundige som lettast lokkar fram overraska lått, og det er det enkle og direkte som verkar rørande, ikkje det pompøse. Pianisten Rune Alver rammer vakkert og elegant inn dei ulike Maurstad-kapitla med meir og mindre kjende klaverstykke.

På sin muntre måte har aldri Maurstad lagt skjul på at det er ein god porsjon einsemd i å vere kunstnarbarn, son av to stjerner med store ego, og han gjer det ikkje no heller. Men det er med stor kjærleik han fortel om mora Tordis frå Kristiansund og faren Alfred frå Nordfjord, som båe kom med teaterdraumar til hovudstaden og blei to av våre viktigaste skodespelarar i det tjuande hundreåret, slik son deira òg skulle bli det.

Moro er det å høyre om barneåra i Oslo, skuletid på Firda gymnas i Sandane, flukt til Sverige under krigen, teaterskule i London, debut på Trøndelag Teater og gjennombrot på Det Nye Teater, der han skulle bli sjef 17 år seinare. Men noko av det mest spesielle er historiene rundt den segnomsuste Noregs-premieren på Lang dags ferd mot natt, der far, mor og son spela far, mor og son, medan dei alle tre var midt oppe i private livskriser, og Alfred og Tordis hadde vore skilde i femten år.

Det kan hende aller mest interessante Toralv Maurstad erkjenner og fortel, er det merkelege i å vere midt oppe i sterke kjensler på scena medan ein samstundes har full kontroll og «regisserer» seg sjølv – skodespelarens paradoksale psyke. Så skal det òg vedgåast at dei heilt store djupdykka i livet gjer ikkje Toralv Maurstad for ålmenta. Dette er heilt opplagt ei livshistorie i redigert versjon. Men noko skal jammen meg òg denne mannen få lov til å ha for seg sjølv.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis