Sprek og gripande villand
Energisk nytolking kastar nye ljosstreif over Ibsen-klassikar.
Gina Bernhoft Gørvell spelar hovudrolla som Hedvig Ekdal.
Foto: Pernille Sandberg
Det Norske Teatret, Scene 3:
Henrik Ibsen:
Villanda
Omsett av Tormod Skagestad
Omarbeidd av Lars Erik Holter og ensemblet
Regi: Lars Erik Holter
Visuell design og foto: Pernille Sandberg
Komponist: Petter Winther
I landet Noreg, der vi har fostra verdas største dramatikar, har vi i seinare år ikkje alltid hatt det like lett med Ibsen på scena, korkje i salen eller på podiet. Redsla for å verte repeterande og konvensjonell har ofte ført til heller krampaktige versjonar av stykka hans, på det verste som om ein vil dumme ut Ibsen i staden for å ta han alvorleg. Men det finst heldigvis unnatak, der ein makter å transformere det svunne i det ibsenske «yttertøyet» til vår eiga tid, utan at essensen fordampar på vegen. Det har dei klart på Scene 3 denne gongen.
Symbolmetta
Villanda er eitt av dei mest symbolmetta stykka til Ibsen, og symbolikken er formidla i nokre herleg poetiske dialogar. Replikkane om «havsens botn» der villender og (overført) menneske dukkar ned og bit seg fast i mørkret, og gamle Ekdals mumling om at «det er hemn i skogen» – tru berre ikkje at du kan vinne over naturkreftene, korkje utanfor eller inni deg – sluttar aldri å fengsle oss.
Og denne gongen kjem stykket i ein enkel, minimalistisk setting, visuelt sett eit familieinteriør av i dag, med foreldre som sit med ein PC, utan å sjå den introverte tenåringsdottera i hettegenseren. Jenta (Hedvig) har minimalt med replikkar i høve til kva vi har vore vane med, men ho går rundt med kamera og knipsar personane rundt seg i eit banka kjør, og bileta kjem heile tida opp på storskjerm midt på scena. Det gjev ein fascinerande ekstradimensjon til personskildringane og konfliktane som byggjer seg opp. På eit mest umerkeleg vis markerer det òg den fåmælte Hedvig-karakteren som den einaste heilt klårtsjåande personen i stykket.
Lagnadsdrama
I denne innramminga får vi i komprimert form heile det opphavlege dramaet (minus førsteakta), og den notidige miljøkoloritten gjev slett ikkje noka tvungen kjensle av teatralt andletsløft. Skodespelarane finn på augneblinken grunntonen i karakterane, og minutt for minutt held dei oss fastspente i det akselererande lagnadsdramaet, som sjølvsagt aldri kan ende bra. Frode Winther som Hjalmar, Gard Skagestad som Gregers, Ellen Birgitte Winther som Gina, Paul Ottar Haga som Relling, Gina Bernhoft Gørvell som Hedvig, ja, dei hine òg – det er eit fellesløft i ensemblet som det er klasse over.
Ofte har denne meldaren hatt mest lyst til å vende attende til Fjernsynsteatret i svartkvitt etter å ha sett nye Ibsen-framsyningar på norske scener. Det gjer han ikkje denne gongen.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det Norske Teatret, Scene 3:
Henrik Ibsen:
Villanda
Omsett av Tormod Skagestad
Omarbeidd av Lars Erik Holter og ensemblet
Regi: Lars Erik Holter
Visuell design og foto: Pernille Sandberg
Komponist: Petter Winther
I landet Noreg, der vi har fostra verdas største dramatikar, har vi i seinare år ikkje alltid hatt det like lett med Ibsen på scena, korkje i salen eller på podiet. Redsla for å verte repeterande og konvensjonell har ofte ført til heller krampaktige versjonar av stykka hans, på det verste som om ein vil dumme ut Ibsen i staden for å ta han alvorleg. Men det finst heldigvis unnatak, der ein makter å transformere det svunne i det ibsenske «yttertøyet» til vår eiga tid, utan at essensen fordampar på vegen. Det har dei klart på Scene 3 denne gongen.
Symbolmetta
Villanda er eitt av dei mest symbolmetta stykka til Ibsen, og symbolikken er formidla i nokre herleg poetiske dialogar. Replikkane om «havsens botn» der villender og (overført) menneske dukkar ned og bit seg fast i mørkret, og gamle Ekdals mumling om at «det er hemn i skogen» – tru berre ikkje at du kan vinne over naturkreftene, korkje utanfor eller inni deg – sluttar aldri å fengsle oss.
Og denne gongen kjem stykket i ein enkel, minimalistisk setting, visuelt sett eit familieinteriør av i dag, med foreldre som sit med ein PC, utan å sjå den introverte tenåringsdottera i hettegenseren. Jenta (Hedvig) har minimalt med replikkar i høve til kva vi har vore vane med, men ho går rundt med kamera og knipsar personane rundt seg i eit banka kjør, og bileta kjem heile tida opp på storskjerm midt på scena. Det gjev ein fascinerande ekstradimensjon til personskildringane og konfliktane som byggjer seg opp. På eit mest umerkeleg vis markerer det òg den fåmælte Hedvig-karakteren som den einaste heilt klårtsjåande personen i stykket.
Lagnadsdrama
I denne innramminga får vi i komprimert form heile det opphavlege dramaet (minus førsteakta), og den notidige miljøkoloritten gjev slett ikkje noka tvungen kjensle av teatralt andletsløft. Skodespelarane finn på augneblinken grunntonen i karakterane, og minutt for minutt held dei oss fastspente i det akselererande lagnadsdramaet, som sjølvsagt aldri kan ende bra. Frode Winther som Hjalmar, Gard Skagestad som Gregers, Ellen Birgitte Winther som Gina, Paul Ottar Haga som Relling, Gina Bernhoft Gørvell som Hedvig, ja, dei hine òg – det er eit fellesløft i ensemblet som det er klasse over.
Ofte har denne meldaren hatt mest lyst til å vende attende til Fjernsynsteatret i svartkvitt etter å ha sett nye Ibsen-framsyningar på norske scener. Det gjer han ikkje denne gongen.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.