JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Topp trolsk realisme

Filmregissør Ali Abbasi er ei fantastisk, forfriskande stemme i skandinavisk film.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den svenske tollaren Tina (Eva Melander) vurderer etter kvart plassen ho har i samfunnet.

Den svenske tollaren Tina (Eva Melander) vurderer etter kvart plassen ho har i samfunnet.

Den svenske tollaren Tina (Eva Melander) vurderer etter kvart plassen ho har i samfunnet.

Den svenske tollaren Tina (Eva Melander) vurderer etter kvart plassen ho har i samfunnet.

3251
20181019
3251
20181019

DRAMA/FANTASY/THRILLER

Regi: Ali Abbasi

Grensen
(Orig.tittel: Gräns)

Med: Eva Melander, Eero
Milonoff, Jörgen Thorsson

Den svenske tollaren Tina (Melander) luktar frykt og skam frå folk som passerer med klirrande taxfreeposar og det som verre er, når dei går i land frå Finlandsferja. På fritida trivst ho best berrføtt i skog og mark. Forholdet til flora og fauna er harmonisk, men kamphundane til tosken ho bur saman med (Thorsson), bjeffar vilt på henne. Ho passar ikkje heilt inn. Når like rare Vore (Milonoff) kjem gjennom tollen, blir ho fortumla. Livet tek uana vendingar, og Tina lyt vurdere plassen sin i samfunnet.

Eventyrleg

Den iranskfødde regissøren Ali Abbasi har stålkontroll på nordisk tradisjon og natur i filmspråket sitt. Han leikar like friskt og frekt med norrøn mytologi, folketru og eventyr som osingen André Øvredal gjorde med Trolljegeren. Abbasi viste seg òg som ein stødig sjangersmed med debuten Shelley, der Ellen Dorrit Petersen spelte sterkt i ein effektiv skrekkfilm frå grisgrendte strøk med klare hint til Rosemary’s Baby, men filmane er ikkje berre leik. Regissøren har sjølv sagt at fordelen med sjangerfilm er at folk slappar forsvarslaust av. Så smyg han inn store spørsmål. Han er engasjert og ambisiøs.

Symbolsaker

Som danskskulert iranar i svensk film kjenner Abbasi fleire grenser. Grensa er symbolsk. Tina står ved fleire skiljeliner, ikkje berre for den svenske staten. Filmen er overskridande med tanke på fleire kategoriar. Kjønn er herleg handsama. Elles rører Abbasi mellom anna ved innvandring og normalitet, vondskap og menneskeverd. Det vonde finst like gjerne i ein kjernefamilie med Ikea-møblar som hjå utskota. Staten har tradisjon for å vere ein skurk mot dei som skil seg ut her nordpå. Grensen har scener som framkallar kvalme og harme, men filmen har òg ein heil del humor. Forteljinga er full av nye måtar å sjå skandinaviske soger på. Det kjennest friskt, nytt og aktuelt. Filmen sveivar i gang tankeprosessar for lang tid framover på eit vis som er sjeldan og kjekt.

Sagolik suksess

Forma er framifrå. Grensen låner frå krim, thriller og fantasy. Lydbiletet er knakande godt utforma, spesielt med spraking og sildring i skog. Sminka er super. Dei fantastiske elementa er subtile. Rammene og stilen er i all hovudsak realistiske. Blandinga verkar veldig godt.

Forfattaren John Ajvide Lindqvist har teft for kven som får lage film av dei fantasirike historiene hans. Romanen La den rette komme inn blei ein flott film av Tomas Alfredsson. Grensen er basert på novella med same tittel. Abbasi har klare estetiske løysingar og held nerven nydeleg med fantasiforteljingar som seier mykje om Nord-Europa før og no.

Grensen underheld, skremmer og engasjerer. Dette er ny nordisk film på sitt beste. Filmen vann prestisjeprogrammet Un Certain Regard i Cannes og kritikarprisen i Haugesund. Eg tilrår alle å la seg rive med og tenkje nytt med Abbasi. Framtida er ljos.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

DRAMA/FANTASY/THRILLER

Regi: Ali Abbasi

Grensen
(Orig.tittel: Gräns)

Med: Eva Melander, Eero
Milonoff, Jörgen Thorsson

Den svenske tollaren Tina (Melander) luktar frykt og skam frå folk som passerer med klirrande taxfreeposar og det som verre er, når dei går i land frå Finlandsferja. På fritida trivst ho best berrføtt i skog og mark. Forholdet til flora og fauna er harmonisk, men kamphundane til tosken ho bur saman med (Thorsson), bjeffar vilt på henne. Ho passar ikkje heilt inn. Når like rare Vore (Milonoff) kjem gjennom tollen, blir ho fortumla. Livet tek uana vendingar, og Tina lyt vurdere plassen sin i samfunnet.

Eventyrleg

Den iranskfødde regissøren Ali Abbasi har stålkontroll på nordisk tradisjon og natur i filmspråket sitt. Han leikar like friskt og frekt med norrøn mytologi, folketru og eventyr som osingen André Øvredal gjorde med Trolljegeren. Abbasi viste seg òg som ein stødig sjangersmed med debuten Shelley, der Ellen Dorrit Petersen spelte sterkt i ein effektiv skrekkfilm frå grisgrendte strøk med klare hint til Rosemary’s Baby, men filmane er ikkje berre leik. Regissøren har sjølv sagt at fordelen med sjangerfilm er at folk slappar forsvarslaust av. Så smyg han inn store spørsmål. Han er engasjert og ambisiøs.

Symbolsaker

Som danskskulert iranar i svensk film kjenner Abbasi fleire grenser. Grensa er symbolsk. Tina står ved fleire skiljeliner, ikkje berre for den svenske staten. Filmen er overskridande med tanke på fleire kategoriar. Kjønn er herleg handsama. Elles rører Abbasi mellom anna ved innvandring og normalitet, vondskap og menneskeverd. Det vonde finst like gjerne i ein kjernefamilie med Ikea-møblar som hjå utskota. Staten har tradisjon for å vere ein skurk mot dei som skil seg ut her nordpå. Grensen har scener som framkallar kvalme og harme, men filmen har òg ein heil del humor. Forteljinga er full av nye måtar å sjå skandinaviske soger på. Det kjennest friskt, nytt og aktuelt. Filmen sveivar i gang tankeprosessar for lang tid framover på eit vis som er sjeldan og kjekt.

Sagolik suksess

Forma er framifrå. Grensen låner frå krim, thriller og fantasy. Lydbiletet er knakande godt utforma, spesielt med spraking og sildring i skog. Sminka er super. Dei fantastiske elementa er subtile. Rammene og stilen er i all hovudsak realistiske. Blandinga verkar veldig godt.

Forfattaren John Ajvide Lindqvist har teft for kven som får lage film av dei fantasirike historiene hans. Romanen La den rette komme inn blei ein flott film av Tomas Alfredsson. Grensen er basert på novella med same tittel. Abbasi har klare estetiske løysingar og held nerven nydeleg med fantasiforteljingar som seier mykje om Nord-Europa før og no.

Grensen underheld, skremmer og engasjerer. Dette er ny nordisk film på sitt beste. Filmen vann prestisjeprogrammet Un Certain Regard i Cannes og kritikarprisen i Haugesund. Eg tilrår alle å la seg rive med og tenkje nytt med Abbasi. Framtida er ljos.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Filmen sveivar i gang tankeprosessar for lang tid framover på eit vis som er sjeldan og kjekt.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis