Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Verfremdung eller sjanglegang?

Brechts moralfabel appellerer, men humoren heller mot fjolleri.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Hanna-Maria Grønneberg spelar hovudrolla som Grusche.

Hanna-Maria Grønneberg spelar hovudrolla som Grusche.

Foto: Øyvind Eide

Hanna-Maria Grønneberg spelar hovudrolla som Grusche.

Hanna-Maria Grønneberg spelar hovudrolla som Grusche.

Foto: Øyvind Eide

2706
20201030
2706
20201030

Nationaltheatret, Amfiscenen:

Bertholt Brecht:

Den kaukasiske krittringen

Omsett av Øyvind Berg
Regi og tilrettelegging:
Johannes Holmen Dahl
Scenografi: Nia Damerell

Ei av Bertholt Brechts sentrale målsetningar skal ha vore at publikum skal verte engasjert og gjerne opprørt, men aldri rørt, aldri drive til å sitje med klumpen i halsen. Den sentimentale appellen er berre til kos og kan ikkje gjere verda betre, meinte Brecht. Paradoksalt nok er Brecht på scenen rett ofte nettopp kjenslemessig gripande, ofte er det nett det vi tykkjer han er god på.

I Nationaltheatrets nye oppsetjing av Den kaukasiske krittringen kan det verke som om regissøren har vore i nøyaktig same knipa som dramatikaren sjølv må ha vore i. Korleis opprøre utan å røre?

Skinande styrke

Framsyninga har ein varm, skinande styrke i sjølve grunnfabelen, av di den unge kvinna Grusche (Hanna-Maria Grønneberg), som må ta seg av eit forlate barn, og kjærasten hennar Simon (Olavus Frostad Udbye), som må dra i krigen, får høve til å spele ut historia på ramme alvor. Men så skal altså alle sidekonfliktane og bipersonane framstillast på eit metanivå, karikert, parodisk, med heftige forsøk på publikumsflørt, og utan noko som helst forsøk på truverdig menneskeskildring. Slik vert alle motstandarane til den edle Grusche totalt ufarlege, og framsyninga sjanglar såleis mellom drama og galgenhumor. Det blir ingen verkeleg heilskap av det.

Det nedstrippa, stiliserte uttrykket, utan historisk hintande kostyme og scenografi, verkar likevel godt. Musikken, fortrinnsvis ein meditativ trommebruk, gjev òg ein spennande bakgrunn. Det er ein tidlaus moralitet som skal forteljast, og det er fortrinnsvis skodespelarane sjølve som dannar det visuelle miljøet for oss.

Antiklimaks

Men med ein gong historia dreier seg bort frå Grusches kamp for tilværet og mot øvrigheita og makthavarane, vert det heile keisamt, av di det prøver for hardt å vere morosamt.

Historia har ein lykkeleg slutt, av di den tilsynelatande urimelege dommaren har eit kort i ermet, så han brått kan avsløre at Grusche er nett den rette forelderen for barnet, sjølv om ho ikkje er den biologiske mora. Diverre kjem denne slutten som eit antiklimaks denne gongen, av di dommaren, spela av Jan Gunnar Røise, har vore klovnete og overflatisk heile tida, utan nokon undertekst av menneskeleg substans. Slik kjem den endelege dommen frå ingenstad.

Hovudpersonen sjølv, derimot, Hanna-Maria Grønneberg, gjer ein strålande innsats, og kvar stund ho er ute av scenen, ynskjer vi henne berre inn att.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Nationaltheatret, Amfiscenen:

Bertholt Brecht:

Den kaukasiske krittringen

Omsett av Øyvind Berg
Regi og tilrettelegging:
Johannes Holmen Dahl
Scenografi: Nia Damerell

Ei av Bertholt Brechts sentrale målsetningar skal ha vore at publikum skal verte engasjert og gjerne opprørt, men aldri rørt, aldri drive til å sitje med klumpen i halsen. Den sentimentale appellen er berre til kos og kan ikkje gjere verda betre, meinte Brecht. Paradoksalt nok er Brecht på scenen rett ofte nettopp kjenslemessig gripande, ofte er det nett det vi tykkjer han er god på.

I Nationaltheatrets nye oppsetjing av Den kaukasiske krittringen kan det verke som om regissøren har vore i nøyaktig same knipa som dramatikaren sjølv må ha vore i. Korleis opprøre utan å røre?

Skinande styrke

Framsyninga har ein varm, skinande styrke i sjølve grunnfabelen, av di den unge kvinna Grusche (Hanna-Maria Grønneberg), som må ta seg av eit forlate barn, og kjærasten hennar Simon (Olavus Frostad Udbye), som må dra i krigen, får høve til å spele ut historia på ramme alvor. Men så skal altså alle sidekonfliktane og bipersonane framstillast på eit metanivå, karikert, parodisk, med heftige forsøk på publikumsflørt, og utan noko som helst forsøk på truverdig menneskeskildring. Slik vert alle motstandarane til den edle Grusche totalt ufarlege, og framsyninga sjanglar såleis mellom drama og galgenhumor. Det blir ingen verkeleg heilskap av det.

Det nedstrippa, stiliserte uttrykket, utan historisk hintande kostyme og scenografi, verkar likevel godt. Musikken, fortrinnsvis ein meditativ trommebruk, gjev òg ein spennande bakgrunn. Det er ein tidlaus moralitet som skal forteljast, og det er fortrinnsvis skodespelarane sjølve som dannar det visuelle miljøet for oss.

Antiklimaks

Men med ein gong historia dreier seg bort frå Grusches kamp for tilværet og mot øvrigheita og makthavarane, vert det heile keisamt, av di det prøver for hardt å vere morosamt.

Historia har ein lykkeleg slutt, av di den tilsynelatande urimelege dommaren har eit kort i ermet, så han brått kan avsløre at Grusche er nett den rette forelderen for barnet, sjølv om ho ikkje er den biologiske mora. Diverre kjem denne slutten som eit antiklimaks denne gongen, av di dommaren, spela av Jan Gunnar Røise, har vore klovnete og overflatisk heile tida, utan nokon undertekst av menneskeleg substans. Slik kjem den endelege dommen frå ingenstad.

Hovudpersonen sjølv, derimot, Hanna-Maria Grønneberg, gjer ein strålande innsats, og kvar stund ho er ute av scenen, ynskjer vi henne berre inn att.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis