JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Memoarar

Estisk jonsok

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Dannebrog fell frå himmelen under Volmerslaget ved Lyndanisse (Tallin) i Estland 15. juni 1219, slik målaren Christian August Lorentzen såg det føre seg i 1809.

Dannebrog fell frå himmelen under Volmerslaget ved Lyndanisse (Tallin) i Estland 15. juni 1219, slik målaren Christian August Lorentzen såg det føre seg i 1809.

Dannebrog fell frå himmelen under Volmerslaget ved Lyndanisse (Tallin) i Estland 15. juni 1219, slik målaren Christian August Lorentzen såg det føre seg i 1809.

Dannebrog fell frå himmelen under Volmerslaget ved Lyndanisse (Tallin) i Estland 15. juni 1219, slik målaren Christian August Lorentzen såg det føre seg i 1809.

3221
20170623
3221
20170623

Det er svenskane som feirar jonsok meir og sterkare enn alle andre, ikkje sant? Folkeparkar i kveldssol, dans rundt maistonga med blomekrans og svenske folkeviser og korv och dragspel och vals. Deretter ein vel fortent eller hardt tiltrengd kviledag, alt ettersom, den 24. juni, jonsokdagen, som kjem etter jonsokeftan, nett som juledagen kjem etter julekvelden.

Dei som framleis trur det, har ikkje fått med seg at den svenske jonsokhelga er flytta til næraste laurdag og søndag, så det har ordna seg med kviledagen. Svenskane er effektive, og det kunne verta reint for mange arbeidsfrie dagar, noko som gjekk ut over både produktivitet og bruttonasjonalprodukt, og dermed nasjonaløkonomien.

Med helga og vekedagane høver det nesten perfekt i år. Men det er eit naboland der jonsok verkeleg er fri og heilag: Estland. Knapt noko folk er så nordisk i sjel og sinn som estarane, og hos dei vart alt som nordisk er, reinodla ekstra sterkt fordi det i så mange år var nett nordiske dei ikkje hadde lov til å vera.

Ikkje eigenleg.

Om det så er Valdemarsdagen 15. juni, så heng han på eit vis saman med midtsommardagen. For det var 15. juni 1219 at det danske flagget fall ned frå himmelen under eit slag i det som no er Tallinn, der danskane sleit hardt for å få kristna dei estiske stammane. Dei lokale trong til ei fast hand, nett som da Olav Tryggvasson og Olav Haraldsson på sine kantar gjekk inn for det same eit par hundre år tidlegare.

Midtsommar 15. juni, og flagg frå himmelen? Ja, det finst ei forklaring på alt: På 1200-talet låg den gamle kalenderen sju dagar bak «vår». Det vart éin ekstra dag for kvart hundreår, frårekna skotåra i 1200, 1600 og 2000, så 15. juni 1219 svarar til 22. juni. På 1700-talet er vår kalender 11 dagar før den julianske. Differansen er 12 dagar på 1800-talet, og 13 dagar på 1900- og 2000-talet. (Det er derfor oktoberrevolusjonen kom i november, og det er derfor Karl 12.s dødsdag, på grunn av arbeidsuhellet hans i Halden, er 30. november 1718 i Sverige, men 11. desember 1718 i Noreg og Danmark. Vi skifta kalender frå den gregorianske i 1700. Svenskane venta til 1752.)

Og flagget frå himmelen sånn omtrent på jonsokdagen i 1219? Dei som er litt skeptiske til alle sogene om Guds hand som greip avgjerande inn på svært mange slagmarker, er blasfemiske nok til å meina at det kan ha vore ei munkekappe som kom flygande. Johanitterordenen, som heiter Malteserordenen no, hadde ei raud kappe med kvitt kors, og det er ofte sterk vind i kystbyen Tallinn. Og Jonsok har fått namn etter Johannes Døyparen, som gav namn til Johanitterordenen.

Da har vi både kalenderen, solsnu og ordensvesenet på plass.

Estarane har alt på plass. På høgdedraget der det danske flagget altså landa midt under slaget i 1219 som eit teikn på kven som skulle sigra, ligg både Riksdagen, statsministerresidensen, den russisk-ortodokse Aleksander Nevskij-katedralen og kafé Dannebrog, som ikkje må gløymast.

Så her får alle sitt. Og i kveld lyser jonsokbåla i den lyse estiske midtsommarnatta. Det gjorde dei i sovjetperioden med. Det var ikkje heilt lov. Men heilt forbode var det heller ikkje.

Per Egil Hegge

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det er svenskane som feirar jonsok meir og sterkare enn alle andre, ikkje sant? Folkeparkar i kveldssol, dans rundt maistonga med blomekrans og svenske folkeviser og korv och dragspel och vals. Deretter ein vel fortent eller hardt tiltrengd kviledag, alt ettersom, den 24. juni, jonsokdagen, som kjem etter jonsokeftan, nett som juledagen kjem etter julekvelden.

Dei som framleis trur det, har ikkje fått med seg at den svenske jonsokhelga er flytta til næraste laurdag og søndag, så det har ordna seg med kviledagen. Svenskane er effektive, og det kunne verta reint for mange arbeidsfrie dagar, noko som gjekk ut over både produktivitet og bruttonasjonalprodukt, og dermed nasjonaløkonomien.

Med helga og vekedagane høver det nesten perfekt i år. Men det er eit naboland der jonsok verkeleg er fri og heilag: Estland. Knapt noko folk er så nordisk i sjel og sinn som estarane, og hos dei vart alt som nordisk er, reinodla ekstra sterkt fordi det i så mange år var nett nordiske dei ikkje hadde lov til å vera.

Ikkje eigenleg.

Om det så er Valdemarsdagen 15. juni, så heng han på eit vis saman med midtsommardagen. For det var 15. juni 1219 at det danske flagget fall ned frå himmelen under eit slag i det som no er Tallinn, der danskane sleit hardt for å få kristna dei estiske stammane. Dei lokale trong til ei fast hand, nett som da Olav Tryggvasson og Olav Haraldsson på sine kantar gjekk inn for det same eit par hundre år tidlegare.

Midtsommar 15. juni, og flagg frå himmelen? Ja, det finst ei forklaring på alt: På 1200-talet låg den gamle kalenderen sju dagar bak «vår». Det vart éin ekstra dag for kvart hundreår, frårekna skotåra i 1200, 1600 og 2000, så 15. juni 1219 svarar til 22. juni. På 1700-talet er vår kalender 11 dagar før den julianske. Differansen er 12 dagar på 1800-talet, og 13 dagar på 1900- og 2000-talet. (Det er derfor oktoberrevolusjonen kom i november, og det er derfor Karl 12.s dødsdag, på grunn av arbeidsuhellet hans i Halden, er 30. november 1718 i Sverige, men 11. desember 1718 i Noreg og Danmark. Vi skifta kalender frå den gregorianske i 1700. Svenskane venta til 1752.)

Og flagget frå himmelen sånn omtrent på jonsokdagen i 1219? Dei som er litt skeptiske til alle sogene om Guds hand som greip avgjerande inn på svært mange slagmarker, er blasfemiske nok til å meina at det kan ha vore ei munkekappe som kom flygande. Johanitterordenen, som heiter Malteserordenen no, hadde ei raud kappe med kvitt kors, og det er ofte sterk vind i kystbyen Tallinn. Og Jonsok har fått namn etter Johannes Døyparen, som gav namn til Johanitterordenen.

Da har vi både kalenderen, solsnu og ordensvesenet på plass.

Estarane har alt på plass. På høgdedraget der det danske flagget altså landa midt under slaget i 1219 som eit teikn på kven som skulle sigra, ligg både Riksdagen, statsministerresidensen, den russisk-ortodokse Aleksander Nevskij-katedralen og kafé Dannebrog, som ikkje må gløymast.

Så her får alle sitt. Og i kveld lyser jonsokbåla i den lyse estiske midtsommarnatta. Det gjorde dei i sovjetperioden med. Det var ikkje heilt lov. Men heilt forbode var det heller ikkje.

Per Egil Hegge

Knapt noko folk er så nordisk i sjel

og sinn som estarane.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.

Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.

Foto: Dagfinn Nordbø

MatFeature
Dagfinn Nordbø

Finaste finnbiffen

«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis