Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Overlever absurdismen?

Dramatikarkloa til Ionesco er tidlaus, men kan ein fornye ein fornyar?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Eugene Ionesco skapar karakterar og dialogar vi ler av.

Eugene Ionesco skapar karakterar og dialogar vi ler av.

Foto: Erika Hebbert

Eugene Ionesco skapar karakterar og dialogar vi ler av.

Eugene Ionesco skapar karakterar og dialogar vi ler av.

Foto: Erika Hebbert

2815
20171027
2815
20171027

Det Norske Teatret

Scene 2

Nashornet

Av Eugene Ionesco
Omarbeiding, omsetjing og regi: Ingrid Weme Nilsen
Scenografi og kostyme: Mia Runningen

Magien ved den no nærast historiske teatersjangeren absurd teater har som regel hatt eit fundament i samanstillinga av det truverdige og det totalt usannsynlege i same rom og i same handlingsunivers. Slik sett er kan hende Eugene Ionesco den aller mest magiske absurdismediktaren, for han skaper karakterar og dialogar vi identifiserer oss med og ler av, men i situasjonar og hendingar som er draumeaktig meiningslause. Og – ja, nettopp – han skildrar ting som berre kan hende oss når vi har mareritt.

Teikn i tida

Skodespelet Nashornet er kort fortalt ein fabel om smitteeffekten av teikn i tida, ein fantasi over kor lett vi lèt oss påverke av det som går føre seg rundt oss, anten det er holdningar, motar og trendar eller personleg smak og interesser vi trur vi har funne på sjølv. Ionesco har nok hatt minna om fascismens og nazismens framvekst i bakhovudet. Ingrid Weme Nilsens nyoppsetjng på Det Norske Teatret er ei sterkt komprimert eintimes framsyning av den opphavlege treaktaren. Essensen i innhaldet og framdrifta har ho bevart og intensivert på ein stilig, skarp måte, der den skjelvande balansen mellom humor og uhygge heile tida held seg.

Føreseieleg

Men trass i den vellukka tekstomarbeidinga er det eit par andre moment som svekkjer krafta i Ionescos verk. Det er ikkje utan vidare gjort å fornye ein dramatikar som sjølv var ein fornyar. Stykket har i utgangspunktet svært detaljerte, realistiske scenetilvisingar, som openbert gjer dei dramatiske kontrastane større, når menneske forvandlar seg til nashorn. I Mia Runningens stiliserte og antirealistiske scenebilete er det absurde så føreseieleg at vi mest ikkje tenkjer over det.

Det andre problemet er faktisk rollefordelinga. Mange bipersonar frå originalstykket er strokne, og dei fleste skodespelarane, alle unnateke hovudpersonen Berenger (Per Schaanning) og kjærleiksmålet hans Daisy (Julie Moe Sandø), speler to roller kvar. Dette er, på same måte som scenografien, med på å flate ut motsetjinga mellom det sannsynlege og det usannsynlege i teaterhendinga. Dermed vert vi ei lang stund sitjande og roleg observere fikst, velgjort teater. Det er ikkje før redsla og desperasjonen i historia for alvor tek fyr, at vi opplever det som tankevekkjande. Da grip dei til gjengjeld bra tak i oss, både Svein Roger Karlsen, Geir Kvarme og Julie Moe Sandø, som gjev seg over til dyreforvandlinga, og Per Schaanning, som trassig og ulukkeleg står åleine attende.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det Norske Teatret

Scene 2

Nashornet

Av Eugene Ionesco
Omarbeiding, omsetjing og regi: Ingrid Weme Nilsen
Scenografi og kostyme: Mia Runningen

Magien ved den no nærast historiske teatersjangeren absurd teater har som regel hatt eit fundament i samanstillinga av det truverdige og det totalt usannsynlege i same rom og i same handlingsunivers. Slik sett er kan hende Eugene Ionesco den aller mest magiske absurdismediktaren, for han skaper karakterar og dialogar vi identifiserer oss med og ler av, men i situasjonar og hendingar som er draumeaktig meiningslause. Og – ja, nettopp – han skildrar ting som berre kan hende oss når vi har mareritt.

Teikn i tida

Skodespelet Nashornet er kort fortalt ein fabel om smitteeffekten av teikn i tida, ein fantasi over kor lett vi lèt oss påverke av det som går føre seg rundt oss, anten det er holdningar, motar og trendar eller personleg smak og interesser vi trur vi har funne på sjølv. Ionesco har nok hatt minna om fascismens og nazismens framvekst i bakhovudet. Ingrid Weme Nilsens nyoppsetjng på Det Norske Teatret er ei sterkt komprimert eintimes framsyning av den opphavlege treaktaren. Essensen i innhaldet og framdrifta har ho bevart og intensivert på ein stilig, skarp måte, der den skjelvande balansen mellom humor og uhygge heile tida held seg.

Føreseieleg

Men trass i den vellukka tekstomarbeidinga er det eit par andre moment som svekkjer krafta i Ionescos verk. Det er ikkje utan vidare gjort å fornye ein dramatikar som sjølv var ein fornyar. Stykket har i utgangspunktet svært detaljerte, realistiske scenetilvisingar, som openbert gjer dei dramatiske kontrastane større, når menneske forvandlar seg til nashorn. I Mia Runningens stiliserte og antirealistiske scenebilete er det absurde så føreseieleg at vi mest ikkje tenkjer over det.

Det andre problemet er faktisk rollefordelinga. Mange bipersonar frå originalstykket er strokne, og dei fleste skodespelarane, alle unnateke hovudpersonen Berenger (Per Schaanning) og kjærleiksmålet hans Daisy (Julie Moe Sandø), speler to roller kvar. Dette er, på same måte som scenografien, med på å flate ut motsetjinga mellom det sannsynlege og det usannsynlege i teaterhendinga. Dermed vert vi ei lang stund sitjande og roleg observere fikst, velgjort teater. Det er ikkje før redsla og desperasjonen i historia for alvor tek fyr, at vi opplever det som tankevekkjande. Da grip dei til gjengjeld bra tak i oss, både Svein Roger Karlsen, Geir Kvarme og Julie Moe Sandø, som gjev seg over til dyreforvandlinga, og Per Schaanning, som trassig og ulukkeleg står åleine attende.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Den skjelvande balansen mellom
humor og uhygge held seg heile tida.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis