Verfremdung eller sjanglegang?
Brechts moralfabel appellerer, men humoren heller mot fjolleri.
Hanna-Maria Grønneberg spelar hovudrolla som Grusche.
Foto: Øyvind Eide
Nationaltheatret, Amfiscenen:
Bertholt Brecht:
Den kaukasiske krittringen
Omsett av Øyvind Berg
Regi og tilrettelegging:
Johannes Holmen Dahl
Scenografi: Nia Damerell
Ei av Bertholt Brechts sentrale målsetningar skal ha vore at publikum skal verte engasjert og gjerne opprørt, men aldri rørt, aldri drive til å sitje med klumpen i halsen. Den sentimentale appellen er berre til kos og kan ikkje gjere verda betre, meinte Brecht. Paradoksalt nok er Brecht på scenen rett ofte nettopp kjenslemessig gripande, ofte er det nett det vi tykkjer han er god på.
I Nationaltheatrets nye oppsetjing av Den kaukasiske krittringen kan det verke som om regissøren har vore i nøyaktig same knipa som dramatikaren sjølv må ha vore i. Korleis opprøre utan å røre?
Skinande styrke
Framsyninga har ein varm, skinande styrke i sjølve grunnfabelen, av di den unge kvinna Grusche (Hanna-Maria Grønneberg), som må ta seg av eit forlate barn, og kjærasten hennar Simon (Olavus Frostad Udbye), som må dra i krigen, får høve til å spele ut historia på ramme alvor. Men så skal altså alle sidekonfliktane og bipersonane framstillast på eit metanivå, karikert, parodisk, med heftige forsøk på publikumsflørt, og utan noko som helst forsøk på truverdig menneskeskildring. Slik vert alle motstandarane til den edle Grusche totalt ufarlege, og framsyninga sjanglar såleis mellom drama og galgenhumor. Det blir ingen verkeleg heilskap av det.
Det nedstrippa, stiliserte uttrykket, utan historisk hintande kostyme og scenografi, verkar likevel godt. Musikken, fortrinnsvis ein meditativ trommebruk, gjev òg ein spennande bakgrunn. Det er ein tidlaus moralitet som skal forteljast, og det er fortrinnsvis skodespelarane sjølve som dannar det visuelle miljøet for oss.
Antiklimaks
Men med ein gong historia dreier seg bort frå Grusches kamp for tilværet og mot øvrigheita og makthavarane, vert det heile keisamt, av di det prøver for hardt å vere morosamt.
Historia har ein lykkeleg slutt, av di den tilsynelatande urimelege dommaren har eit kort i ermet, så han brått kan avsløre at Grusche er nett den rette forelderen for barnet, sjølv om ho ikkje er den biologiske mora. Diverre kjem denne slutten som eit antiklimaks denne gongen, av di dommaren, spela av Jan Gunnar Røise, har vore klovnete og overflatisk heile tida, utan nokon undertekst av menneskeleg substans. Slik kjem den endelege dommen frå ingenstad.
Hovudpersonen sjølv, derimot, Hanna-Maria Grønneberg, gjer ein strålande innsats, og kvar stund ho er ute av scenen, ynskjer vi henne berre inn att.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Nationaltheatret, Amfiscenen:
Bertholt Brecht:
Den kaukasiske krittringen
Omsett av Øyvind Berg
Regi og tilrettelegging:
Johannes Holmen Dahl
Scenografi: Nia Damerell
Ei av Bertholt Brechts sentrale målsetningar skal ha vore at publikum skal verte engasjert og gjerne opprørt, men aldri rørt, aldri drive til å sitje med klumpen i halsen. Den sentimentale appellen er berre til kos og kan ikkje gjere verda betre, meinte Brecht. Paradoksalt nok er Brecht på scenen rett ofte nettopp kjenslemessig gripande, ofte er det nett det vi tykkjer han er god på.
I Nationaltheatrets nye oppsetjing av Den kaukasiske krittringen kan det verke som om regissøren har vore i nøyaktig same knipa som dramatikaren sjølv må ha vore i. Korleis opprøre utan å røre?
Skinande styrke
Framsyninga har ein varm, skinande styrke i sjølve grunnfabelen, av di den unge kvinna Grusche (Hanna-Maria Grønneberg), som må ta seg av eit forlate barn, og kjærasten hennar Simon (Olavus Frostad Udbye), som må dra i krigen, får høve til å spele ut historia på ramme alvor. Men så skal altså alle sidekonfliktane og bipersonane framstillast på eit metanivå, karikert, parodisk, med heftige forsøk på publikumsflørt, og utan noko som helst forsøk på truverdig menneskeskildring. Slik vert alle motstandarane til den edle Grusche totalt ufarlege, og framsyninga sjanglar såleis mellom drama og galgenhumor. Det blir ingen verkeleg heilskap av det.
Det nedstrippa, stiliserte uttrykket, utan historisk hintande kostyme og scenografi, verkar likevel godt. Musikken, fortrinnsvis ein meditativ trommebruk, gjev òg ein spennande bakgrunn. Det er ein tidlaus moralitet som skal forteljast, og det er fortrinnsvis skodespelarane sjølve som dannar det visuelle miljøet for oss.
Antiklimaks
Men med ein gong historia dreier seg bort frå Grusches kamp for tilværet og mot øvrigheita og makthavarane, vert det heile keisamt, av di det prøver for hardt å vere morosamt.
Historia har ein lykkeleg slutt, av di den tilsynelatande urimelege dommaren har eit kort i ermet, så han brått kan avsløre at Grusche er nett den rette forelderen for barnet, sjølv om ho ikkje er den biologiske mora. Diverre kjem denne slutten som eit antiklimaks denne gongen, av di dommaren, spela av Jan Gunnar Røise, har vore klovnete og overflatisk heile tida, utan nokon undertekst av menneskeleg substans. Slik kjem den endelege dommen frå ingenstad.
Hovudpersonen sjølv, derimot, Hanna-Maria Grønneberg, gjer ein strålande innsats, og kvar stund ho er ute av scenen, ynskjer vi henne berre inn att.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.