JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Memoarar

Fløan-kapellet og ein uvettug slektning

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
«Bytorget» på Trøndelag Folkemuseum på Sverresborg i Trondheim.

«Bytorget» på Trøndelag Folkemuseum på Sverresborg i Trondheim.

Foto: Alan Ford / Wikipedia

«Bytorget» på Trøndelag Folkemuseum på Sverresborg i Trondheim.

«Bytorget» på Trøndelag Folkemuseum på Sverresborg i Trondheim.

Foto: Alan Ford / Wikipedia

3633
20170922
3633
20170922

Underkommuniserte hendingar bør gjerne få vera ukjende, eller som den vidgjetne samfunnsfilosofen Ronald Reagan ein gong sa: «Eg betalte ein slektsforskar 50 dollar for å grava litt i slektshistoria mi, og så måtte eg gi han 100 dollar til for å få han til å teia om det han fann.»

Vi har alle vårt, og denne månaden, på Sverresborg i Trondheim, der Trøndelag Folkemuseum ligg, fekk eg ei påminning om lagnaden til Fløan-kapellet like ved Steinvikholmen i Skatval, no Stjørdal kommune. Kapellet vart teikna av Gerhard Schøning i 1770. Det var ikkje stort, på om lag 40 kvadratmeter golvflate, og tre tømmerstokkar av det ligg på museet i Trondheim. Der skal kapellet rekonstruerast, men stokkane er for morkne til at dei kan brukast. Så dei vert liggjande i magasin på Sverresborg.

Kapellet er nemnt i Aslak Bolts jordebok frå 1430-åra, og stokkane kan daterast til 1420. Det er nokolunde godt dokumentert at reformatoriske svenskar i 1560-åra «tok seg av» restane av ei kiste som liket av heilag Olav skal ha lege i. Enda betre dokumentert er det at bonden på Fløan reiv kapellet i slutten av 1840-åra for å få tømmer til ny låve i 1851.

Så slektshistoria: Farmor mi, Dorothea Fløan, gift Hegge, var fødd i 1874, så for alt eg veit, kan rivaren ha vore tippoldefar min. Men det var – er – tre Fløan-gardar, og eg har ikkje tenkt å grava meir. Den det ikkje var, var Johan L. Fløan på Austre Fløan, for han var fødd i 1859 og interesserte seg så sterkt for historie at han var med på å starta Trøndelag Folkemuseum i 1913. Ja, han vart til og med medlem i National Geographic Society på grunn av alt han gjorde som folkeminnegranskar og lokalhistorisk aktivist. Han var medlem av heradstyret i til saman 44 år. Farfar min, Peder J. Hegge, sat ei tid der saman med han, og for spesielt interesserte: Dei er begge med på eit politisk gruppebilete som det går an å finna fram til på Wikipedia.

Om låvebygginga står det til og med i Skatvalsboka at ho var uvettug. Det kunne sjølvsagt ikkje berga kapellet frå ein dynamisk aktivist på grannegarden, Midt-Fløan, der det altså var bruk for ny låve. Før rekonstruksjonen på museet er ferdig, har vi ikkje anna enn Schønings snart 250 år gamle teikning av «Fløans Cappel i Størdahlen» og dei tre stokkane i magasinet. Pluss vitnemål om at Olavsdyrkinga i 1560-åra heldt seg frisk nok til at det måtte svenske okkupasjonssoldatar til for å rydda opp.

Steinvikholm, berre eit par hundre meter frå Fløan-gardane, er langt på veg restaurert. Historisk spel er det kvar sommar til minne om den siste katolske erkebiskopen i landet, Olav Engelbrektsson, som drog i eksil da reformasjonen sigra. Det vert feira heller spakt i Trøndelag; heilag Olav held seg godt fleire stader enn i gatenamna i Trondheim, 30 kilometer lenger sør, og på Stiklestad, 30–40 kilometer nord for Fløan og Steinvikholm.

Alt dette kan lesast som eit patriotisk vitnemål om den djupe sanninga i ein kraftsats frå Jon Leirfall: «Tek du ut Trøndelag frå Norges-historia, bli’ de’ bærre perman ijæn.»

Vi har fått eit ord for slikt no, frå ein annan amerikansk samfunnsfilosof: Donald Trump kallar det «sannferdig overdriving» – truthful hyperbole.

Det er meir notid i tillegg: Denne fredagen brukar Trøndelag Folkemuseum kvelden og dei rekonstruerte sentrumsgatene på museet som arena til ein kulturkveld med moderne musikk, «Sverresborg uplugga», med musikarar frå Trøndelag.

Nylåven frå 1851 står ikkje lenger, han heller, så låvedans på Fløan vert det ikkje.

Per Egil Hegge

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Underkommuniserte hendingar bør gjerne få vera ukjende, eller som den vidgjetne samfunnsfilosofen Ronald Reagan ein gong sa: «Eg betalte ein slektsforskar 50 dollar for å grava litt i slektshistoria mi, og så måtte eg gi han 100 dollar til for å få han til å teia om det han fann.»

Vi har alle vårt, og denne månaden, på Sverresborg i Trondheim, der Trøndelag Folkemuseum ligg, fekk eg ei påminning om lagnaden til Fløan-kapellet like ved Steinvikholmen i Skatval, no Stjørdal kommune. Kapellet vart teikna av Gerhard Schøning i 1770. Det var ikkje stort, på om lag 40 kvadratmeter golvflate, og tre tømmerstokkar av det ligg på museet i Trondheim. Der skal kapellet rekonstruerast, men stokkane er for morkne til at dei kan brukast. Så dei vert liggjande i magasin på Sverresborg.

Kapellet er nemnt i Aslak Bolts jordebok frå 1430-åra, og stokkane kan daterast til 1420. Det er nokolunde godt dokumentert at reformatoriske svenskar i 1560-åra «tok seg av» restane av ei kiste som liket av heilag Olav skal ha lege i. Enda betre dokumentert er det at bonden på Fløan reiv kapellet i slutten av 1840-åra for å få tømmer til ny låve i 1851.

Så slektshistoria: Farmor mi, Dorothea Fløan, gift Hegge, var fødd i 1874, så for alt eg veit, kan rivaren ha vore tippoldefar min. Men det var – er – tre Fløan-gardar, og eg har ikkje tenkt å grava meir. Den det ikkje var, var Johan L. Fløan på Austre Fløan, for han var fødd i 1859 og interesserte seg så sterkt for historie at han var med på å starta Trøndelag Folkemuseum i 1913. Ja, han vart til og med medlem i National Geographic Society på grunn av alt han gjorde som folkeminnegranskar og lokalhistorisk aktivist. Han var medlem av heradstyret i til saman 44 år. Farfar min, Peder J. Hegge, sat ei tid der saman med han, og for spesielt interesserte: Dei er begge med på eit politisk gruppebilete som det går an å finna fram til på Wikipedia.

Om låvebygginga står det til og med i Skatvalsboka at ho var uvettug. Det kunne sjølvsagt ikkje berga kapellet frå ein dynamisk aktivist på grannegarden, Midt-Fløan, der det altså var bruk for ny låve. Før rekonstruksjonen på museet er ferdig, har vi ikkje anna enn Schønings snart 250 år gamle teikning av «Fløans Cappel i Størdahlen» og dei tre stokkane i magasinet. Pluss vitnemål om at Olavsdyrkinga i 1560-åra heldt seg frisk nok til at det måtte svenske okkupasjonssoldatar til for å rydda opp.

Steinvikholm, berre eit par hundre meter frå Fløan-gardane, er langt på veg restaurert. Historisk spel er det kvar sommar til minne om den siste katolske erkebiskopen i landet, Olav Engelbrektsson, som drog i eksil da reformasjonen sigra. Det vert feira heller spakt i Trøndelag; heilag Olav held seg godt fleire stader enn i gatenamna i Trondheim, 30 kilometer lenger sør, og på Stiklestad, 30–40 kilometer nord for Fløan og Steinvikholm.

Alt dette kan lesast som eit patriotisk vitnemål om den djupe sanninga i ein kraftsats frå Jon Leirfall: «Tek du ut Trøndelag frå Norges-historia, bli’ de’ bærre perman ijæn.»

Vi har fått eit ord for slikt no, frå ein annan amerikansk samfunnsfilosof: Donald Trump kallar det «sannferdig overdriving» – truthful hyperbole.

Det er meir notid i tillegg: Denne fredagen brukar Trøndelag Folkemuseum kvelden og dei rekonstruerte sentrumsgatene på museet som arena til ein kulturkveld med moderne musikk, «Sverresborg uplugga», med musikarar frå Trøndelag.

Nylåven frå 1851 står ikkje lenger, han heller, så låvedans på Fløan vert det ikkje.

Per Egil Hegge

Olavsdyrkinga heldt seg frisk nok i 1560-åra til at det måtte svenske okkupasjonssoldatar til for å rydda opp.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis