Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Mindre kunne vorte meir

Forsøk på episk samtidsskildring blir fragmentarisk performance.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Preben Hodneland og Emil Johnsen spelar i stykket.

Preben Hodneland og Emil Johnsen spelar i stykket.

Foto: Gisle Bjørneby

Preben Hodneland og Emil Johnsen spelar i stykket.

Preben Hodneland og Emil Johnsen spelar i stykket.

Foto: Gisle Bjørneby

2573
20171229
2573
20171229

Det Norske Teatret

Scene 2

Valdens historie

av Édouard Louis
Omsett til norsk av Egil Halmøy, til nynorsk ved Carl Morten Amundsen
Dramatisert av Kjersti Horn og ensemblet
Regi: Kjersti Horn
Scenografi og kostymedesign: Sven Haraldsson

Før denne teatermeldaren vurderer det han har sett denne gongen, er det naudsynt å tilstå at romanen stykket bygger på, ikkje er lesen på førehand. Det angrar eg litt på no, for i ambivalensen ein kan kjenne på overfor ein tekst som rykkvis verkar suggererande og sterk, men andre gonger heilt fundamentlaus, kunne det vore fint å sjølv vurdere den dramatiske tilrettelegginga. Det er ikkje fullt mogleg no, sjølv om vi sjølvsagt merkar at dette ikkje er tradisjonelt teater i tre akter, og at skodespelarane er mest som forteljarar, meir enn som etablerte roller. Formutforskinga er sjølvsagt ein viktig del av all scenekunst, men det har hendt før, og det hender no: Formleiken truar med å fortrengje innhaldet.

Spanande unge

Vi ser to unge menn på ein stor, naken scene, på eit plastgolv. Nokre bøtter med vatn og søle er plassert her og der, og dei blir tømde og grisa med på ulike vis gjennom den to timar lange framsyninga. I vekselvis monologar og dialogar får vi ei aning av ei historie om unge kjensler, generasjonsoppbrot, klassereise, valne kjærleikstilnærmingar, valdtekt og drapsforsøk. Dei to skodespelarane, Emil Johnsen og Preben Hodneland, gyv på med alt dei har. Dei spelar både seg sjølv og kvarandre, bokstaveleg tala, og dei spelar passerande bipersonar, dei går inn og ut av karakterar og situasjonar. Det vantar ikkje på dramatisk kraft og uttrykksfylde; det er heller ingen tvil om det er to av dei mest spennande unge i norsk teater vi her har med å gjere.

Uhandterleg bastard

Men det blir faktisk for mykje av det gode – eller det vonde, om ein vil. Hadde dei to fått høve til å vere to faste karakterar, tyder mykje på at vi kunne vorte gripne, og at vi kunne ha både ledd og gråte med dei. Det gjer vi ikkje no. Anslaga til tørrvittige replikkar fell nokså daude til jorda, og uttrykka for smerte, vonbrot og angst etterlèt oss kalde. Blandinga av slentrande forteljarteater og nattsvart drama endar som ein heller uhandterleg bastard. Det skin berre så altfor klårt gjennom at dette er ein tekst som ikkje lèt seg transponere til teater utan vidare. Iallfall ikkje slik.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det Norske Teatret

Scene 2

Valdens historie

av Édouard Louis
Omsett til norsk av Egil Halmøy, til nynorsk ved Carl Morten Amundsen
Dramatisert av Kjersti Horn og ensemblet
Regi: Kjersti Horn
Scenografi og kostymedesign: Sven Haraldsson

Før denne teatermeldaren vurderer det han har sett denne gongen, er det naudsynt å tilstå at romanen stykket bygger på, ikkje er lesen på førehand. Det angrar eg litt på no, for i ambivalensen ein kan kjenne på overfor ein tekst som rykkvis verkar suggererande og sterk, men andre gonger heilt fundamentlaus, kunne det vore fint å sjølv vurdere den dramatiske tilrettelegginga. Det er ikkje fullt mogleg no, sjølv om vi sjølvsagt merkar at dette ikkje er tradisjonelt teater i tre akter, og at skodespelarane er mest som forteljarar, meir enn som etablerte roller. Formutforskinga er sjølvsagt ein viktig del av all scenekunst, men det har hendt før, og det hender no: Formleiken truar med å fortrengje innhaldet.

Spanande unge

Vi ser to unge menn på ein stor, naken scene, på eit plastgolv. Nokre bøtter med vatn og søle er plassert her og der, og dei blir tømde og grisa med på ulike vis gjennom den to timar lange framsyninga. I vekselvis monologar og dialogar får vi ei aning av ei historie om unge kjensler, generasjonsoppbrot, klassereise, valne kjærleikstilnærmingar, valdtekt og drapsforsøk. Dei to skodespelarane, Emil Johnsen og Preben Hodneland, gyv på med alt dei har. Dei spelar både seg sjølv og kvarandre, bokstaveleg tala, og dei spelar passerande bipersonar, dei går inn og ut av karakterar og situasjonar. Det vantar ikkje på dramatisk kraft og uttrykksfylde; det er heller ingen tvil om det er to av dei mest spennande unge i norsk teater vi her har med å gjere.

Uhandterleg bastard

Men det blir faktisk for mykje av det gode – eller det vonde, om ein vil. Hadde dei to fått høve til å vere to faste karakterar, tyder mykje på at vi kunne vorte gripne, og at vi kunne ha både ledd og gråte med dei. Det gjer vi ikkje no. Anslaga til tørrvittige replikkar fell nokså daude til jorda, og uttrykka for smerte, vonbrot og angst etterlèt oss kalde. Blandinga av slentrande forteljarteater og nattsvart drama endar som ein heller uhandterleg bastard. Det skin berre så altfor klårt gjennom at dette er ein tekst som ikkje lèt seg transponere til teater utan vidare. Iallfall ikkje slik.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Men det blir faktisk for mykje av det gode – eller det vonde, om ein vil.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis