Praktfull vårløysing
1890-talsklassikar skin og sprudlar nyfødt på Det Norske Teatret.
Ernst, Hänschen, Martha, Wendla, Melchior, Moritz og Ilse er ungdomar med mange utfordringar.
Foto: Erika Hebbert
Det Norske
Teatret, Scene 2
Frank Wedekind:
Vårløysing
Omsett av Jon Fosse
Omarbeidd av Miriam Prestøy Lie og Anders Hasmo
Regi: Miriam Prestøy Lie
Scenografi, kostyme, videodesign: Dordi Strøm
For 130 år sidan var debutstykket til tyske Frank Wedekind, Frühlings Erwachen, ein kulturell brannfakkel i europeisk teater. Både tematisk og dramaturgisk utfordra det publikum. Her var vågale skildringar av mangelfull barneoppseding og tenåringar med gryande kjønnsdrift og redsle for vaksenlivet, fortalt i korte, intense sekvensar. Her var det ikkje nokon klassisistisk einskap over dramastrukturen. Til norsk teater kom stykket først i 1922, og noregspremieren kom med to historiske teaterdebutar: Agnes Mowinckel som instruktør og Olafr Havrevold som skodespelar, i rolla som Melchior. At dette er eit stykke som gjev utteljing for talent, kan vi no sjå nye lysande døme på på Det Norske Teatret.
Komprimert
I Miriam Prestøy Lies noko komprimerte versjon av originalteksten, der mellom anna ein del personar og ein del av vaksendialogane er borte, er stykket lagt i eit slags metanivå, der både spelestil og scenebilete ligg på grensa mellom realisme og karikert draumespel, av og til mest som figurteater. Dette gir forbløffande nok ei glassklår meining, ettersom det er nett slik vi kan sjå lina frå ei fortid vi smiler av, til notida, der unge kjensler og generasjonsmotsetnader ikkje har endra seg så mykje som vi trur.
Skodespelarane, med til dømes dei tre hovudpersonane Wendla (Sarah Franceska Brænne), Melchior (Christian Ruud Kallum) og Moritz (Petter Winther) handterer uttrykksforma med både fysisk og kjenslemessig overtyding, og sjølv i dei mest outrerte rollefigurane, som Nina Woxholtts fru Bergmann og Anna Ladegaards Ilse, ser vi sjølve livskampen i kvitauget.
Den visuelle utforminga til Dordi Strøm er heile tida vakker og fantasieggjande, det same er Petter Winthers nydelege originalmusikk. Songinnslaget til Mimmi Tamba (Martha) er òg ei perle i det heile.
Lukkeleg romanse
I den norske førsteoppsetjinga var dei to unge homofile gutane strokne frå manus. Der gjekk tydelegvis grensa for norsk teater i 1922. (Men regissøren Mowinckel gjekk uforferda vidare ti år seinare med temaet homofil kjærleik, i stykket Piker i uniform på Det Nye Teater.) I dag er denne sidehistoria med att, og ho endar opp som den einaste lukkelege romansen i stykket. Eit interessant tankekors.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det Norske
Teatret, Scene 2
Frank Wedekind:
Vårløysing
Omsett av Jon Fosse
Omarbeidd av Miriam Prestøy Lie og Anders Hasmo
Regi: Miriam Prestøy Lie
Scenografi, kostyme, videodesign: Dordi Strøm
For 130 år sidan var debutstykket til tyske Frank Wedekind, Frühlings Erwachen, ein kulturell brannfakkel i europeisk teater. Både tematisk og dramaturgisk utfordra det publikum. Her var vågale skildringar av mangelfull barneoppseding og tenåringar med gryande kjønnsdrift og redsle for vaksenlivet, fortalt i korte, intense sekvensar. Her var det ikkje nokon klassisistisk einskap over dramastrukturen. Til norsk teater kom stykket først i 1922, og noregspremieren kom med to historiske teaterdebutar: Agnes Mowinckel som instruktør og Olafr Havrevold som skodespelar, i rolla som Melchior. At dette er eit stykke som gjev utteljing for talent, kan vi no sjå nye lysande døme på på Det Norske Teatret.
Komprimert
I Miriam Prestøy Lies noko komprimerte versjon av originalteksten, der mellom anna ein del personar og ein del av vaksendialogane er borte, er stykket lagt i eit slags metanivå, der både spelestil og scenebilete ligg på grensa mellom realisme og karikert draumespel, av og til mest som figurteater. Dette gir forbløffande nok ei glassklår meining, ettersom det er nett slik vi kan sjå lina frå ei fortid vi smiler av, til notida, der unge kjensler og generasjonsmotsetnader ikkje har endra seg så mykje som vi trur.
Skodespelarane, med til dømes dei tre hovudpersonane Wendla (Sarah Franceska Brænne), Melchior (Christian Ruud Kallum) og Moritz (Petter Winther) handterer uttrykksforma med både fysisk og kjenslemessig overtyding, og sjølv i dei mest outrerte rollefigurane, som Nina Woxholtts fru Bergmann og Anna Ladegaards Ilse, ser vi sjølve livskampen i kvitauget.
Den visuelle utforminga til Dordi Strøm er heile tida vakker og fantasieggjande, det same er Petter Winthers nydelege originalmusikk. Songinnslaget til Mimmi Tamba (Martha) er òg ei perle i det heile.
Lukkeleg romanse
I den norske førsteoppsetjinga var dei to unge homofile gutane strokne frå manus. Der gjekk tydelegvis grensa for norsk teater i 1922. (Men regissøren Mowinckel gjekk uforferda vidare ti år seinare med temaet homofil kjærleik, i stykket Piker i uniform på Det Nye Teater.) I dag er denne sidehistoria med att, og ho endar opp som den einaste lukkelege romansen i stykket. Eit interessant tankekors.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.