JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Sorg, ferdahug og heimlengt

Flatland på teater er velspelt og stilig, men berre glimtvis rørande.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
John Emil Jørgensrud spelar Tarjei som vi ser lite til på scena.

John Emil Jørgensrud spelar Tarjei som vi ser lite til på scena.

Foto: Øyvind Eide

John Emil Jørgensrud spelar Tarjei som vi ser lite til på scena.

John Emil Jørgensrud spelar Tarjei som vi ser lite til på scena.

Foto: Øyvind Eide

2390
20180323
2390
20180323

Nationaltheatret, Amfiscenen:

Etter Helga Flatlands trilogi Bli hvis du kan:

Tarjei

Dramatisering og regi:
Tyra Tønnesen
Scenografi og kostyme:
Leiko Fuseya
Komponist: Andreas Utnem
Lysdesignar: Øyvind
Wangensteen

Helga Flatland sin romantrilogie, Bli hvis du kan, har på fire–fem år alt nærast vorte ein klassikar. Noko av løyndomen bak suksessen er nok at bøkene kombinerer samtidsaktuell tematikk med eit av dei mest tradisjonsrike temaa i norske romanar: utferdstrongen, og dei ambivalente kjenslene for heimstaden. Handlinga er fokusert på fire unge norske menn som dreg ut som soldatar i Afghanistan. Berre éin kjem heim att i live. Dramatiseringa på Nationaltheatret spenner prinsipielt over alle tre bøkene, men har eigentleg berre fokus på den eine karen, Tarjei, og verknaden lagnaden hans får for familien.

Fascinerande

Visuelt er denne framsyninga fascinerande frå første stund. Bak eit gjennomsiktig forteppe ser vi i opninga nokre skuggeskapningar og unge menneske gjennom skodde, og vi aner korleis etterlatne prøver sjå for seg kva som hende med dei som forsvann. I scenebiletet er det plassert fem store sandkasser med jord, pluss ei likkisteopning i golvet. I dette surrealistiske rommet kjem personane: foreldra til Tarjei, systera hans og kjærasten hennar og naboen – og omsorgspersonen – Ragnhild. Dialogane er realistiske og direkte, og den symbolske bruken av jord kler det heile, som teikn på både død, heimkjensle og trong til flukt og gøymsle. Skodespelarane skaper sterke og heile karakterar.

Noko vantar

Og likevel, trass i gjennomheiderleg spel og fantasieggjande synsinntrykk, er det mest aldri som vi vert heilt gripne. Først når stykket er slutt, er det som vi aner kva som vantar. Kvar vart det av guten som var utgangspunktet for sorga? I byrjinga ser vi John Emil Jørgensrud som ein sårbar og leitande ung mann, kjenslemessig intens. Vi får vite kva han ville og kva han ikkje ville, og kvifor han måtte dra. Men når han først er borte, mister vi òg noko av nervetråden frå han til dei hine. Det dei strevar med i liva sine, handlar dermed berre om dei sjølve. Hadde han fått kome att, om berre i minneglimt, ville nok historia om han og dei hange tettare saman. Men i dramatisering av ein romantrilogi lyt ein nok drepe mange elsklingar.

Bent Kvalvik

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Nationaltheatret, Amfiscenen:

Etter Helga Flatlands trilogi Bli hvis du kan:

Tarjei

Dramatisering og regi:
Tyra Tønnesen
Scenografi og kostyme:
Leiko Fuseya
Komponist: Andreas Utnem
Lysdesignar: Øyvind
Wangensteen

Helga Flatland sin romantrilogie, Bli hvis du kan, har på fire–fem år alt nærast vorte ein klassikar. Noko av løyndomen bak suksessen er nok at bøkene kombinerer samtidsaktuell tematikk med eit av dei mest tradisjonsrike temaa i norske romanar: utferdstrongen, og dei ambivalente kjenslene for heimstaden. Handlinga er fokusert på fire unge norske menn som dreg ut som soldatar i Afghanistan. Berre éin kjem heim att i live. Dramatiseringa på Nationaltheatret spenner prinsipielt over alle tre bøkene, men har eigentleg berre fokus på den eine karen, Tarjei, og verknaden lagnaden hans får for familien.

Fascinerande

Visuelt er denne framsyninga fascinerande frå første stund. Bak eit gjennomsiktig forteppe ser vi i opninga nokre skuggeskapningar og unge menneske gjennom skodde, og vi aner korleis etterlatne prøver sjå for seg kva som hende med dei som forsvann. I scenebiletet er det plassert fem store sandkasser med jord, pluss ei likkisteopning i golvet. I dette surrealistiske rommet kjem personane: foreldra til Tarjei, systera hans og kjærasten hennar og naboen – og omsorgspersonen – Ragnhild. Dialogane er realistiske og direkte, og den symbolske bruken av jord kler det heile, som teikn på både død, heimkjensle og trong til flukt og gøymsle. Skodespelarane skaper sterke og heile karakterar.

Noko vantar

Og likevel, trass i gjennomheiderleg spel og fantasieggjande synsinntrykk, er det mest aldri som vi vert heilt gripne. Først når stykket er slutt, er det som vi aner kva som vantar. Kvar vart det av guten som var utgangspunktet for sorga? I byrjinga ser vi John Emil Jørgensrud som ein sårbar og leitande ung mann, kjenslemessig intens. Vi får vite kva han ville og kva han ikkje ville, og kvifor han måtte dra. Men når han først er borte, mister vi òg noko av nervetråden frå han til dei hine. Det dei strevar med i liva sine, handlar dermed berre om dei sjølve. Hadde han fått kome att, om berre i minneglimt, ville nok historia om han og dei hange tettare saman. Men i dramatisering av ein romantrilogi lyt ein nok drepe mange elsklingar.

Bent Kvalvik

Emneknaggar

Fleire artiklar

I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

Foto: Disney +

MusikkMeldingar

Bak scenen

Ein ny tv-dokumentar slepper sjåaren inn i Bruce Springsteens øvingslokale.

Øyvind Vågnes
I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

I dokumentarfilmen seier Bruce Springsteen at han vil halde fram med å spele tre timars konsertar.

Foto: Disney +

MusikkMeldingar

Bak scenen

Ein ny tv-dokumentar slepper sjåaren inn i Bruce Springsteens øvingslokale.

Øyvind Vågnes
Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Foto: Sveiniung Lindaas

DyrFeature

«Forskinga avslører stadig nye bragder som viser uthaldet og styrken til trekkfuglane.»

Naïd Mubalegh
Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Hjå vassfuglar kan skilnadene i fjørdrakt vera store innanfor éin og same art. Hjå lappspoven har hekkedrakta eit varmt rustbrunt skjær. Nebbet er svakt oppoverbøygt.

Foto: Sveiniung Lindaas

DyrFeature

«Forskinga avslører stadig nye bragder som viser uthaldet og styrken til trekkfuglane.»

Naïd Mubalegh

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis