Vinje og kvenda
Aasmund Olavsson Vinje var òg moderne i skildringa av kvende.
Teikning: Vinje av Finn Graff, 1983
Vinjar samfunnshus,
laurdag 7. april
Laurdag føremiddag leverte Ottar Grepstad, Vigdis Ystad og Margunn Vikingstad nylesingar av Vinjes forfattarskap. Grepstad snakka om Vinje som talar, Ystad om Vinje som poet, medan Vikingstad snakka om kvinnesynet hjå Vinje. Vinje er kjend for at han var glad i kvinner – eller kvende, som det heiter i Vinjes nynorsk. Men det er ikkje alltid ein hugnad å lesa skildringane, for det blir vel mykje tale om vene gardsjenter og budeier, til det toppar seg med den mystiske «Drosi» – eit nynorsk sidestykke til Cervantes’ Dulcinea eller Ibsens «Den grønkledde». Kvenda hjå Vinje er idealiserte objekt for attrå, ikkje jamstelte intellektuelle.
Men Margunn Vikingstad synte i føredraget sitt at det finst unnatak. Ho drog fram Malene frå Folldalen, som Vinje skildrar i Ferdaminni: Ho verkar overraskande moderne, for ho er ei kvinne med same tvisynet som Vinje. Det interessante er at ein ser det same i Vinjes portrett av kvinner i hovudstaden, i Elsk og Giftarmål. Her møter Vinje kvinner han kan diskutere med, utfordre og vera frekk mot, og slik står kvinnene fram som både meir interessante og meir likestilte. Vinje pusta friare i hovudstaden. Det kan ein jo kjenne seg igjen i òg i dag, la Vikingstad til.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Vinjar samfunnshus,
laurdag 7. april
Laurdag føremiddag leverte Ottar Grepstad, Vigdis Ystad og Margunn Vikingstad nylesingar av Vinjes forfattarskap. Grepstad snakka om Vinje som talar, Ystad om Vinje som poet, medan Vikingstad snakka om kvinnesynet hjå Vinje. Vinje er kjend for at han var glad i kvinner – eller kvende, som det heiter i Vinjes nynorsk. Men det er ikkje alltid ein hugnad å lesa skildringane, for det blir vel mykje tale om vene gardsjenter og budeier, til det toppar seg med den mystiske «Drosi» – eit nynorsk sidestykke til Cervantes’ Dulcinea eller Ibsens «Den grønkledde». Kvenda hjå Vinje er idealiserte objekt for attrå, ikkje jamstelte intellektuelle.
Men Margunn Vikingstad synte i føredraget sitt at det finst unnatak. Ho drog fram Malene frå Folldalen, som Vinje skildrar i Ferdaminni: Ho verkar overraskande moderne, for ho er ei kvinne med same tvisynet som Vinje. Det interessante er at ein ser det same i Vinjes portrett av kvinner i hovudstaden, i Elsk og Giftarmål. Her møter Vinje kvinner han kan diskutere med, utfordre og vera frekk mot, og slik står kvinnene fram som både meir interessante og meir likestilte. Vinje pusta friare i hovudstaden. Det kan ein jo kjenne seg igjen i òg i dag, la Vikingstad til.
Fleire artiklar
Det kjæraste eg har? Min ser ikkje slik ut, men eg er ganske glad i han, ja.
Foto via Wikimedia Commons
Smørbutten min får du nok aldri
Ei flygande badstove skal få ny heim, sit det nokon inni alt?
Foto: Maren Bø
Badstovene tek av
Det er interessant korleis badstove inne kan vere så ut, mens badstove ute er så in.
Morgonfrisk fersking
«Ein kan kjenna seg frisk og sterk, vera åndsfrisk eller endåtil frisk som ein fisk, friskna til, verta frisk att frå sjukdomen og heilt friskmeld.»
150-årsjubilant: den austerrikske komponisten Arnold Schönberg (1874–1951).
Fredshymne
Kammerchor Stuttgart tolkar Schönbergs «illusjon for blandakor» truverdig.
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.