Reinspikka kitsch
Der filmen kjendest rotekte, er musikalen eit melodrama.
Hans Marius Hoff Mittet spelar hovudrolla som den heimvende dirigenten som tek over blandakoret i bygda.
Foto: Lars Opstad
Oslo Nye Teater
Kay Pollak, Carin Pollak og Fredrik Kempe:
Så som i himmelen
Omsett av Teodor Janson
Regi: Kim Bjarke og Synne Teksum
Scenografi: Gjermund Andresen
Musikalsk ansvarleg: Simon Revholt
Den svenske filmen Så som i himmelen var ein vidt omtykt kinosuksess for 15–16 år sidan. Det var ei sympatisk og velspela historie om ein kar i midtlivskrise som vender attende til heimbygda si og vert konfrontert med det gjennomsiktige bygdemiljøet han rømde frå. Han overtek eit kyrkjekor, og i møte med menneska der får han gamle og nye konfliktar, og ein ny kjærleik, midt i fjeset.
Filmen gjekk rett heim i Noreg òg, og songen frå filmen, «Gabriellas sång», vart straks ein obligatorisk programpost i norske bryllaup, gravferder og 40-, 50- og 60-årsdagar.
Nær parodisk
Med filmen i minnet går vi eigentleg varme om hjartet for å sjå musikalversjonen, som har vore ein kolossal suksess i Stockholm. Skal ein døme etter publikumsreaksjonane på premieren, vil han verte det i Oslo òg. Det må likevel vere lov å seie følgjande: Alle originalsujett toler ikkje like godt å verte musikal. Om Så som i himmelen har tolt det, må såleis òg vere ei smakssak.
Musikal er så mangt, og smaken er sjølvsagt som baken. Den moderne musikalen, som Andrew Lloyd Webber og dei samtidige etablerte, er ofte smektande og sentimental, svært gjenkjenneleg i typen melodiar. I musikalen Så som i himmelen merkar vi med ein gong at musikken er så sjangertypisk at han nærmar seg det parodiske.
Til å byrje med tenker vi at OK, musikal er klisjé og skal vere det, vi får berre svelgje unna. Men det blir verre å akseptere at den rotekte skildringa, som vi vart overtydde om i filmen, er vorten til ei blanding av grov folkekomedie og nærast smaklaust melodrama. Det er heilt umogleg å tru på at hovudpersonen Daniel, som Hans Marius Hoff Mittet elles både spelar og syng med verdig djupn, skal kunne engasjere seg i så grunne karikaturpersonar. Det er ikkje skodespelarane si skuld, særleg ikkje Niklas Gundersen, som spelar ein koneplagar med skremmande realisme.
Låtteleggjering
Men elles: Her er det forferdeleg nok sjølve musikalsjangeren som forflatar og låtteleggjer stoffet. Direkte pinlege vert dei overflatiske fokusa på den forslåtte Gabriella, den overvektige Holmfrid og det problematiserte presteekteparet. Trine Wenberg Svensen og Johannes Joner gjer ærleg innsats som dei to sistnemnde, men dette kan ein ikkje berge. Det er rett og slett for platt. (Om prestar som skjemmest over eiga sexglede, skreiv Oskar Braaten alt i 1925, i Den store barnedåpen. Den gongen var det nok eit poeng i det, men no?)
Songnummera vart tiljubla med nærast hysterisk åtgaum på premieren. Kvar sin smak. Det er ingenting å utsetje på songrøystane, og det er bra spenst i orkesteret. At heilskapen likevel skurrar, kan det vere mange grunnar til. Men det kan òg vere noko med den svenske folkesjela. Ho er ikkje lik vår, sjølv om svenskane er dei aller næraste grannane våre.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Oslo Nye Teater
Kay Pollak, Carin Pollak og Fredrik Kempe:
Så som i himmelen
Omsett av Teodor Janson
Regi: Kim Bjarke og Synne Teksum
Scenografi: Gjermund Andresen
Musikalsk ansvarleg: Simon Revholt
Den svenske filmen Så som i himmelen var ein vidt omtykt kinosuksess for 15–16 år sidan. Det var ei sympatisk og velspela historie om ein kar i midtlivskrise som vender attende til heimbygda si og vert konfrontert med det gjennomsiktige bygdemiljøet han rømde frå. Han overtek eit kyrkjekor, og i møte med menneska der får han gamle og nye konfliktar, og ein ny kjærleik, midt i fjeset.
Filmen gjekk rett heim i Noreg òg, og songen frå filmen, «Gabriellas sång», vart straks ein obligatorisk programpost i norske bryllaup, gravferder og 40-, 50- og 60-årsdagar.
Nær parodisk
Med filmen i minnet går vi eigentleg varme om hjartet for å sjå musikalversjonen, som har vore ein kolossal suksess i Stockholm. Skal ein døme etter publikumsreaksjonane på premieren, vil han verte det i Oslo òg. Det må likevel vere lov å seie følgjande: Alle originalsujett toler ikkje like godt å verte musikal. Om Så som i himmelen har tolt det, må såleis òg vere ei smakssak.
Musikal er så mangt, og smaken er sjølvsagt som baken. Den moderne musikalen, som Andrew Lloyd Webber og dei samtidige etablerte, er ofte smektande og sentimental, svært gjenkjenneleg i typen melodiar. I musikalen Så som i himmelen merkar vi med ein gong at musikken er så sjangertypisk at han nærmar seg det parodiske.
Til å byrje med tenker vi at OK, musikal er klisjé og skal vere det, vi får berre svelgje unna. Men det blir verre å akseptere at den rotekte skildringa, som vi vart overtydde om i filmen, er vorten til ei blanding av grov folkekomedie og nærast smaklaust melodrama. Det er heilt umogleg å tru på at hovudpersonen Daniel, som Hans Marius Hoff Mittet elles både spelar og syng med verdig djupn, skal kunne engasjere seg i så grunne karikaturpersonar. Det er ikkje skodespelarane si skuld, særleg ikkje Niklas Gundersen, som spelar ein koneplagar med skremmande realisme.
Låtteleggjering
Men elles: Her er det forferdeleg nok sjølve musikalsjangeren som forflatar og låtteleggjer stoffet. Direkte pinlege vert dei overflatiske fokusa på den forslåtte Gabriella, den overvektige Holmfrid og det problematiserte presteekteparet. Trine Wenberg Svensen og Johannes Joner gjer ærleg innsats som dei to sistnemnde, men dette kan ein ikkje berge. Det er rett og slett for platt. (Om prestar som skjemmest over eiga sexglede, skreiv Oskar Braaten alt i 1925, i Den store barnedåpen. Den gongen var det nok eit poeng i det, men no?)
Songnummera vart tiljubla med nærast hysterisk åtgaum på premieren. Kvar sin smak. Det er ingenting å utsetje på songrøystane, og det er bra spenst i orkesteret. At heilskapen likevel skurrar, kan det vere mange grunnar til. Men det kan òg vere noko med den svenske folkesjela. Ho er ikkje lik vår, sjølv om svenskane er dei aller næraste grannane våre.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.