Publikums-frieri til feil adresse
Sjølvåskodande teatersatire får aldri ålmenn appell.
Monica Dybwad, heltinna i stykket, syner rike evner i musikkteatersjangeren.
Foto: Øyvind Eide
Nationaltheatret
Mads Bones /
Kyrre Havdal:
En julenattsdrøm
Regi: Mads Bones
Komponist og musikalsk ansvarleg: Kyrre Havdal; scenografi: Gjermund Andresen; koreografi: Martha Standal
Mads Bones og Kyrre Havdal er det nye radarparet i norsk musikkteater. Det generelt fascinerande med dei er at dei kombinerer den standardiserte, mest klisjéaktige musikalformelen med eit distansert satireblikk. Det er i utgangspunktet ei svært tiltalande oppskrift. No har dei laga ei ny såkalla familieframsyning på Nationaltheatret. Teateret vågar til og med på førehand å kalle det ein ny klassikar. Og ja vel, det musikalske, det songlege og koreografiske er det ingen ting å utsetje på.
Men ... Ein lyt aldri gløyme kva slags publikum ein vender seg til. Noko stykke for familien, eller for ungar, då, er ikkje framsyninga En julenattsdrøm. Ikkje seier ho noko til born, og ingen ting har ho med jul å gjere. Og nokon klassikar kan ho aldri bli – i så fall skal denne meldaren ete hatten sin.
Sjølvoppteke
Rett nok hintar stykket til velkjende eventyrformlar, både til Grimm, til Asbjørnsen og Moe og til dei tre nøttene til ho de veit. Men den raude tråden i stykket er ei intenst sjølvforelska skildring av sjølve teateret.
Den vonde stemora og den vakre, evnerike stedottera er her tilsette ved eit teater, og intrigen er plassert i maktkampen mellom dei og dei andre i dette myteomspunne miljøet. Her vil framsyninga at vi skal more oss stort over parodiar på divaer, frustrerte skodespelarar og uglesette scenearbeidarar og dramaturgar. Det heile er så sjølvoppteke og introvert at ein kan krølle tær av skam.
Korleis kan ein finne på å presentere dette for born og familiar? Kvar er den ålmenne appellen?
Gode melodiar
OK, då, det er faktisk gode melodiar her, og skodespelarar som Monica Dybwad, heltinna i stykket, og musikaltalentet Jonas Fuglevik Urstad syner rike evner i musikkteatersjangeren. Innsatsen er sånn sett bra. Finalenummeret er det schwung over, og premierepublikummet var begeistra, det skal innrømmast. Men her må det nok ha vore mykje bransjefolk i salen. Responsen kom i alle høve berre frå dei vaksne.
Det er sjølvsagt prisverdig at teateret tek grep for å lage nye stykke for born og familiar. Ein skal absolutt ikkje berre spele Reisen til julestjernen og Thorbjørn Egner langt inn i æva. Men ikkje gi det yngste publikummet vaksen satire og ironi som går over hovudet på dei! Stakkars ungar!
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Nationaltheatret
Mads Bones /
Kyrre Havdal:
En julenattsdrøm
Regi: Mads Bones
Komponist og musikalsk ansvarleg: Kyrre Havdal; scenografi: Gjermund Andresen; koreografi: Martha Standal
Mads Bones og Kyrre Havdal er det nye radarparet i norsk musikkteater. Det generelt fascinerande med dei er at dei kombinerer den standardiserte, mest klisjéaktige musikalformelen med eit distansert satireblikk. Det er i utgangspunktet ei svært tiltalande oppskrift. No har dei laga ei ny såkalla familieframsyning på Nationaltheatret. Teateret vågar til og med på førehand å kalle det ein ny klassikar. Og ja vel, det musikalske, det songlege og koreografiske er det ingen ting å utsetje på.
Men ... Ein lyt aldri gløyme kva slags publikum ein vender seg til. Noko stykke for familien, eller for ungar, då, er ikkje framsyninga En julenattsdrøm. Ikkje seier ho noko til born, og ingen ting har ho med jul å gjere. Og nokon klassikar kan ho aldri bli – i så fall skal denne meldaren ete hatten sin.
Sjølvoppteke
Rett nok hintar stykket til velkjende eventyrformlar, både til Grimm, til Asbjørnsen og Moe og til dei tre nøttene til ho de veit. Men den raude tråden i stykket er ei intenst sjølvforelska skildring av sjølve teateret.
Den vonde stemora og den vakre, evnerike stedottera er her tilsette ved eit teater, og intrigen er plassert i maktkampen mellom dei og dei andre i dette myteomspunne miljøet. Her vil framsyninga at vi skal more oss stort over parodiar på divaer, frustrerte skodespelarar og uglesette scenearbeidarar og dramaturgar. Det heile er så sjølvoppteke og introvert at ein kan krølle tær av skam.
Korleis kan ein finne på å presentere dette for born og familiar? Kvar er den ålmenne appellen?
Gode melodiar
OK, då, det er faktisk gode melodiar her, og skodespelarar som Monica Dybwad, heltinna i stykket, og musikaltalentet Jonas Fuglevik Urstad syner rike evner i musikkteatersjangeren. Innsatsen er sånn sett bra. Finalenummeret er det schwung over, og premierepublikummet var begeistra, det skal innrømmast. Men her må det nok ha vore mykje bransjefolk i salen. Responsen kom i alle høve berre frå dei vaksne.
Det er sjølvsagt prisverdig at teateret tek grep for å lage nye stykke for born og familiar. Ein skal absolutt ikkje berre spele Reisen til julestjernen og Thorbjørn Egner langt inn i æva. Men ikkje gi det yngste publikummet vaksen satire og ironi som går over hovudet på dei! Stakkars ungar!
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Noko stykke for familien, eller for ungar, då, er ikkje framsyninga En julenattsdrøm.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.