Vegar til å høyre
I dramaet rundt Ways of Seeing er det blitt oversett at stykket er ein heilt unik musikal.
Sara Baban på scena.
Foto: Leif Gabrielsen
Musikkteater
Sara Baban, Hanan Benammar, Pia Maria Roll:
Ways of Seeing
Black Box Teater
I Ways of Seeing (BBC, 1979) syner kritikarkunstnaren John Berger korleis representasjon av syn (til dømes oljemåleri og reklame) kan brukast til å konstruere perspektiv, oftast med makt- og profittorienterte siktemål. Teaterstykket med same namn har vekt og avdekt forskrudde høgreekstreme perpektivvridingar med sitt reverserte metanarrativ om overvaking, makt og utanforskap. Men ein detalj som har drukna i det underlege true crime medie- og rettssakssirkuset rundt stykket, er at Ways of Seeing er ein musikal.
Lågmælt, men konsis punkbassvamping akkom-
pagnerer lange monologar. Ali Djabbaris forteljing om den algeriske motstandsrørsla sklir umerkeleg over i ein rasande festleg Singing in the Rain-referansedans om katastrofe (for etablissementet). Reggae vert sameint med kurdisk tradisjonsmusikk. Den kurdiske skaldtradisjonen dengbej har i mange tusen år blitt brukt til å formidle og ta vare på historier, og songane kan vare i dagevis. Sara Babans mormor var del av denne truga tradisjonen, som står sentralt i stykket.
I klimaks av stykket er det umogeleg å motstå Babans medrivande og virtuose loop pedal-omgang med den intense dengbej-songstilen. Språkbarrierar vert oppløyste. Hanan Benammar speler fiolin, Djabbari dunkar på daf, ei tradisjonell rammetromme, tidlegare høgsterettsdomar Ketil Lund dronar i veg på eit uidentifisert belginstrument: Dette usannsynlege bandet vil eg gjerne sjå igjen, men diverre skal oppsetjingane på Black Box førre veke ha vore dei siste. Men om og når sjansen byr seg til å sjå dokumentasjonen av stykket på TV, museum, kva vis som helst, er det berre å hive seg rundt og kaste alle sine blikk over det som må vere den mest effektive politiske musikalen verdsaltet nokosinne har høyrt eller sett.
Rasmus Hungnes
Rasmus Hungnes er kunstnar, musikar, dj og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Musikkteater
Sara Baban, Hanan Benammar, Pia Maria Roll:
Ways of Seeing
Black Box Teater
I Ways of Seeing (BBC, 1979) syner kritikarkunstnaren John Berger korleis representasjon av syn (til dømes oljemåleri og reklame) kan brukast til å konstruere perspektiv, oftast med makt- og profittorienterte siktemål. Teaterstykket med same namn har vekt og avdekt forskrudde høgreekstreme perpektivvridingar med sitt reverserte metanarrativ om overvaking, makt og utanforskap. Men ein detalj som har drukna i det underlege true crime medie- og rettssakssirkuset rundt stykket, er at Ways of Seeing er ein musikal.
Lågmælt, men konsis punkbassvamping akkom-
pagnerer lange monologar. Ali Djabbaris forteljing om den algeriske motstandsrørsla sklir umerkeleg over i ein rasande festleg Singing in the Rain-referansedans om katastrofe (for etablissementet). Reggae vert sameint med kurdisk tradisjonsmusikk. Den kurdiske skaldtradisjonen dengbej har i mange tusen år blitt brukt til å formidle og ta vare på historier, og songane kan vare i dagevis. Sara Babans mormor var del av denne truga tradisjonen, som står sentralt i stykket.
I klimaks av stykket er det umogeleg å motstå Babans medrivande og virtuose loop pedal-omgang med den intense dengbej-songstilen. Språkbarrierar vert oppløyste. Hanan Benammar speler fiolin, Djabbari dunkar på daf, ei tradisjonell rammetromme, tidlegare høgsterettsdomar Ketil Lund dronar i veg på eit uidentifisert belginstrument: Dette usannsynlege bandet vil eg gjerne sjå igjen, men diverre skal oppsetjingane på Black Box førre veke ha vore dei siste. Men om og når sjansen byr seg til å sjå dokumentasjonen av stykket på TV, museum, kva vis som helst, er det berre å hive seg rundt og kaste alle sine blikk over det som må vere den mest effektive politiske musikalen verdsaltet nokosinne har høyrt eller sett.
Rasmus Hungnes
Rasmus Hungnes er kunstnar, musikar, dj og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Frimurerlogen i Trondheim.
Foto via Wikimedia Commons
Velkomne, kvinner
Kvinnene ynskjer å vera med på Proffen-cupen, inntil i fjor ei av fåe reine herretevlingar i Noreg.
Dersom kanonball er din idrett, kan du reise til USA og satse på dodgeball. Biletet er frå World Championships i Los Angeles 2018.
Foto: Jwoodlee3 / Wikimedia Commons
Klimakset i gymtimen
Kanonball er elska og hata, men mest det fyrste.
Nytt Norsk Tidsskrift er 40 år i år. Til venstre utgåve nummer fire frå 1989.
Svekt av internasjonalisering
Nytt Norsk Tidsskrift er 40 år. 40 år er lang tid. Attersynet med første årgang er eit møte med ei svunnen tid som byr på tung nostalgi.
Det er lite kamuflasje i ein kvit vinterham når snøen ikkje kjem.
Foto via Wikimedia Commons
«Vi veit ikkje korleis framtida vil bli for dei vinterspesialiserte dyra.»
Khaleda Froagh er ein av dei fremste poetane i Afghanistan, med 16 utgjevingar attom seg.
Foto: Linda Bournane Engelberth
Språk som lyser
Trass i den drøymande rastløysa som pregar dikta, held dei også fast i noko.