Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Munter svingom med bondekomedie og eventyr

Skodespelarane plukka opp gamle travarar under open himmel.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Hanna-Maria Grønneberg, Sindre Strand Offerdal og Per Bogstad Gulliksen i det kjende eventyret om Tornerose.

Hanna-Maria Grønneberg, Sindre Strand Offerdal og Per Bogstad Gulliksen i det kjende eventyret om Tornerose.

Foto: Øyvind Eide

Hanna-Maria Grønneberg, Sindre Strand Offerdal og Per Bogstad Gulliksen i det kjende eventyret om Tornerose.

Hanna-Maria Grønneberg, Sindre Strand Offerdal og Per Bogstad Gulliksen i det kjende eventyret om Tornerose.

Foto: Øyvind Eide

3743
20210625
3743
20210625

Nationaltheatret

Hulda Garborg:

Rasjonelt fjøsstell

Zacharias Topelius/ Hans Wiers-Jenssen

Tornerose

Prosjekt National UT

Nationaltheatret har no på forsumaren, og under dei rare tilhøva teateret har for tida, funne høve til å sjå med notidsbriller på eit par stykke som for bra lenge sidan var gjengangarar på norsk scene. Det fyrste, Hulda Garborgs Rationelt fjøsstell, skal visst vere det mest spelte norske skodespelet nokosinne. Helst er det nok ungdomslaga som har blåse opp spelefrekvensen. Likevel, utgjeve i bokform i 1896 fekk stykket den første «proffe» framføringa si på Christiania Theater vinteren 1897.

Einaktar

Og dramatikaren Hulda Garborg skal ein ikkje kimse av. Inga anna norsk kvinne har skrive og fått framført så mange skodespel som ho. Rationelt fjøsstell var neppe det beste av dei, men at det i si tid gjorde lukke, er sjølvsagt grunn god nok til å kaste eit nytt blikk på det.

Ein liten einaktar, nærast ei skisse, er dette stykket, med tydelege peikarar til Molière og Holbergs komediar, der det komiske botnar i konflikten mellom jordnær gamalklokskap hjå foreldre og skuleflink opposisjon i generasjonen under.

Nationaltheaterskode-spelarane, som no har spela stykket i borggarden på Bogstad gard, har kvikt og leikent understreka det opphavlege poenget. Men framsyninga deira er òg distansert, det vil seie ironisk også til sjølve stykket. Opplegget er provisorisk, med vagt antydande rekvisita og kostyme, og alle går med manus. Scenetilvisingane vert lesne høgt, og det kjem jamleg avsidesreplikkar der skodespelarane kommenterer teksten og kvarandre, til dømes forklarer dei mange av dei mest arkaiske nynorskglosene for kvarandre – og oss.

Eventyr

Det heile er absolutt underhaldande, men som antyda vekslar dette litt mellom humor på tekstens eigne premissar og på premissane til den etterpåkloke tolkinga av 2021. Skodespelarane er alle fornøyelege, men Anneke von der Lippe og Liv Bernhoft Osa som gardkjerringane er nok dei som balanserer best mellom ærleg folkekomedie og teatral parodi. Dei har nok sett norsk folkekomedie på ordentleg.

Ein noko meir ferdigpreparert produksjon er det den andre National UT-gjengen har presentert i Sommar-Oslo. Den gamle dramatiseringa av Tornerose, som både Nationaltheatret og andre norske teater spela i tiår etter tiår før i tida, var på plakaten alltid signert vår eigen Hans Wiers-Jenssen.

Eigentleg var det finlandssvenske Zacharias Topelius’ barnekomedie frå 1870 som låg til grunn, Wiers-Jenssen var berre dramaturg og omsetjar. Det er også Topelius’ persongalleri og dramatiske skjelett som ligg til grunn for denne sterkt omarbeidde og komprimerte versjonen, ei framsyning på 40 minutt.

Kvelden vi, som nokre få heldige tilskodarar, fekk sjå dette, var det eit lag unge aktørar som leika seg med eventyret på Vøienvollen gard på Sagene i Oslo. Kontrastane mellom det gamaldagse og det notidige vart her ikkje så skarpe og ironiske som i Rasjonelt fjøsstell, sjølvsagt fordi eventyruniverset alltid vil vere tidlaust. Og i barnekomedie er det fullt lovleg med tull og moro. Dei musikalske innslaga har òg ein humoristisk blunk til det vaksne publikummet, med tonar frå Tsjajkovskijs Tornerose-ballett, Solveigs voggesong frå Peer Gynt og dertil meir aktuelle poprytmar. Skodespelarane, velopplagde og sjarmerande, bergtok oss denne ettermiddagen på Vøien frå første til siste stund.

Nok har vel det gamle stykket hatt ein varare poetisk dimensjon. Men skulle den gjenskapast, ville ein nok trenge ein tradisjonell scene. Denne Tornerose anno 2021 hadde iallfall glimt i auget.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Nationaltheatret

Hulda Garborg:

Rasjonelt fjøsstell

Zacharias Topelius/ Hans Wiers-Jenssen

Tornerose

Prosjekt National UT

Nationaltheatret har no på forsumaren, og under dei rare tilhøva teateret har for tida, funne høve til å sjå med notidsbriller på eit par stykke som for bra lenge sidan var gjengangarar på norsk scene. Det fyrste, Hulda Garborgs Rationelt fjøsstell, skal visst vere det mest spelte norske skodespelet nokosinne. Helst er det nok ungdomslaga som har blåse opp spelefrekvensen. Likevel, utgjeve i bokform i 1896 fekk stykket den første «proffe» framføringa si på Christiania Theater vinteren 1897.

Einaktar

Og dramatikaren Hulda Garborg skal ein ikkje kimse av. Inga anna norsk kvinne har skrive og fått framført så mange skodespel som ho. Rationelt fjøsstell var neppe det beste av dei, men at det i si tid gjorde lukke, er sjølvsagt grunn god nok til å kaste eit nytt blikk på det.

Ein liten einaktar, nærast ei skisse, er dette stykket, med tydelege peikarar til Molière og Holbergs komediar, der det komiske botnar i konflikten mellom jordnær gamalklokskap hjå foreldre og skuleflink opposisjon i generasjonen under.

Nationaltheaterskode-spelarane, som no har spela stykket i borggarden på Bogstad gard, har kvikt og leikent understreka det opphavlege poenget. Men framsyninga deira er òg distansert, det vil seie ironisk også til sjølve stykket. Opplegget er provisorisk, med vagt antydande rekvisita og kostyme, og alle går med manus. Scenetilvisingane vert lesne høgt, og det kjem jamleg avsidesreplikkar der skodespelarane kommenterer teksten og kvarandre, til dømes forklarer dei mange av dei mest arkaiske nynorskglosene for kvarandre – og oss.

Eventyr

Det heile er absolutt underhaldande, men som antyda vekslar dette litt mellom humor på tekstens eigne premissar og på premissane til den etterpåkloke tolkinga av 2021. Skodespelarane er alle fornøyelege, men Anneke von der Lippe og Liv Bernhoft Osa som gardkjerringane er nok dei som balanserer best mellom ærleg folkekomedie og teatral parodi. Dei har nok sett norsk folkekomedie på ordentleg.

Ein noko meir ferdigpreparert produksjon er det den andre National UT-gjengen har presentert i Sommar-Oslo. Den gamle dramatiseringa av Tornerose, som både Nationaltheatret og andre norske teater spela i tiår etter tiår før i tida, var på plakaten alltid signert vår eigen Hans Wiers-Jenssen.

Eigentleg var det finlandssvenske Zacharias Topelius’ barnekomedie frå 1870 som låg til grunn, Wiers-Jenssen var berre dramaturg og omsetjar. Det er også Topelius’ persongalleri og dramatiske skjelett som ligg til grunn for denne sterkt omarbeidde og komprimerte versjonen, ei framsyning på 40 minutt.

Kvelden vi, som nokre få heldige tilskodarar, fekk sjå dette, var det eit lag unge aktørar som leika seg med eventyret på Vøienvollen gard på Sagene i Oslo. Kontrastane mellom det gamaldagse og det notidige vart her ikkje så skarpe og ironiske som i Rasjonelt fjøsstell, sjølvsagt fordi eventyruniverset alltid vil vere tidlaust. Og i barnekomedie er det fullt lovleg med tull og moro. Dei musikalske innslaga har òg ein humoristisk blunk til det vaksne publikummet, med tonar frå Tsjajkovskijs Tornerose-ballett, Solveigs voggesong frå Peer Gynt og dertil meir aktuelle poprytmar. Skodespelarane, velopplagde og sjarmerande, bergtok oss denne ettermiddagen på Vøien frå første til siste stund.

Nok har vel det gamle stykket hatt ein varare poetisk dimensjon. Men skulle den gjenskapast, ville ein nok trenge ein tradisjonell scene. Denne Tornerose anno 2021 hadde iallfall glimt i auget.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis