Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Memoarar

Harmoniske sommartonar

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Frederiksværk på Classens tid.

Frederiksværk på Classens tid.

Foto: Wikimedia Commons

Frederiksværk på Classens tid.

Frederiksværk på Classens tid.

Foto: Wikimedia Commons

3860
20190705
3860
20190705

Oppe på vollen rundt Akershus Festning står det nokre eirgrøne kanonar frå 1700-talet og byrjinga av 1800-talet. Dei nyaste av dei er merka «Frederiksværk 1811». Dei er berre til pynt i dag, og knapt nok det. Det hender at eg peikar dei ut, særleg bokstavane, når eg har med norske tilreisande opp på festningsvollen. Det seier dei lite.

Men kor tæra metallskrifta enn har vorte gjennom dei mange åra som har gått, fyller ho meg med søt musikk kvar gong eg ser stadnamnet med den alderdommelege skrivemåten. Klangen er spesielt sterk i juli månad. For da er det musikkfestival i Frederiksværk, heimstaden til desse kanonane, og sommarhuset vårt ligg berre fire kilometer unna. At ein avdanka industriby med 12.000 innbyggjarar, fem kilometer frå nokre av dei finaste badestrendene på Sjælland, kan lokka turistar med både reint, klårt saltvatn og nokre av dei fremste musikarane i Europa, er ingen sjølvsagt ting. Men slik er det, og det åndelege forfallet skal ha kome langt før ein gløymer den legendariske russiske Borodin-kvartetten, som for vel ti år sidan hadde teke turen frå Moskva til det enkle podiet i den restaurerte kanonhallen i Gjethuset i Frederiksværk.

I kveld – for den som måtte ha råd med å kasta seg på flyet til København – står Schuberts songsyklus Die schöne Müllerin på programmet. Alle dei tjue songane. Det er ikkje berre i Noreg ein kan ha det ganske fint i den såkalla provinsen.

Namnet Gjethuset har ikkje noko med geitehald å gjera, men tyder ’huset der ein støyper kanonar’. Det tyske grunnordet er verbet giessen, som tyder ’å gyta jarnmalm’. Lenge låg Gjethuset som ein stussleg ruin med all framtid bak seg. I dag er det konserthall med ein akustikk som kammermusikarar får det meste ut av.

Ved sidan av den reint fysiske musikken er det er ein undertone av aktuell kommentar òg: Mange av årets kunstnarar bryt staven over den barske danske innvandringspolitikken: Over 90 musikarar er med, mellom dei er danskar som kjem frå USA, Korea, Kina, Japan, Armenia, Nederland, Russland, Tyskland, Frankrike, Italia og sjølvsagt Skandinavia. Mellom dei norske i 2019 er pianisten Christian Ihle Hadland og sopranen Tuva Semmingsen.

Om det var krut og kanonar som la grunnlaget for rikdomen i Frederiksværk under kong Frederik 4., som styrte Danmark og Noreg frå 1699 til 1730, har det sitt opphav i musikken, alt det som vi på dei lite luksusprega benkane kan gleda oss over også denne sommaren. Entreprenøren Johan Frederik Classen (1725–1792) vart fødd i Christiania som son av domorganist Johan Frederik Clasen. Junior gjorde lukka si i tvillingriket sør for Kattegat og arbeidde seg opp til rikdom og prakt – ikkje å gløyma eit prangande gravmæle som overtydande sluttakkord – ved å byggja ut krutverket som gav namn til byen. Verdshistoria hjelpte godt til; han leverte svært mange tonn militære godsaker til dei som trong slikt i den amerikanske fridomskrigen. Den er vi eit godt stykke unna, både historisk og musikalsk; artilleri og dunder og brak har ingen stor plass i kammermusikk.

Men som nemnt: Kammermusikken har fått ein brei plass i det moderne Frederiksværk.

På sett og vis høyrer det med til historia at danskane er tolerante og tenkjer på dei som meiner at Haydn, Mozart og Sjostakovitsj er trøytte saker som ikkje er verde ein sommarkveld. Det er ikkje så mange kilometrane til teltleiren, ølboksane og Orange Scene utanfor Roskilde, og til Roskilde-festivalen er det venta 130.000 menneske i år. Som vanleg er det meldt rikeleg med regn, og som musikkredaktøren i ei København-avis skreiv: Dit kjem alle for å sjå på musikken, slik ho sjølv gjorde som 16-åring da det nye hundreåret var i emning. Kvar si lyst: Det er ikkje så verst å sitja i den gamle kanonhallen og lyda til musikken heller.

Per Egil Hegge

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Oppe på vollen rundt Akershus Festning står det nokre eirgrøne kanonar frå 1700-talet og byrjinga av 1800-talet. Dei nyaste av dei er merka «Frederiksværk 1811». Dei er berre til pynt i dag, og knapt nok det. Det hender at eg peikar dei ut, særleg bokstavane, når eg har med norske tilreisande opp på festningsvollen. Det seier dei lite.

Men kor tæra metallskrifta enn har vorte gjennom dei mange åra som har gått, fyller ho meg med søt musikk kvar gong eg ser stadnamnet med den alderdommelege skrivemåten. Klangen er spesielt sterk i juli månad. For da er det musikkfestival i Frederiksværk, heimstaden til desse kanonane, og sommarhuset vårt ligg berre fire kilometer unna. At ein avdanka industriby med 12.000 innbyggjarar, fem kilometer frå nokre av dei finaste badestrendene på Sjælland, kan lokka turistar med både reint, klårt saltvatn og nokre av dei fremste musikarane i Europa, er ingen sjølvsagt ting. Men slik er det, og det åndelege forfallet skal ha kome langt før ein gløymer den legendariske russiske Borodin-kvartetten, som for vel ti år sidan hadde teke turen frå Moskva til det enkle podiet i den restaurerte kanonhallen i Gjethuset i Frederiksværk.

I kveld – for den som måtte ha råd med å kasta seg på flyet til København – står Schuberts songsyklus Die schöne Müllerin på programmet. Alle dei tjue songane. Det er ikkje berre i Noreg ein kan ha det ganske fint i den såkalla provinsen.

Namnet Gjethuset har ikkje noko med geitehald å gjera, men tyder ’huset der ein støyper kanonar’. Det tyske grunnordet er verbet giessen, som tyder ’å gyta jarnmalm’. Lenge låg Gjethuset som ein stussleg ruin med all framtid bak seg. I dag er det konserthall med ein akustikk som kammermusikarar får det meste ut av.

Ved sidan av den reint fysiske musikken er det er ein undertone av aktuell kommentar òg: Mange av årets kunstnarar bryt staven over den barske danske innvandringspolitikken: Over 90 musikarar er med, mellom dei er danskar som kjem frå USA, Korea, Kina, Japan, Armenia, Nederland, Russland, Tyskland, Frankrike, Italia og sjølvsagt Skandinavia. Mellom dei norske i 2019 er pianisten Christian Ihle Hadland og sopranen Tuva Semmingsen.

Om det var krut og kanonar som la grunnlaget for rikdomen i Frederiksværk under kong Frederik 4., som styrte Danmark og Noreg frå 1699 til 1730, har det sitt opphav i musikken, alt det som vi på dei lite luksusprega benkane kan gleda oss over også denne sommaren. Entreprenøren Johan Frederik Classen (1725–1792) vart fødd i Christiania som son av domorganist Johan Frederik Clasen. Junior gjorde lukka si i tvillingriket sør for Kattegat og arbeidde seg opp til rikdom og prakt – ikkje å gløyma eit prangande gravmæle som overtydande sluttakkord – ved å byggja ut krutverket som gav namn til byen. Verdshistoria hjelpte godt til; han leverte svært mange tonn militære godsaker til dei som trong slikt i den amerikanske fridomskrigen. Den er vi eit godt stykke unna, både historisk og musikalsk; artilleri og dunder og brak har ingen stor plass i kammermusikk.

Men som nemnt: Kammermusikken har fått ein brei plass i det moderne Frederiksværk.

På sett og vis høyrer det med til historia at danskane er tolerante og tenkjer på dei som meiner at Haydn, Mozart og Sjostakovitsj er trøytte saker som ikkje er verde ein sommarkveld. Det er ikkje så mange kilometrane til teltleiren, ølboksane og Orange Scene utanfor Roskilde, og til Roskilde-festivalen er det venta 130.000 menneske i år. Som vanleg er det meldt rikeleg med regn, og som musikkredaktøren i ei København-avis skreiv: Dit kjem alle for å sjå på musikken, slik ho sjølv gjorde som 16-åring da det nye hundreåret var i emning. Kvar si lyst: Det er ikkje så verst å sitja i den gamle kanonhallen og lyda til musikken heller.

Per Egil Hegge

Det er ikkje berre i Noreg at ein kan ha det ganske fint i den såkalla provinsen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis