JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Stykket er ordrikt og tidvis ein skakande monologvevnad om krisehendingar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Skodespelarane Amell Basic, Sara Khorami og Marie Blokhus er aldri i dialog med kvarandre.

Skodespelarane Amell Basic, Sara Khorami og Marie Blokhus er aldri i dialog med kvarandre.

Foto: Dag Jenssen

Skodespelarane Amell Basic, Sara Khorami og Marie Blokhus er aldri i dialog med kvarandre.

Skodespelarane Amell Basic, Sara Khorami og Marie Blokhus er aldri i dialog med kvarandre.

Foto: Dag Jenssen

2623
20170901
2623
20170901

Teater

Det Norske Teatret, Scene3:

Det har visst vore ein episode

av Chris Thorpe
Omsett av Marita Liabø
Regi: Peer Perez Øian
Dramaturg: Ola E. Bø
Komponist: Ole Alexander Halstensgård

Det kan av og til sjå ut til at den nye scenedramatikken, skodespelet for vår tid, gradvis vender seg bort frå å fokusere på rollefigurar og dialogar. I sesongens første produksjon på Det Norske Teatret er vi i alle høve svært langt frå det ibsenske stovedramaet. Britiske Chris Thorpes’ stykke som på norsk heiter Det har visst vore ein episode, er ein tekst som like gjerne kunne ha vore ein prosatekst for lesing, sjølv om han prinsipielt har fire karakterar som talerøyr. Dei er berre aldri i dialog med kvarandre, og så stiliserte som dei er framstilte, veit vi aldri om dei i røynda går inn for å framstille heilskaplege personar. I vekslande monologparti har dei likevel kvar si historie å fortelje, ikkje alltid like narrativt glasklårt, men med til tider skarpe og sterke skildringar av vald, terror og ulukke.

Framandhat

Det som først og fremst gjer stykket utfordrande, er dei knallharde utsegnene om framandhat, om det gamle Europa som er trua, og dei såkalla «naudsynte» terrorhandlingane, utsegner som kryp ubehageleg inn i hovudet på oss og mest gjev oss trong til å hoppe ned på scena og gå inn i diskusjonen. Teater vender seg i hovudregelen til eit pent og pynteleg publikum; her vert det sagt ting som vi åskodarar kan hende ikkje får høyre så mange andre stader. Samstundes er det òg ei historie om eit menneske som er om bord i eit fly på veg mot naudlanding. Situasjonane er så ulike, men dei har det til felles at dei undersøker tilhøvet mellom overtyding og praksis. Kva er det vi ønskjer vi ville gjere i ein krisesituasjon, og kva er det vi omsider gjer?

Krevjande

Som antyda er den dramaturgiske uttrykksforma krevjande, så lenge personane berre snakkar med seg sjølve, og det delvis tek tid før vi kan plassere dei i tid og stad. Det fører til at delar av framsyninga vert ordrik og ufokusert. Men den distanserte framstillinga av grufulle og traumatiske hendingar gjev det heile, på sitt beste, både eit stautt alvor og ein underleg poetisk dimensjon, som kan minne om mørkret i nokre av skodespela til Harold Pinter og Jean Genet. Skodespelarane Marie Blokhus, Amell Basic og Sara Khorami leverer alle med fint avvege nærvær.

Meldinga er skriven på grunnlag av generalprøven.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Teater

Det Norske Teatret, Scene3:

Det har visst vore ein episode

av Chris Thorpe
Omsett av Marita Liabø
Regi: Peer Perez Øian
Dramaturg: Ola E. Bø
Komponist: Ole Alexander Halstensgård

Det kan av og til sjå ut til at den nye scenedramatikken, skodespelet for vår tid, gradvis vender seg bort frå å fokusere på rollefigurar og dialogar. I sesongens første produksjon på Det Norske Teatret er vi i alle høve svært langt frå det ibsenske stovedramaet. Britiske Chris Thorpes’ stykke som på norsk heiter Det har visst vore ein episode, er ein tekst som like gjerne kunne ha vore ein prosatekst for lesing, sjølv om han prinsipielt har fire karakterar som talerøyr. Dei er berre aldri i dialog med kvarandre, og så stiliserte som dei er framstilte, veit vi aldri om dei i røynda går inn for å framstille heilskaplege personar. I vekslande monologparti har dei likevel kvar si historie å fortelje, ikkje alltid like narrativt glasklårt, men med til tider skarpe og sterke skildringar av vald, terror og ulukke.

Framandhat

Det som først og fremst gjer stykket utfordrande, er dei knallharde utsegnene om framandhat, om det gamle Europa som er trua, og dei såkalla «naudsynte» terrorhandlingane, utsegner som kryp ubehageleg inn i hovudet på oss og mest gjev oss trong til å hoppe ned på scena og gå inn i diskusjonen. Teater vender seg i hovudregelen til eit pent og pynteleg publikum; her vert det sagt ting som vi åskodarar kan hende ikkje får høyre så mange andre stader. Samstundes er det òg ei historie om eit menneske som er om bord i eit fly på veg mot naudlanding. Situasjonane er så ulike, men dei har det til felles at dei undersøker tilhøvet mellom overtyding og praksis. Kva er det vi ønskjer vi ville gjere i ein krisesituasjon, og kva er det vi omsider gjer?

Krevjande

Som antyda er den dramaturgiske uttrykksforma krevjande, så lenge personane berre snakkar med seg sjølve, og det delvis tek tid før vi kan plassere dei i tid og stad. Det fører til at delar av framsyninga vert ordrik og ufokusert. Men den distanserte framstillinga av grufulle og traumatiske hendingar gjev det heile, på sitt beste, både eit stautt alvor og ein underleg poetisk dimensjon, som kan minne om mørkret i nokre av skodespela til Harold Pinter og Jean Genet. Skodespelarane Marie Blokhus, Amell Basic og Sara Khorami leverer alle med fint avvege nærvær.

Meldinga er skriven på grunnlag av generalprøven.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Her vert det sagt ting som vi kan hende ikkje får høyre så mange andre stader.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis