Uberekneleg klokskap
Samlinga Skogkyss inneheld døds- og kjærleiksdikt med ironiske snuar og snertar.
DIKT
Hans Sande:
Skogkyss
Gyldendal 2016
Hans Sandes dikt røskar og riv i vaneførestillingane våre. På umiskjenneleg vis kombinerer dikta eit ope blikk med burlesk humor, galskap og ømheit.
Forfattaren har sjølv illustrert Skogkyss med grove og enkle broderi. Snur ein boka, vil ein finne baksida av eit broderi, med eit virvar av trådar, knutar og fargar. Desse dikta snur også om på språket, tinga og tilværet og syner oss på tvisynt vis livets fram- og baksider.
Syndefallsbok
Skogkyss er ei syndefallsbok: Ho nøyer seg ikkje berre med å ete av kunnskapens tre, ho tek for seg av heile skogen. Det slår ein at det særleg er skjæret av vemod, grå alderdom, endetidstankar, nedvokster og reinodla daud som strålar frå desse korthogne dikta. Men det må òg seiast at dikta programmatisk vender om, snur perspektiva og slik gjer overraskande, beiske, humørfylte og dumme funn: «Kven av oss vil daue først / og vri seg unna sorga». Høg alderdom er ikkje berre einstonig grå, han kan fyllast av kjærleik, seksualitet og svartsjuke. Men sjølv om ein har nådd eit stykke opp i livshøgda, går ikkje livet eller kjærleiken naudsynleg opp i ei høgare meditativ eining: «Eg stikk pinnen inn i gamle glør / og rotar rundt / Grå røyk stig opp / men ingen eld vi kan varme oss på».
Blømande villskap
I den siste bolken i boka, som har fått den ironiske tittelen «Mindfullness», spring formeleg trådane frå dei andre bolkane saman og lyftar seg utover ein- og tosemdas snevre introspeksjon. Perspektivet vert utvida til jordas økologiske krisetilstand, slik som i dikta «Gråtesnø» og i «Hardangersaum». Men også flyktningkrisa vert det dikta om, der den skinheilage retorikken vert avslørt: «Flyktningane er velkomne til landet vårt / men ikkje til denne enden av bygda // Flyktningane kan få lære å snakke norsk / så sant dei snakkar det skikkeleg.»
Hans Sandes dikt rommar nok uberekneleg galskap og klokskap til at dei er verde å lese. Poetens vilje til å late seg føre langs språkets og livets vegar er kopla med ein blømande villskap som ikkje gjer poeten audmjuk og føyeleg, og som ikkje gjer dikta altfor veltilpassa i verda.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast lyrikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DIKT
Hans Sande:
Skogkyss
Gyldendal 2016
Hans Sandes dikt røskar og riv i vaneførestillingane våre. På umiskjenneleg vis kombinerer dikta eit ope blikk med burlesk humor, galskap og ømheit.
Forfattaren har sjølv illustrert Skogkyss med grove og enkle broderi. Snur ein boka, vil ein finne baksida av eit broderi, med eit virvar av trådar, knutar og fargar. Desse dikta snur også om på språket, tinga og tilværet og syner oss på tvisynt vis livets fram- og baksider.
Syndefallsbok
Skogkyss er ei syndefallsbok: Ho nøyer seg ikkje berre med å ete av kunnskapens tre, ho tek for seg av heile skogen. Det slår ein at det særleg er skjæret av vemod, grå alderdom, endetidstankar, nedvokster og reinodla daud som strålar frå desse korthogne dikta. Men det må òg seiast at dikta programmatisk vender om, snur perspektiva og slik gjer overraskande, beiske, humørfylte og dumme funn: «Kven av oss vil daue først / og vri seg unna sorga». Høg alderdom er ikkje berre einstonig grå, han kan fyllast av kjærleik, seksualitet og svartsjuke. Men sjølv om ein har nådd eit stykke opp i livshøgda, går ikkje livet eller kjærleiken naudsynleg opp i ei høgare meditativ eining: «Eg stikk pinnen inn i gamle glør / og rotar rundt / Grå røyk stig opp / men ingen eld vi kan varme oss på».
Blømande villskap
I den siste bolken i boka, som har fått den ironiske tittelen «Mindfullness», spring formeleg trådane frå dei andre bolkane saman og lyftar seg utover ein- og tosemdas snevre introspeksjon. Perspektivet vert utvida til jordas økologiske krisetilstand, slik som i dikta «Gråtesnø» og i «Hardangersaum». Men også flyktningkrisa vert det dikta om, der den skinheilage retorikken vert avslørt: «Flyktningane er velkomne til landet vårt / men ikkje til denne enden av bygda // Flyktningane kan få lære å snakke norsk / så sant dei snakkar det skikkeleg.»
Hans Sandes dikt rommar nok uberekneleg galskap og klokskap til at dei er verde å lese. Poetens vilje til å late seg føre langs språkets og livets vegar er kopla med ein blømande villskap som ikkje gjer poeten audmjuk og føyeleg, og som ikkje gjer dikta altfor veltilpassa i verda.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast lyrikkmeldar i Dag og Tid.
Hans Sandes dikt rommar nok uberekneleg galskap og klokskap til at dei er verde å lese.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.