Overlever absurdismen?
Dramatikarkloa til Ionesco er tidlaus, men kan ein fornye ein fornyar?
Eugene Ionesco skapar karakterar og dialogar vi ler av.
Foto: Erika Hebbert
Det Norske Teatret
Scene 2
Nashornet
Av Eugene Ionesco
Omarbeiding, omsetjing og regi: Ingrid Weme Nilsen
Scenografi og kostyme: Mia Runningen
Magien ved den no nærast historiske teatersjangeren absurd teater har som regel hatt eit fundament i samanstillinga av det truverdige og det totalt usannsynlege i same rom og i same handlingsunivers. Slik sett er kan hende Eugene Ionesco den aller mest magiske absurdismediktaren, for han skaper karakterar og dialogar vi identifiserer oss med og ler av, men i situasjonar og hendingar som er draumeaktig meiningslause. Og – ja, nettopp – han skildrar ting som berre kan hende oss når vi har mareritt.
Teikn i tida
Skodespelet Nashornet er kort fortalt ein fabel om smitteeffekten av teikn i tida, ein fantasi over kor lett vi lèt oss påverke av det som går føre seg rundt oss, anten det er holdningar, motar og trendar eller personleg smak og interesser vi trur vi har funne på sjølv. Ionesco har nok hatt minna om fascismens og nazismens framvekst i bakhovudet. Ingrid Weme Nilsens nyoppsetjng på Det Norske Teatret er ei sterkt komprimert eintimes framsyning av den opphavlege treaktaren. Essensen i innhaldet og framdrifta har ho bevart og intensivert på ein stilig, skarp måte, der den skjelvande balansen mellom humor og uhygge heile tida held seg.
Føreseieleg
Men trass i den vellukka tekstomarbeidinga er det eit par andre moment som svekkjer krafta i Ionescos verk. Det er ikkje utan vidare gjort å fornye ein dramatikar som sjølv var ein fornyar. Stykket har i utgangspunktet svært detaljerte, realistiske scenetilvisingar, som openbert gjer dei dramatiske kontrastane større, når menneske forvandlar seg til nashorn. I Mia Runningens stiliserte og antirealistiske scenebilete er det absurde så føreseieleg at vi mest ikkje tenkjer over det.
Det andre problemet er faktisk rollefordelinga. Mange bipersonar frå originalstykket er strokne, og dei fleste skodespelarane, alle unnateke hovudpersonen Berenger (Per Schaanning) og kjærleiksmålet hans Daisy (Julie Moe Sandø), speler to roller kvar. Dette er, på same måte som scenografien, med på å flate ut motsetjinga mellom det sannsynlege og det usannsynlege i teaterhendinga. Dermed vert vi ei lang stund sitjande og roleg observere fikst, velgjort teater. Det er ikkje før redsla og desperasjonen i historia for alvor tek fyr, at vi opplever det som tankevekkjande. Da grip dei til gjengjeld bra tak i oss, både Svein Roger Karlsen, Geir Kvarme og Julie Moe Sandø, som gjev seg over til dyreforvandlinga, og Per Schaanning, som trassig og ulukkeleg står åleine attende.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det Norske Teatret
Scene 2
Nashornet
Av Eugene Ionesco
Omarbeiding, omsetjing og regi: Ingrid Weme Nilsen
Scenografi og kostyme: Mia Runningen
Magien ved den no nærast historiske teatersjangeren absurd teater har som regel hatt eit fundament i samanstillinga av det truverdige og det totalt usannsynlege i same rom og i same handlingsunivers. Slik sett er kan hende Eugene Ionesco den aller mest magiske absurdismediktaren, for han skaper karakterar og dialogar vi identifiserer oss med og ler av, men i situasjonar og hendingar som er draumeaktig meiningslause. Og – ja, nettopp – han skildrar ting som berre kan hende oss når vi har mareritt.
Teikn i tida
Skodespelet Nashornet er kort fortalt ein fabel om smitteeffekten av teikn i tida, ein fantasi over kor lett vi lèt oss påverke av det som går føre seg rundt oss, anten det er holdningar, motar og trendar eller personleg smak og interesser vi trur vi har funne på sjølv. Ionesco har nok hatt minna om fascismens og nazismens framvekst i bakhovudet. Ingrid Weme Nilsens nyoppsetjng på Det Norske Teatret er ei sterkt komprimert eintimes framsyning av den opphavlege treaktaren. Essensen i innhaldet og framdrifta har ho bevart og intensivert på ein stilig, skarp måte, der den skjelvande balansen mellom humor og uhygge heile tida held seg.
Føreseieleg
Men trass i den vellukka tekstomarbeidinga er det eit par andre moment som svekkjer krafta i Ionescos verk. Det er ikkje utan vidare gjort å fornye ein dramatikar som sjølv var ein fornyar. Stykket har i utgangspunktet svært detaljerte, realistiske scenetilvisingar, som openbert gjer dei dramatiske kontrastane større, når menneske forvandlar seg til nashorn. I Mia Runningens stiliserte og antirealistiske scenebilete er det absurde så føreseieleg at vi mest ikkje tenkjer over det.
Det andre problemet er faktisk rollefordelinga. Mange bipersonar frå originalstykket er strokne, og dei fleste skodespelarane, alle unnateke hovudpersonen Berenger (Per Schaanning) og kjærleiksmålet hans Daisy (Julie Moe Sandø), speler to roller kvar. Dette er, på same måte som scenografien, med på å flate ut motsetjinga mellom det sannsynlege og det usannsynlege i teaterhendinga. Dermed vert vi ei lang stund sitjande og roleg observere fikst, velgjort teater. Det er ikkje før redsla og desperasjonen i historia for alvor tek fyr, at vi opplever det som tankevekkjande. Da grip dei til gjengjeld bra tak i oss, både Svein Roger Karlsen, Geir Kvarme og Julie Moe Sandø, som gjev seg over til dyreforvandlinga, og Per Schaanning, som trassig og ulukkeleg står åleine attende.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Den skjelvande balansen mellom
humor og uhygge held seg heile tida.
Fleire artiklar
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?