Stykket er ordrikt og tidvis ein skakande monologvevnad om krisehendingar.
Skodespelarane Amell Basic, Sara Khorami og Marie Blokhus er aldri i dialog med kvarandre.
Foto: Dag Jenssen
Teater
Det Norske Teatret, Scene3:
Det har visst vore ein episode
av Chris Thorpe
Omsett av Marita Liabø
Regi: Peer Perez Øian
Dramaturg: Ola E. Bø
Komponist: Ole Alexander Halstensgård
Det kan av og til sjå ut til at den nye scenedramatikken, skodespelet for vår tid, gradvis vender seg bort frå å fokusere på rollefigurar og dialogar. I sesongens første produksjon på Det Norske Teatret er vi i alle høve svært langt frå det ibsenske stovedramaet. Britiske Chris Thorpes’ stykke som på norsk heiter Det har visst vore ein episode, er ein tekst som like gjerne kunne ha vore ein prosatekst for lesing, sjølv om han prinsipielt har fire karakterar som talerøyr. Dei er berre aldri i dialog med kvarandre, og så stiliserte som dei er framstilte, veit vi aldri om dei i røynda går inn for å framstille heilskaplege personar. I vekslande monologparti har dei likevel kvar si historie å fortelje, ikkje alltid like narrativt glasklårt, men med til tider skarpe og sterke skildringar av vald, terror og ulukke.
Framandhat
Det som først og fremst gjer stykket utfordrande, er dei knallharde utsegnene om framandhat, om det gamle Europa som er trua, og dei såkalla «naudsynte» terrorhandlingane, utsegner som kryp ubehageleg inn i hovudet på oss og mest gjev oss trong til å hoppe ned på scena og gå inn i diskusjonen. Teater vender seg i hovudregelen til eit pent og pynteleg publikum; her vert det sagt ting som vi åskodarar kan hende ikkje får høyre så mange andre stader. Samstundes er det òg ei historie om eit menneske som er om bord i eit fly på veg mot naudlanding. Situasjonane er så ulike, men dei har det til felles at dei undersøker tilhøvet mellom overtyding og praksis. Kva er det vi ønskjer vi ville gjere i ein krisesituasjon, og kva er det vi omsider gjer?
Krevjande
Som antyda er den dramaturgiske uttrykksforma krevjande, så lenge personane berre snakkar med seg sjølve, og det delvis tek tid før vi kan plassere dei i tid og stad. Det fører til at delar av framsyninga vert ordrik og ufokusert. Men den distanserte framstillinga av grufulle og traumatiske hendingar gjev det heile, på sitt beste, både eit stautt alvor og ein underleg poetisk dimensjon, som kan minne om mørkret i nokre av skodespela til Harold Pinter og Jean Genet. Skodespelarane Marie Blokhus, Amell Basic og Sara Khorami leverer alle med fint avvege nærvær.
Meldinga er skriven på grunnlag av generalprøven.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Teater
Det Norske Teatret, Scene3:
Det har visst vore ein episode
av Chris Thorpe
Omsett av Marita Liabø
Regi: Peer Perez Øian
Dramaturg: Ola E. Bø
Komponist: Ole Alexander Halstensgård
Det kan av og til sjå ut til at den nye scenedramatikken, skodespelet for vår tid, gradvis vender seg bort frå å fokusere på rollefigurar og dialogar. I sesongens første produksjon på Det Norske Teatret er vi i alle høve svært langt frå det ibsenske stovedramaet. Britiske Chris Thorpes’ stykke som på norsk heiter Det har visst vore ein episode, er ein tekst som like gjerne kunne ha vore ein prosatekst for lesing, sjølv om han prinsipielt har fire karakterar som talerøyr. Dei er berre aldri i dialog med kvarandre, og så stiliserte som dei er framstilte, veit vi aldri om dei i røynda går inn for å framstille heilskaplege personar. I vekslande monologparti har dei likevel kvar si historie å fortelje, ikkje alltid like narrativt glasklårt, men med til tider skarpe og sterke skildringar av vald, terror og ulukke.
Framandhat
Det som først og fremst gjer stykket utfordrande, er dei knallharde utsegnene om framandhat, om det gamle Europa som er trua, og dei såkalla «naudsynte» terrorhandlingane, utsegner som kryp ubehageleg inn i hovudet på oss og mest gjev oss trong til å hoppe ned på scena og gå inn i diskusjonen. Teater vender seg i hovudregelen til eit pent og pynteleg publikum; her vert det sagt ting som vi åskodarar kan hende ikkje får høyre så mange andre stader. Samstundes er det òg ei historie om eit menneske som er om bord i eit fly på veg mot naudlanding. Situasjonane er så ulike, men dei har det til felles at dei undersøker tilhøvet mellom overtyding og praksis. Kva er det vi ønskjer vi ville gjere i ein krisesituasjon, og kva er det vi omsider gjer?
Krevjande
Som antyda er den dramaturgiske uttrykksforma krevjande, så lenge personane berre snakkar med seg sjølve, og det delvis tek tid før vi kan plassere dei i tid og stad. Det fører til at delar av framsyninga vert ordrik og ufokusert. Men den distanserte framstillinga av grufulle og traumatiske hendingar gjev det heile, på sitt beste, både eit stautt alvor og ein underleg poetisk dimensjon, som kan minne om mørkret i nokre av skodespela til Harold Pinter og Jean Genet. Skodespelarane Marie Blokhus, Amell Basic og Sara Khorami leverer alle med fint avvege nærvær.
Meldinga er skriven på grunnlag av generalprøven.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Her vert det sagt ting som vi kan hende ikkje får høyre så mange andre stader.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.