JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Peer i draumeland

Kraftfull, tenksam Ibsen-tolking rører.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Anders Baasmo, Ola G. Furuseth, Thea Lambrechts Vaulen og Jan Sælid i ei original Peer Gynt-tolking.

Anders Baasmo, Ola G. Furuseth, Thea Lambrechts Vaulen og Jan Sælid i ei original Peer Gynt-tolking.

Foto: Erik Berg

Anders Baasmo, Ola G. Furuseth, Thea Lambrechts Vaulen og Jan Sælid i ei original Peer Gynt-tolking.

Anders Baasmo, Ola G. Furuseth, Thea Lambrechts Vaulen og Jan Sælid i ei original Peer Gynt-tolking.

Foto: Erik Berg

2490
20200904
2490
20200904

Riksteatret

Henrik Ibsen:

Peer Gynt

Tilarbeidd av Ole Anders Tandberg og nyskrive av Øyvind Berg. Regi: Ole Anders Tandberg. Scenografi: Erlend Birkeland. Komponist: Joel Sahlin.

Skodespelet Peer Gynt ser ut til å vere ei sareptakrukke for nye og overraskande tolkingar. Sjølv kalla Ibsen det eit «dramatisk dikt», og opphavleg ville han vel helst at det skulle lesast som ei bok og slett ikkje oppførast. Det kan hende han har vendt seg i grava nokre gonger når stykket har gått over scena, men neppe alltid. Og truleg heller ikkje no, på Riksteatret. Vi kjem inn i ei ramme, realistisk og nonrealistisk samstundes, der korkje rollefigurane eller det illustrerande scenerommet er adekvate i høve til teksten. Men vi vert fanga inn, kan hende litt motvillig i starten, i ei forteljing om løgnaren og frifuglen Peer, som kan vere eit livslangt tilbakeblikk i hans eige hovud ­– eller mest truleg ein draum han har om livet han har levd.

70-talskjøkken

Scenerommet syner eit slite 70-talskjøkken, ein ståande scenografi, som overraskar i det det går opp for oss at heile Peers mangslungne livshistorie skal ha denne trauste, tilfeitta og ultrarealistiske bakgrunnen. Men i det vi oppdagar at skodespelarane, utanom Peer sjølv, spelar fleire roller og samstundes på pussig vis likevel held på ein og same karakter, byrjar vi å kjenne att draumens ulogiske logikk i det heile. Endåtil dukkar dei opp og forsvinn i skap, hyller, steikeomnar og kjøleskap, og i nokre sekvensar får Peer multipersonlegdom og er i heftige dialogar med seg sjølv.

Dei sceniske effektane er ofte både morosame og groteske, ja, til dels uappetittlege, men dei fem skodespelarane skaper typar og formidlar tekst så vi for Gud veit kva for gong tek til oss det tidlause i Peer Gynts lange leiting og flukt gjennom livet. Øyvind Berg har revidert originalteksten, dels for å skjere inn til beinet, dels for å aktualisere stykket språkleg. Det første har han gjort gjennomført bra, det andre er berre stundom vellukka. Det vil alltid vere delte meiningar om kva som er utdatert, og kva som er tidlaust av ord og uttrykk. Og denne meldaren er ikkje alltid samd med Øyvind Berg.

Skodespelarane (med Anders Baasmo som Peer i spissen), regissør Tandberg, scenograf Birkeland og resten av bakmannskapet kan trygt pynte seg med fjør i hatten etter dette. Dei får Peer Gynt til å komme oss ved.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Riksteatret

Henrik Ibsen:

Peer Gynt

Tilarbeidd av Ole Anders Tandberg og nyskrive av Øyvind Berg. Regi: Ole Anders Tandberg. Scenografi: Erlend Birkeland. Komponist: Joel Sahlin.

Skodespelet Peer Gynt ser ut til å vere ei sareptakrukke for nye og overraskande tolkingar. Sjølv kalla Ibsen det eit «dramatisk dikt», og opphavleg ville han vel helst at det skulle lesast som ei bok og slett ikkje oppførast. Det kan hende han har vendt seg i grava nokre gonger når stykket har gått over scena, men neppe alltid. Og truleg heller ikkje no, på Riksteatret. Vi kjem inn i ei ramme, realistisk og nonrealistisk samstundes, der korkje rollefigurane eller det illustrerande scenerommet er adekvate i høve til teksten. Men vi vert fanga inn, kan hende litt motvillig i starten, i ei forteljing om løgnaren og frifuglen Peer, som kan vere eit livslangt tilbakeblikk i hans eige hovud ­– eller mest truleg ein draum han har om livet han har levd.

70-talskjøkken

Scenerommet syner eit slite 70-talskjøkken, ein ståande scenografi, som overraskar i det det går opp for oss at heile Peers mangslungne livshistorie skal ha denne trauste, tilfeitta og ultrarealistiske bakgrunnen. Men i det vi oppdagar at skodespelarane, utanom Peer sjølv, spelar fleire roller og samstundes på pussig vis likevel held på ein og same karakter, byrjar vi å kjenne att draumens ulogiske logikk i det heile. Endåtil dukkar dei opp og forsvinn i skap, hyller, steikeomnar og kjøleskap, og i nokre sekvensar får Peer multipersonlegdom og er i heftige dialogar med seg sjølv.

Dei sceniske effektane er ofte både morosame og groteske, ja, til dels uappetittlege, men dei fem skodespelarane skaper typar og formidlar tekst så vi for Gud veit kva for gong tek til oss det tidlause i Peer Gynts lange leiting og flukt gjennom livet. Øyvind Berg har revidert originalteksten, dels for å skjere inn til beinet, dels for å aktualisere stykket språkleg. Det første har han gjort gjennomført bra, det andre er berre stundom vellukka. Det vil alltid vere delte meiningar om kva som er utdatert, og kva som er tidlaust av ord og uttrykk. Og denne meldaren er ikkje alltid samd med Øyvind Berg.

Skodespelarane (med Anders Baasmo som Peer i spissen), regissør Tandberg, scenograf Birkeland og resten av bakmannskapet kan trygt pynte seg med fjør i hatten etter dette. Dei får Peer Gynt til å komme oss ved.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis