JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Sjølvmordaren Hedda lever vidare

Heftig spel framhevar det tidlause i 1890-talsklassikaren.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ingrid Unnur Giæver spelar hovudrolla som Hedda Gabler.

Ingrid Unnur Giæver spelar hovudrolla som Hedda Gabler.

Foto: L-P Lorentz

Ingrid Unnur Giæver spelar hovudrolla som Hedda Gabler.

Ingrid Unnur Giæver spelar hovudrolla som Hedda Gabler.

Foto: L-P Lorentz

3379
20220304
3379
20220304

Riksteatret

Henrik Ibsen:

Hedda Gabler

Regi: Fredrik Longva
Scenografi: Katja Ebbel

Hedda Gabler er eit av dei oftast spelte Ibsen-stykka, og tittelrolla er ein ønskedraum for mange (kan hende dei fleste) kvinnelege skodespelarar. Om ein ikkje er fortruleg med det frå før, kan det nok ta litt tid å skjøne kva tilhøve som har skapt det destruktive i Heddas sinn og åtferd. Difor skal ein fare varleg fram med omsyn til strykingar, både av tekstpassasjar og persongalleri. Den framsyninga som no er på vegen med Riksteatret, har gjort nokre djerve grep med teksten. Dei kan diskuterast, men dei er ikkje uinteressante.

Scenebiletet er eit knallraudt venterom (?) som er sparsamt møblert. Det ser på sitt vis flott ut, men gjev samstundes eit litt desorienterande inntrykk. Er dette den erkeborgarlege heimen som Hedda skal keie seg så grueleg i? Skodespelarane må somme tider setje seg på golvet eller på huk når dei skal ta plass, av mangel på sofa og stolar. Alle personane utanom Hedda snakkar kvar sin breie dialekt. Berre ho nyttar polert bokmål. Om det er tilsikta, veit vi ikkje, men faktisk gjev dette ei differensiering i status, som hjelper oss på veg til å sjå både det overlegne og det einsame i Hedda som person. Så langt OK.

Indre naud

Bipersonane som er strokne frå originalen, tante Julle og tenestejenta Berte, er miljøforsterkande brikker som gjer det ufrie i Heddas levekår lettare forståeleg, og likeins verre å skjøne når dei er borte. Så her er spørsmålet: Kva er det med denne kvinnelagnaden regissøren har søkt å ljossetje som aktuelt for notida? Ei norsk kvinne har jo ikkje så avgrensa sjansar i samfunnet som dei kvinnene Ibsen skreiv om på 1800-talet. Men indre naud kan oppstå like fullt hjå oss velfødde folk i eit rikt land. Kan hende er problemet at alternativa er for mange?

Om vi ikkje vert heilt visse på tanken bak regiløysinga, ser vi likevel endå ein gong kor godt handterleg materiale Ibsen-rollene er for skodespelarane. Trass i at dialogane nokre gonger er skorne vel langt inn til beinet, har alle dei fem rollefigurane klår profil og ryggrad. Eivind Nilsen Salthe har som Brack ei spennande uro i seg bak ei slesk maske. John Emil Jørgensrud er ein overtydande undergangsdømd Løvborg. Kristine Hartgen er spontan og uforferda som Thea Elvsted, eit skarpt kvinnemotstykke til Hedda. Khalid Mahamoud har ein overraskande ro som Tesman, ikkje så barnsleg og professordistré som han ofte vert spelt som, men med eit servilt fråvær som og pregar Hedda.

Temperatur

Ingrid Unnur Giæver spelar Hedda med ein tydeleg desperasjon under ei stålkontrollert yte. Det mest overraskande grepet er scena der ho tilstår for Tesman å ha brent Løvborgs dyrebare manuskript. Til vanleg tolkar vi denne gjerninga som berre styrt av sjalusi og øydeleggingstrong, og som falsk smisking når ho hevdar å ha gjort det for Tesmans skuld. Men denne gongen får ho oss mest til å tru det er sant. Denne gongen seier ho reint ut, med tårer i augo, til mannen sin: Vi skal ha barn. (Dette seier ho berre indirekte i originalteksta.)

Noko tapt og noko vunne, det er ofte konklusjonen når ein ser nytolkingar av klassikarar. Men speletemperaturen er det inkje å utsetje på i Hedda Gabler på Riksteatret.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Riksteatret

Henrik Ibsen:

Hedda Gabler

Regi: Fredrik Longva
Scenografi: Katja Ebbel

Hedda Gabler er eit av dei oftast spelte Ibsen-stykka, og tittelrolla er ein ønskedraum for mange (kan hende dei fleste) kvinnelege skodespelarar. Om ein ikkje er fortruleg med det frå før, kan det nok ta litt tid å skjøne kva tilhøve som har skapt det destruktive i Heddas sinn og åtferd. Difor skal ein fare varleg fram med omsyn til strykingar, både av tekstpassasjar og persongalleri. Den framsyninga som no er på vegen med Riksteatret, har gjort nokre djerve grep med teksten. Dei kan diskuterast, men dei er ikkje uinteressante.

Scenebiletet er eit knallraudt venterom (?) som er sparsamt møblert. Det ser på sitt vis flott ut, men gjev samstundes eit litt desorienterande inntrykk. Er dette den erkeborgarlege heimen som Hedda skal keie seg så grueleg i? Skodespelarane må somme tider setje seg på golvet eller på huk når dei skal ta plass, av mangel på sofa og stolar. Alle personane utanom Hedda snakkar kvar sin breie dialekt. Berre ho nyttar polert bokmål. Om det er tilsikta, veit vi ikkje, men faktisk gjev dette ei differensiering i status, som hjelper oss på veg til å sjå både det overlegne og det einsame i Hedda som person. Så langt OK.

Indre naud

Bipersonane som er strokne frå originalen, tante Julle og tenestejenta Berte, er miljøforsterkande brikker som gjer det ufrie i Heddas levekår lettare forståeleg, og likeins verre å skjøne når dei er borte. Så her er spørsmålet: Kva er det med denne kvinnelagnaden regissøren har søkt å ljossetje som aktuelt for notida? Ei norsk kvinne har jo ikkje så avgrensa sjansar i samfunnet som dei kvinnene Ibsen skreiv om på 1800-talet. Men indre naud kan oppstå like fullt hjå oss velfødde folk i eit rikt land. Kan hende er problemet at alternativa er for mange?

Om vi ikkje vert heilt visse på tanken bak regiløysinga, ser vi likevel endå ein gong kor godt handterleg materiale Ibsen-rollene er for skodespelarane. Trass i at dialogane nokre gonger er skorne vel langt inn til beinet, har alle dei fem rollefigurane klår profil og ryggrad. Eivind Nilsen Salthe har som Brack ei spennande uro i seg bak ei slesk maske. John Emil Jørgensrud er ein overtydande undergangsdømd Løvborg. Kristine Hartgen er spontan og uforferda som Thea Elvsted, eit skarpt kvinnemotstykke til Hedda. Khalid Mahamoud har ein overraskande ro som Tesman, ikkje så barnsleg og professordistré som han ofte vert spelt som, men med eit servilt fråvær som og pregar Hedda.

Temperatur

Ingrid Unnur Giæver spelar Hedda med ein tydeleg desperasjon under ei stålkontrollert yte. Det mest overraskande grepet er scena der ho tilstår for Tesman å ha brent Løvborgs dyrebare manuskript. Til vanleg tolkar vi denne gjerninga som berre styrt av sjalusi og øydeleggingstrong, og som falsk smisking når ho hevdar å ha gjort det for Tesmans skuld. Men denne gongen får ho oss mest til å tru det er sant. Denne gongen seier ho reint ut, med tårer i augo, til mannen sin: Vi skal ha barn. (Dette seier ho berre indirekte i originalteksta.)

Noko tapt og noko vunne, det er ofte konklusjonen når ein ser nytolkingar av klassikarar. Men speletemperaturen er det inkje å utsetje på i Hedda Gabler på Riksteatret.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.

Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.

Foto: Dagfinn Nordbø

MatFeature
Dagfinn Nordbø

Finaste finnbiffen

«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis