Trans på roser
Så smertefritt at det gjer vondt å tenkja på korleis det alltid kunne vore.
Rolf Lassgård spelar presten som ynskjer å vere kvinne. Dottera vert spelt av Hedda Stiernstedt.
Foto: Ola Kjelbye / AS Fidalgo
Drama, komedie
Regi: Mårten Klingberg
Min pappa Marianne
Med: Hedda Stiernstedt, Rolf Lassgård, Lena Endre, Klas Wiljergård
Kinofilm
Den 28-årige Hanna (Stiernstedt) flyttar motvillig tilbake til småbyen ho er fødd og oppvaksen i, då faren, den populære presten Lasse (Lassgård), fiksar ein jobb for henne i den lokale TV-kanalen. Plutseleg bur ho under same tak som far, mor (Endre) og bror (Wiljergård) igjen. Men kven sitt sjal er det eigentleg ho låner fyrste dag på nyjobben?
Gladfilm
Det skal noko til å kalla ein film om transpersonar for konvensjonell, men det er vel helst eit godt teikn om det vil seia at folk flest toler temaet så godt at det kan lagast feelgood-drama av det og ikkje berre parodisk drag-komedie. Pappa, ektemann og prest Lasse har kjent på å vera fødd i feil kropp sidan han var liten, men han har ikkje fortalt det til andre enn kona.
Den mest interessante vrien i Min pappa Marianne er kanskje den at kona er langt meir tolerant enn den politisk korrekte og oppegåande dottera Hanna. Ho meiner han har opptredd uærleg ved ikkje å fortelja henne og broren om kjenslene sine, men hadde ho tolt det betre om han stod fram under oppveksten hennar på nittitalet i ein småborgarleg småby som Alingsås?
Som ein draum
Min pappa Marianne er omtrent blotta for dei vanlege ingrediensane i filmar om seksuell identitet; nesten ingen har problem med at presten brått vil gå i dameklede, inkludert den næraste prestekollegaen hans, kyrkjelyden, bygdefolket og familien. Det er knapt grenser for kor inkluderande folk i Alingsås er, alle utanom Hanna, altså. Eg kan berre håpa at me i dag har eit så liberalt og ope syn også i Noreg, sjølv om kommentarfelta i kjømda av J.K. Rowlings noko transfobiske twittermeldingar ikkje tyder på det.
«Eg veit ikkje korleis det er å vera kvinne, men eg veit korleis det er å vera meg», er ein av dei klokaste replikkane i filmen. Den vanlegvis barske Rolf Lassgård kler overraskande godt å kle seg kvinneleg, og det er lett å heia på han. Å stå fram med eit anna kjønn enn det ein har fått oppgjeve i fødselsattesten, vil sjeldan vera så ukomplisert, men det er lov å håpa at dei som gjer det, kan få same mottaking som Marianne. Som så ofte elles tenkjer eg at det me blir glade og rørte over å sjå på film, burde bety at slik vil me ha det i røynda òg.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama, komedie
Regi: Mårten Klingberg
Min pappa Marianne
Med: Hedda Stiernstedt, Rolf Lassgård, Lena Endre, Klas Wiljergård
Kinofilm
Den 28-årige Hanna (Stiernstedt) flyttar motvillig tilbake til småbyen ho er fødd og oppvaksen i, då faren, den populære presten Lasse (Lassgård), fiksar ein jobb for henne i den lokale TV-kanalen. Plutseleg bur ho under same tak som far, mor (Endre) og bror (Wiljergård) igjen. Men kven sitt sjal er det eigentleg ho låner fyrste dag på nyjobben?
Gladfilm
Det skal noko til å kalla ein film om transpersonar for konvensjonell, men det er vel helst eit godt teikn om det vil seia at folk flest toler temaet så godt at det kan lagast feelgood-drama av det og ikkje berre parodisk drag-komedie. Pappa, ektemann og prest Lasse har kjent på å vera fødd i feil kropp sidan han var liten, men han har ikkje fortalt det til andre enn kona.
Den mest interessante vrien i Min pappa Marianne er kanskje den at kona er langt meir tolerant enn den politisk korrekte og oppegåande dottera Hanna. Ho meiner han har opptredd uærleg ved ikkje å fortelja henne og broren om kjenslene sine, men hadde ho tolt det betre om han stod fram under oppveksten hennar på nittitalet i ein småborgarleg småby som Alingsås?
Som ein draum
Min pappa Marianne er omtrent blotta for dei vanlege ingrediensane i filmar om seksuell identitet; nesten ingen har problem med at presten brått vil gå i dameklede, inkludert den næraste prestekollegaen hans, kyrkjelyden, bygdefolket og familien. Det er knapt grenser for kor inkluderande folk i Alingsås er, alle utanom Hanna, altså. Eg kan berre håpa at me i dag har eit så liberalt og ope syn også i Noreg, sjølv om kommentarfelta i kjømda av J.K. Rowlings noko transfobiske twittermeldingar ikkje tyder på det.
«Eg veit ikkje korleis det er å vera kvinne, men eg veit korleis det er å vera meg», er ein av dei klokaste replikkane i filmen. Den vanlegvis barske Rolf Lassgård kler overraskande godt å kle seg kvinneleg, og det er lett å heia på han. Å stå fram med eit anna kjønn enn det ein har fått oppgjeve i fødselsattesten, vil sjeldan vera så ukomplisert, men det er lov å håpa at dei som gjer det, kan få same mottaking som Marianne. Som så ofte elles tenkjer eg at det me blir glade og rørte over å sjå på film, burde bety at slik vil me ha det i røynda òg.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Det er knapt grenser for kor inkluderande folk i Alingsås er, alle utanom Hanna, altså.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.