Topp trolsk realisme
Filmregissør Ali Abbasi er ei fantastisk, forfriskande stemme i skandinavisk film.
Den svenske tollaren Tina (Eva Melander) vurderer etter kvart plassen ho har i samfunnet.
DRAMA/FANTASY/THRILLER
Regi: Ali Abbasi
Grensen
(Orig.tittel: Gräns)
Med: Eva Melander, Eero
Milonoff, Jörgen Thorsson
Den svenske tollaren Tina (Melander) luktar frykt og skam frå folk som passerer med klirrande taxfreeposar og det som verre er, når dei går i land frå Finlandsferja. På fritida trivst ho best berrføtt i skog og mark. Forholdet til flora og fauna er harmonisk, men kamphundane til tosken ho bur saman med (Thorsson), bjeffar vilt på henne. Ho passar ikkje heilt inn. Når like rare Vore (Milonoff) kjem gjennom tollen, blir ho fortumla. Livet tek uana vendingar, og Tina lyt vurdere plassen sin i samfunnet.
Eventyrleg
Den iranskfødde regissøren Ali Abbasi har stålkontroll på nordisk tradisjon og natur i filmspråket sitt. Han leikar like friskt og frekt med norrøn mytologi, folketru og eventyr som osingen André Øvredal gjorde med Trolljegeren. Abbasi viste seg òg som ein stødig sjangersmed med debuten Shelley, der Ellen Dorrit Petersen spelte sterkt i ein effektiv skrekkfilm frå grisgrendte strøk med klare hint til Rosemary’s Baby, men filmane er ikkje berre leik. Regissøren har sjølv sagt at fordelen med sjangerfilm er at folk slappar forsvarslaust av. Så smyg han inn store spørsmål. Han er engasjert og ambisiøs.
Symbolsaker
Som danskskulert iranar i svensk film kjenner Abbasi fleire grenser. Grensa er symbolsk. Tina står ved fleire skiljeliner, ikkje berre for den svenske staten. Filmen er overskridande med tanke på fleire kategoriar. Kjønn er herleg handsama. Elles rører Abbasi mellom anna ved innvandring og normalitet, vondskap og menneskeverd. Det vonde finst like gjerne i ein kjernefamilie med Ikea-møblar som hjå utskota. Staten har tradisjon for å vere ein skurk mot dei som skil seg ut her nordpå. Grensen har scener som framkallar kvalme og harme, men filmen har òg ein heil del humor. Forteljinga er full av nye måtar å sjå skandinaviske soger på. Det kjennest friskt, nytt og aktuelt. Filmen sveivar i gang tankeprosessar for lang tid framover på eit vis som er sjeldan og kjekt.
Sagolik suksess
Forma er framifrå. Grensen låner frå krim, thriller og fantasy. Lydbiletet er knakande godt utforma, spesielt med spraking og sildring i skog. Sminka er super. Dei fantastiske elementa er subtile. Rammene og stilen er i all hovudsak realistiske. Blandinga verkar veldig godt.
Forfattaren John Ajvide Lindqvist har teft for kven som får lage film av dei fantasirike historiene hans. Romanen La den rette komme inn blei ein flott film av Tomas Alfredsson. Grensen er basert på novella med same tittel. Abbasi har klare estetiske løysingar og held nerven nydeleg med fantasiforteljingar som seier mykje om Nord-Europa før og no.
Grensen underheld, skremmer og engasjerer. Dette er ny nordisk film på sitt beste. Filmen vann prestisjeprogrammet Un Certain Regard i Cannes og kritikarprisen i Haugesund. Eg tilrår alle å la seg rive med og tenkje nytt med Abbasi. Framtida er ljos.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DRAMA/FANTASY/THRILLER
Regi: Ali Abbasi
Grensen
(Orig.tittel: Gräns)
Med: Eva Melander, Eero
Milonoff, Jörgen Thorsson
Den svenske tollaren Tina (Melander) luktar frykt og skam frå folk som passerer med klirrande taxfreeposar og det som verre er, når dei går i land frå Finlandsferja. På fritida trivst ho best berrføtt i skog og mark. Forholdet til flora og fauna er harmonisk, men kamphundane til tosken ho bur saman med (Thorsson), bjeffar vilt på henne. Ho passar ikkje heilt inn. Når like rare Vore (Milonoff) kjem gjennom tollen, blir ho fortumla. Livet tek uana vendingar, og Tina lyt vurdere plassen sin i samfunnet.
Eventyrleg
Den iranskfødde regissøren Ali Abbasi har stålkontroll på nordisk tradisjon og natur i filmspråket sitt. Han leikar like friskt og frekt med norrøn mytologi, folketru og eventyr som osingen André Øvredal gjorde med Trolljegeren. Abbasi viste seg òg som ein stødig sjangersmed med debuten Shelley, der Ellen Dorrit Petersen spelte sterkt i ein effektiv skrekkfilm frå grisgrendte strøk med klare hint til Rosemary’s Baby, men filmane er ikkje berre leik. Regissøren har sjølv sagt at fordelen med sjangerfilm er at folk slappar forsvarslaust av. Så smyg han inn store spørsmål. Han er engasjert og ambisiøs.
Symbolsaker
Som danskskulert iranar i svensk film kjenner Abbasi fleire grenser. Grensa er symbolsk. Tina står ved fleire skiljeliner, ikkje berre for den svenske staten. Filmen er overskridande med tanke på fleire kategoriar. Kjønn er herleg handsama. Elles rører Abbasi mellom anna ved innvandring og normalitet, vondskap og menneskeverd. Det vonde finst like gjerne i ein kjernefamilie med Ikea-møblar som hjå utskota. Staten har tradisjon for å vere ein skurk mot dei som skil seg ut her nordpå. Grensen har scener som framkallar kvalme og harme, men filmen har òg ein heil del humor. Forteljinga er full av nye måtar å sjå skandinaviske soger på. Det kjennest friskt, nytt og aktuelt. Filmen sveivar i gang tankeprosessar for lang tid framover på eit vis som er sjeldan og kjekt.
Sagolik suksess
Forma er framifrå. Grensen låner frå krim, thriller og fantasy. Lydbiletet er knakande godt utforma, spesielt med spraking og sildring i skog. Sminka er super. Dei fantastiske elementa er subtile. Rammene og stilen er i all hovudsak realistiske. Blandinga verkar veldig godt.
Forfattaren John Ajvide Lindqvist har teft for kven som får lage film av dei fantasirike historiene hans. Romanen La den rette komme inn blei ein flott film av Tomas Alfredsson. Grensen er basert på novella med same tittel. Abbasi har klare estetiske løysingar og held nerven nydeleg med fantasiforteljingar som seier mykje om Nord-Europa før og no.
Grensen underheld, skremmer og engasjerer. Dette er ny nordisk film på sitt beste. Filmen vann prestisjeprogrammet Un Certain Regard i Cannes og kritikarprisen i Haugesund. Eg tilrår alle å la seg rive med og tenkje nytt med Abbasi. Framtida er ljos.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Filmen sveivar i gang tankeprosessar for lang tid framover på eit vis som er sjeldan og kjekt.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.