JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Less is more

Sprelsk samtidssatire vert meir pretensiøs enn morosam.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Lena Kristin Ellingsen spelar hushjelpa Camilla heime hos ekteparet Michael og Ulrike.

Lena Kristin Ellingsen spelar hushjelpa Camilla heime hos ekteparet Michael og Ulrike.

Foto: Erika Hebbert

Lena Kristin Ellingsen spelar hushjelpa Camilla heime hos ekteparet Michael og Ulrike.

Lena Kristin Ellingsen spelar hushjelpa Camilla heime hos ekteparet Michael og Ulrike.

Foto: Erika Hebbert

3508
20230303
3508
20230303

Nationaltheatret, Kanonhallen

Marius von Mayenburg:

Et stykke plastikk

Omsett av Øyvind Berg
Regi: Marius von Mayenburg
Scenografi: Sebastien Dupouey
Komponistar: Frode Jacobsen & Gaute Tønder

Det er for så vidt ingen dum idé å servere oss velfødde, kulturkonsumerande nordmenn eit stykke som sparkar oss litt i rumpa, vi som er så kulturelle at vi går i teateret og passar på å alltid ha dei rette haldningane. Med jamne mellomrom treng vi nok nett det. Tyske Marius von Mayenburgs stykke, som han sjølv har sett i scene, har tydelegvis nett det ærendet. Samstundes insisterer Nationaltheatret på å kalle framsyninga ein klassisk situasjonskomedie. Tja, er det no det vi får?

Noko skurrar

For det første: Med «klassisk situasjonskomedie» ventar vi vel oss eit heimekjent miljø, eit ytre landskap som liknar på det vi sjølve lever i. Vi ventar òg å sjå personar som liknar på kvardagsprofilar vi ser i vår eigen kvardag. Det genuint komiske i situasjonskomedien er det identifiserbare.

I von Mayenburgs stykke møter vi ein liten kjernefamilie med kjenneteikn vi godt kan gjenkjenne og le av i utgangspunktet: akademikarektepar som kranglar kverulerande om ansvar for heim og barn, ei tilsett hushjelp dei strevar med å handtere, av di det sjølvsagt er politisk ukorrekt å ha hushjelp.

Her er òg ein son på grensa til tenåra som søker identitet, og endeleg ein forskrulla inntrengar, ein moderne kunstnar som meiner han har rett til å uttale seg om dei hine og sin eigen plass i «familieidyllen». På eit vis har vi vel sett mykje av dette før, både på scenen og i livet. Ei god stund ler vi. Men noko skurrar.

Ultrakarikert

Assosiasjonane kan fort gå, ikkje til den klassiske situasjonskomedien, men heller det absurde teateret, som òg utforskar åtferdskonvensjonar. Men der det absurde teateret gjerne byrjar i eit heimekjent, normalt landskap og elles lèt teksten og personane gå i ei anna retning, gjer stykket Et stykke plastikk det stikk motsette: Vi får forståelege, identifiserbare karakterar og dialogar i ein ikkje-realistisk scenografi og ein outrert, ultrakarikert spelestil.

Vi kjem aldri til å forstå kvifor eit heimemiljø som skal sjå ut som eit dyrt husvære, har eit golv som ser ut som ein gymsal – og dører som er erstatta med gardintrapper. Groteske videoprojeksjonar som går i loop på skjermar gjennom framsyninga, hintar frekt til fasadeperfeksjonismen vi hikar etter, men som så lett kan slå sprekkar.

Trøyttande

Men heller ikkje det liknar mykje på situasjonskomedie. Skodespelarane treffer lenge godt den satiriske brodden i replikkane, men overdrivingane vert etter kvart trøyttande, og det held ikkje til ein heil kveld i teateret.

Ein kan godt seie det som omtrent har vore sagt mange gonger før: For mykje vert for lite, og mindre vert gjerne meir. Det siste stemmer i alle høve godt på den einaste «normale» personen i stykket, hushjelpa Camilla, spela av Lena Kristin Ellingsen.

Med omsyn til henne kan ein heller assosiere til den klassiske verdsdramatikken. I stykke som Rosmersholm, Onkel Vanja, Frøken Julie og andre er tenaren typisk nok det einaste mennesket med beina på jorda, eit naudsynt krydder i eit oppheta drama.

Men i Et stykke plastikk vert den jordnære karakteren Camilla etter kvart så styrande for heilskapen at vi til slutt tykkjer Lena Kristin Ellingsen er den einaste som overtyder oss, både på humor og alvor.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Nationaltheatret, Kanonhallen

Marius von Mayenburg:

Et stykke plastikk

Omsett av Øyvind Berg
Regi: Marius von Mayenburg
Scenografi: Sebastien Dupouey
Komponistar: Frode Jacobsen & Gaute Tønder

Det er for så vidt ingen dum idé å servere oss velfødde, kulturkonsumerande nordmenn eit stykke som sparkar oss litt i rumpa, vi som er så kulturelle at vi går i teateret og passar på å alltid ha dei rette haldningane. Med jamne mellomrom treng vi nok nett det. Tyske Marius von Mayenburgs stykke, som han sjølv har sett i scene, har tydelegvis nett det ærendet. Samstundes insisterer Nationaltheatret på å kalle framsyninga ein klassisk situasjonskomedie. Tja, er det no det vi får?

Noko skurrar

For det første: Med «klassisk situasjonskomedie» ventar vi vel oss eit heimekjent miljø, eit ytre landskap som liknar på det vi sjølve lever i. Vi ventar òg å sjå personar som liknar på kvardagsprofilar vi ser i vår eigen kvardag. Det genuint komiske i situasjonskomedien er det identifiserbare.

I von Mayenburgs stykke møter vi ein liten kjernefamilie med kjenneteikn vi godt kan gjenkjenne og le av i utgangspunktet: akademikarektepar som kranglar kverulerande om ansvar for heim og barn, ei tilsett hushjelp dei strevar med å handtere, av di det sjølvsagt er politisk ukorrekt å ha hushjelp.

Her er òg ein son på grensa til tenåra som søker identitet, og endeleg ein forskrulla inntrengar, ein moderne kunstnar som meiner han har rett til å uttale seg om dei hine og sin eigen plass i «familieidyllen». På eit vis har vi vel sett mykje av dette før, både på scenen og i livet. Ei god stund ler vi. Men noko skurrar.

Ultrakarikert

Assosiasjonane kan fort gå, ikkje til den klassiske situasjonskomedien, men heller det absurde teateret, som òg utforskar åtferdskonvensjonar. Men der det absurde teateret gjerne byrjar i eit heimekjent, normalt landskap og elles lèt teksten og personane gå i ei anna retning, gjer stykket Et stykke plastikk det stikk motsette: Vi får forståelege, identifiserbare karakterar og dialogar i ein ikkje-realistisk scenografi og ein outrert, ultrakarikert spelestil.

Vi kjem aldri til å forstå kvifor eit heimemiljø som skal sjå ut som eit dyrt husvære, har eit golv som ser ut som ein gymsal – og dører som er erstatta med gardintrapper. Groteske videoprojeksjonar som går i loop på skjermar gjennom framsyninga, hintar frekt til fasadeperfeksjonismen vi hikar etter, men som så lett kan slå sprekkar.

Trøyttande

Men heller ikkje det liknar mykje på situasjonskomedie. Skodespelarane treffer lenge godt den satiriske brodden i replikkane, men overdrivingane vert etter kvart trøyttande, og det held ikkje til ein heil kveld i teateret.

Ein kan godt seie det som omtrent har vore sagt mange gonger før: For mykje vert for lite, og mindre vert gjerne meir. Det siste stemmer i alle høve godt på den einaste «normale» personen i stykket, hushjelpa Camilla, spela av Lena Kristin Ellingsen.

Med omsyn til henne kan ein heller assosiere til den klassiske verdsdramatikken. I stykke som Rosmersholm, Onkel Vanja, Frøken Julie og andre er tenaren typisk nok det einaste mennesket med beina på jorda, eit naudsynt krydder i eit oppheta drama.

Men i Et stykke plastikk vert den jordnære karakteren Camilla etter kvart så styrande for heilskapen at vi til slutt tykkjer Lena Kristin Ellingsen er den einaste som overtyder oss, både på humor og alvor.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis