Seminar med ein desperado
Norén-monologen om ein terrorist og sjølvmordar er lågmælt, men kvass.
Tarjei Sandvik Moe har ein fin scenisk intelligens, skriv Bent Kvalvik.
Foto: Lars Opstad
Centralteatret, Teaterkjeller’n
Lars Norén:
20. november
Omsetjing, tilrettelegging, regi: Ilene Sørbøe
Video, scenografi og ljosdesign: Oscar Udbye
Når vi går til den tredje monologframsyninga i Oslo på under ei veke, er det ikkje fritt for at vi tenkjer: Ja, ja, godt å kome på teater att, men endå gildare skal det bli når vi får vere litt fleire, både på scena og i salen.
I dei heller intime framsyningane, som den vi nett no skal omtale, er òg utfordringa at det skal kommuniserast litt med tilskodarane. Det kan fort bli litt småkleint når det er så få av oss å velje blant. Denne meldaren må vedgå at han såg redd ned i golvet då skodespelaren byrja å stille spørsmål til publikum.
Scenisk intelligens
Men rett skal vere rett, dette gjorde unge Tarjei Sandvik Moe med fin scenisk intelligens og situasjonskjensle. Og teksten i 20. november, om tankane og bakgrunnen til ein ung mann som skyt på andre og drep seg sjølv i eit skulegardsattentat, har ikkje i utgangspunktet så stor dramatisk effekt. Les ein manuset på førehand, er det mest som ein diktsyklus. Til gjengjeld har teksten eit autentisk fundament. Han byggjer på notat og videomateriale den verkelege personen, Sebastian, etterlét seg.
Og i ei iscenesetjing som nærmar seg forma til eit kurs på eit jobbseminar, får vi presentert ein person som tilsynelatande overlegent doserer for oss om kvifor gale går gale her i verda, til han gradvis bryt seg sjølv ned og går roleg mot det som er den uavvendelege lagnaden hans.
Utanforkjensle
Dramatisk effekt eller ikkje, Lars Norén er no ein gong Lars Norén. Det er ikkje første gongen han borar seg inn i dei svartaste menneskelege tunnelane. Her kjem det skarpt innpå oss kva einsemd, mobbing og utanforkjensle kan føre til.
Og nettopp fråværet av støy og sjokkeffektar gjev framføringa ei trugande kraft. Dei visuelle projeksjonane, med til dels nifse spegeleffektar, gjer òg sitt til stemninga, som held seg klam og tett i den elles koselege Teaterkjeller’n.
Tarjei Sandvik Moe syner eit nyansert register, eit talent som har kome langt på kort tid.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Centralteatret, Teaterkjeller’n
Lars Norén:
20. november
Omsetjing, tilrettelegging, regi: Ilene Sørbøe
Video, scenografi og ljosdesign: Oscar Udbye
Når vi går til den tredje monologframsyninga i Oslo på under ei veke, er det ikkje fritt for at vi tenkjer: Ja, ja, godt å kome på teater att, men endå gildare skal det bli når vi får vere litt fleire, både på scena og i salen.
I dei heller intime framsyningane, som den vi nett no skal omtale, er òg utfordringa at det skal kommuniserast litt med tilskodarane. Det kan fort bli litt småkleint når det er så få av oss å velje blant. Denne meldaren må vedgå at han såg redd ned i golvet då skodespelaren byrja å stille spørsmål til publikum.
Scenisk intelligens
Men rett skal vere rett, dette gjorde unge Tarjei Sandvik Moe med fin scenisk intelligens og situasjonskjensle. Og teksten i 20. november, om tankane og bakgrunnen til ein ung mann som skyt på andre og drep seg sjølv i eit skulegardsattentat, har ikkje i utgangspunktet så stor dramatisk effekt. Les ein manuset på førehand, er det mest som ein diktsyklus. Til gjengjeld har teksten eit autentisk fundament. Han byggjer på notat og videomateriale den verkelege personen, Sebastian, etterlét seg.
Og i ei iscenesetjing som nærmar seg forma til eit kurs på eit jobbseminar, får vi presentert ein person som tilsynelatande overlegent doserer for oss om kvifor gale går gale her i verda, til han gradvis bryt seg sjølv ned og går roleg mot det som er den uavvendelege lagnaden hans.
Utanforkjensle
Dramatisk effekt eller ikkje, Lars Norén er no ein gong Lars Norén. Det er ikkje første gongen han borar seg inn i dei svartaste menneskelege tunnelane. Her kjem det skarpt innpå oss kva einsemd, mobbing og utanforkjensle kan føre til.
Og nettopp fråværet av støy og sjokkeffektar gjev framføringa ei trugande kraft. Dei visuelle projeksjonane, med til dels nifse spegeleffektar, gjer òg sitt til stemninga, som held seg klam og tett i den elles koselege Teaterkjeller’n.
Tarjei Sandvik Moe syner eit nyansert register, eit talent som har kome langt på kort tid.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.