Triumfen i det tragiske
Sara Khorami spelar hovudrolla som Antigone.
Foto: Erika Hebbert / Det Norske Teatret
Det Norske Teatret
Sofokles:
Antigone
Omsett av Halldis Moren Vesaas
Regi: Johannes Holmen Dahl
Scenografi og kostyme:
Nia Damerell
Det er forunderleg, og mest litt nedslåande, kor evigaktuelle dei gamle tragediane frå antikken er når dei verkeleg fungerer på scenen. Det kraftige spennet mellom sivil lydnad og personleg overtyding som til dømes finst i Antigone av Sofokles, skrive om lag 450 år f.Kr., kan visst aldri tape aktualitet. Men eit slikt stykke må sjølvsagt spelast på eit vis som kommuniserer med samtida si. I norsk teater har ein ikkje alltid fått dette til, men denne gongen er det i fullt mon pengane verdt.
Regissør Johannes Holmen Dahl og scenograf Nia Damerell har strippa ned stykket til eit tidlaust, reint oratorium på ein naken, mørk scene, der det visuelle miljøet utelukkande er gjort av lys- og skuggeeffektar, eit nydeleg arbeid av lysdesignar Norunn Standal. Den auditive bakgrunnen er eit vedvarande akkompagnement på slagverk, suggererande utført av Elisabeth Nesset.
Men til sjuande og sist kviler sjølvsagt det heile på skodespelarane og den menneskelege faktoren. I ein langt på veg frontal spelestil, med lite fysisk artisteri, og ein stort sett lågmælt, men intens replikkføring, kjem dei mot oss med brennande kjensle, både Sara Khorami, som den modige, kompromisslause Antigone, Jon Bleiklie Devik som den provoserte, men gradvis erkjennande kong Kreon, da ikkje minst i ein hjarteskjerande konfliktdialog med sonen Haimon, spela med ærleg varme av Christian Ruud Kallum. Rolla som den gamle spåmannen Teiresias er slått saman med rollefunksjonen Koret, og Gjertrud Jynge utfører denne dobbeltrolla med myndig, lagnadssvanger ro.
Eit stykke som endar i elende, burde kan hende gjere oss nedstemde, men no som før syner det seg jo at den menneskelege erkjenninga er ein siger i seg sjølv. Dermed gjev det faktisk ei gledekjensle når teppet går ned for Antigone på Det Norske Teatret.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det Norske Teatret
Sofokles:
Antigone
Omsett av Halldis Moren Vesaas
Regi: Johannes Holmen Dahl
Scenografi og kostyme:
Nia Damerell
Det er forunderleg, og mest litt nedslåande, kor evigaktuelle dei gamle tragediane frå antikken er når dei verkeleg fungerer på scenen. Det kraftige spennet mellom sivil lydnad og personleg overtyding som til dømes finst i Antigone av Sofokles, skrive om lag 450 år f.Kr., kan visst aldri tape aktualitet. Men eit slikt stykke må sjølvsagt spelast på eit vis som kommuniserer med samtida si. I norsk teater har ein ikkje alltid fått dette til, men denne gongen er det i fullt mon pengane verdt.
Regissør Johannes Holmen Dahl og scenograf Nia Damerell har strippa ned stykket til eit tidlaust, reint oratorium på ein naken, mørk scene, der det visuelle miljøet utelukkande er gjort av lys- og skuggeeffektar, eit nydeleg arbeid av lysdesignar Norunn Standal. Den auditive bakgrunnen er eit vedvarande akkompagnement på slagverk, suggererande utført av Elisabeth Nesset.
Men til sjuande og sist kviler sjølvsagt det heile på skodespelarane og den menneskelege faktoren. I ein langt på veg frontal spelestil, med lite fysisk artisteri, og ein stort sett lågmælt, men intens replikkføring, kjem dei mot oss med brennande kjensle, både Sara Khorami, som den modige, kompromisslause Antigone, Jon Bleiklie Devik som den provoserte, men gradvis erkjennande kong Kreon, da ikkje minst i ein hjarteskjerande konfliktdialog med sonen Haimon, spela med ærleg varme av Christian Ruud Kallum. Rolla som den gamle spåmannen Teiresias er slått saman med rollefunksjonen Koret, og Gjertrud Jynge utfører denne dobbeltrolla med myndig, lagnadssvanger ro.
Eit stykke som endar i elende, burde kan hende gjere oss nedstemde, men no som før syner det seg jo at den menneskelege erkjenninga er ein siger i seg sjølv. Dermed gjev det faktisk ei gledekjensle når teppet går ned for Antigone på Det Norske Teatret.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.