Lykkekast med klassikar
Ukuelege Don Quijote sprudlar i overraskande ny versjon.
Rollene som Don Quijote og Sancho Panza vert spelte av høvesvis Svein Harry Schöttker-Hauge og Eirik del Barco Soleglad.
Foto: Stig Håvard Dirdal
Riksteatret
(Fritt etter) Miguel de Cervantes:
Don Quijote
Dramatisering og regi: Yngve Sundvor
Scenografi/kostyme: Leiko Fuseya
Den spøkefulle romanen om den innbilte riddaren Don Quijote er ein grunnstein i litteraturhistoria. Det er vel difor vi tykkjer vi kjenner han, også vi som aldri har lese boka. Nokre av oss har sett meir eller mindre karikerte film- og teaterversjonar, og underteikna må vedgå at kjennskapen er mest tufta på teikneserieutgåva i Illustrerte Klassikere.
Dei som har lese dei mange hundre sidene frå perm til perm, veit nok meir, men vi andre vert òg fengsla og rørte av denne spinngalne mannen som held så urokkeleg på sitt. For han er no ein godgut.
Elegant tolking
Dramatiseringa til Yngve Sundvor tek oss frå først av litt på senga. Her er det brått ei rammeforteljing om ei ulukke og eit dødsfall kring ei teateroppsetjing av Don Quijote. Det er lagt opp til eit metanivå, der skodespelarar spelar skodespelarar. Vi lurer ei stund på: Er dette eit stykke om Don Quijote – eller eit stykke om eit stykke? Men på finurleg vis fletter rammeforteljinga seg saman med ei elegant vriden tolking av originalhistoria, der dei fleste skodespelarane ganske så saumlaust opptrer på fleire røyndsnivå.
Sjølve columbiegget her er sjølvsagt dobbeltidentiteten til hovudpersonen. Don Quijote har forlese seg på riddarromanar og trur han er riddar. Svein Harry Schöttker-Hauge spelar skodespelaren Trygve, som har levt seg så inn i karakteren Don Quijote at han trur han er han. I eit forrykande vitalt og innlevd samspel med Sancho Panza (Eirik del Barco Soleglad) og Anne E. Kokkin, Jenny Ellegård og Patrik Asplund Stenseth i diverse roller vert vi salig dregne inn i ein galenskap vi berre må verdsetja utan å mukke. Vi vert mest redde for å le, av otte for å glipp av noko.
Overskot
Scenebiletet har òg ein metaeffekt, med ein naken, kald framscene, der eit lite dokketeatervindauge på bakveggen opnar seg og syner dei «ekte» fiktive elementa. Regissør og scenograf skal sjølvsagt ærast som dei bør, men denne gongen lyt vi òg nemne Geir Hovland for lys og Gunnar Innvær for lyd. Effektane er oppsiktsvekkande.
Men til sjuande og sist kviler det meste på Svein Harry Schöttker-Hauge. Dette er ein overskotsprestasjon det luktar både kritikarpris og Hedda-statuett av.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Riksteatret
(Fritt etter) Miguel de Cervantes:
Don Quijote
Dramatisering og regi: Yngve Sundvor
Scenografi/kostyme: Leiko Fuseya
Den spøkefulle romanen om den innbilte riddaren Don Quijote er ein grunnstein i litteraturhistoria. Det er vel difor vi tykkjer vi kjenner han, også vi som aldri har lese boka. Nokre av oss har sett meir eller mindre karikerte film- og teaterversjonar, og underteikna må vedgå at kjennskapen er mest tufta på teikneserieutgåva i Illustrerte Klassikere.
Dei som har lese dei mange hundre sidene frå perm til perm, veit nok meir, men vi andre vert òg fengsla og rørte av denne spinngalne mannen som held så urokkeleg på sitt. For han er no ein godgut.
Elegant tolking
Dramatiseringa til Yngve Sundvor tek oss frå først av litt på senga. Her er det brått ei rammeforteljing om ei ulukke og eit dødsfall kring ei teateroppsetjing av Don Quijote. Det er lagt opp til eit metanivå, der skodespelarar spelar skodespelarar. Vi lurer ei stund på: Er dette eit stykke om Don Quijote – eller eit stykke om eit stykke? Men på finurleg vis fletter rammeforteljinga seg saman med ei elegant vriden tolking av originalhistoria, der dei fleste skodespelarane ganske så saumlaust opptrer på fleire røyndsnivå.
Sjølve columbiegget her er sjølvsagt dobbeltidentiteten til hovudpersonen. Don Quijote har forlese seg på riddarromanar og trur han er riddar. Svein Harry Schöttker-Hauge spelar skodespelaren Trygve, som har levt seg så inn i karakteren Don Quijote at han trur han er han. I eit forrykande vitalt og innlevd samspel med Sancho Panza (Eirik del Barco Soleglad) og Anne E. Kokkin, Jenny Ellegård og Patrik Asplund Stenseth i diverse roller vert vi salig dregne inn i ein galenskap vi berre må verdsetja utan å mukke. Vi vert mest redde for å le, av otte for å glipp av noko.
Overskot
Scenebiletet har òg ein metaeffekt, med ein naken, kald framscene, der eit lite dokketeatervindauge på bakveggen opnar seg og syner dei «ekte» fiktive elementa. Regissør og scenograf skal sjølvsagt ærast som dei bør, men denne gongen lyt vi òg nemne Geir Hovland for lys og Gunnar Innvær for lyd. Effektane er oppsiktsvekkande.
Men til sjuande og sist kviler det meste på Svein Harry Schöttker-Hauge. Dette er ein overskotsprestasjon det luktar både kritikarpris og Hedda-statuett av.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.