Komponisten som vart kulturberar
Bent Fabricius-Bjerre døydde 95 år gammal.
Foto: Fabricius-Bjerre.dk
Da Bent Fabricius-Bjerre gjekk bort i slutten av juli, nokre veker før han ville ha fylt 96 år, tok danskane heilsider og timelange minneprogram i bruk for å markera posisjonen denne stilreine og populære komponisten og jazzpianisten hadde sikra seg for to generasjonar i landet. Dei mest kjende melodiane hans var like høgt verdsette i grannelanda, og dei hadde ei heilt spesiell stilling i statar som Serbia og Aust-Tyskland – av alle stader. Musikkens svar på Astrid Lindgren, stod det i ein av nekrologane. Kanskje kjem han i oppslagsverk som får lengre levetid enn Wikipedia, og så får det heller våga seg at han «berre» laga musikk som det går an å plystra, men vel å merka ikkje dersom plystraren er tung til sinns.
Lite tyder på at Fabricius-Bjerre sleit med tungsinn. Og den treng store mengder gruff som ikkje vil dra på smilebandet når kjenningsmelodien til Olsen-banden overmannar alt som er vondt og leitt, og Egon Olsen slepp ut av fengselet, som av alle ting heiter Vridsløse Lille, klar til neste kupp.
«Olsen-banden måtte ha eit Dixieland-tema», sa Fabricius-Bjerre, og Egon Olsen kunne ikkje ha vore meir samd. Om ein kostar på seg å sjå den danske serien som føljetong, ser ein at det i tillegg er ein genial, raffinert parodi over den danske samfunnsutviklinga gjennom heile 1970-talet, med kvinnefrigjering, EU-kamp og store kvanta sosionom- og politikarsvada.
Få ting kunne gjera ein kunstnar og gjøglar som Rolv Wesenlund meir forarga enn å få høyra at slike folk ikkje dreiv med kunst eller kultur. Wesenlund hadde eit gjestespel i København da fjernsynsserien Matador vart sleppt laus på danskane for førti år sidan. Han budde på hotell i København og la merke til at gatene var heilt folketomme éin kveld i veka. Da gjekk dei første episodane av Matador, livet i småbyen Korsbæk i mellomkrigstida og fram til okkupasjonen, omskapt til drama av journalisten og forfattaren Lise Nørgaard, og med ei rolleliste der alle som hadde eit namn i dansk scenekunst, var med. Alt tonesett av Fabricius-Bjerre.
Danskane er usamde om kor mange gonger Matador no har gått i dansk fjernsyn. Kanskje var det siste gongen no i vår; no er mest ingen av skodespelarane mellom oss lenger, og mellomkrigstida er det ikkje så mange som hugsar heller. Men Fabricius-Bjerre og musikken hans vert nok å høyra i vekene framover, under og etter den staselege gravferda denne månaden, der Lise Nørgaard, som er 104 år, vert æresgjest. Nokon heimføding var komponisten ikkje; han fekk ein amerikansk Grammy-pris i 1963 for Alley Cat, over 20 år etter at han hadde starta eit jazzband – det er så lenge sidan at ordet jazz vart uttala dzjæzz både hos oss og i Danmark.
Fabricius-Bjerre hadde eit mykje vidare register enn dei fleste kjende til. I den andre filmen om Olsen-banden hadde opphavsmannen Erik Balling fått den glitrande ideen at eit innslag frå Mozarts konsert for cello og orkester skulle vera med. Fabricius-Bjerre, som i motsetnad til Balling kunne si musikkhistorie, sa at Mozart aldri skreiv nokon cellokonsert. Balling hadde ikkje tenkt å revidera Egon Olsens plan for neste kupp på grunn av ein slik bagatell og beit han av: «Så får du skriva den konserten, da.» Og det gjorde jazzpianisten.
I Aust-Tyskland vart «Die Olsen-bande» særskild populær. For både dei som rådde i landet, og dei som skulle lyda ordre, var nøgde: Her kunne alle sjå kor samvitslause og dumme kapitalistane var, og folket fekk sjå ein tulling av ein sjef som alltid hadde ein genial plan som ikkje kunne slå feil, men som likevel gjekk i dass kvar einaste gong.
Til muntert tonefylgje ved Bent Fabricius-Bjerre.
Per Egil Hegge
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Da Bent Fabricius-Bjerre gjekk bort i slutten av juli, nokre veker før han ville ha fylt 96 år, tok danskane heilsider og timelange minneprogram i bruk for å markera posisjonen denne stilreine og populære komponisten og jazzpianisten hadde sikra seg for to generasjonar i landet. Dei mest kjende melodiane hans var like høgt verdsette i grannelanda, og dei hadde ei heilt spesiell stilling i statar som Serbia og Aust-Tyskland – av alle stader. Musikkens svar på Astrid Lindgren, stod det i ein av nekrologane. Kanskje kjem han i oppslagsverk som får lengre levetid enn Wikipedia, og så får det heller våga seg at han «berre» laga musikk som det går an å plystra, men vel å merka ikkje dersom plystraren er tung til sinns.
Lite tyder på at Fabricius-Bjerre sleit med tungsinn. Og den treng store mengder gruff som ikkje vil dra på smilebandet når kjenningsmelodien til Olsen-banden overmannar alt som er vondt og leitt, og Egon Olsen slepp ut av fengselet, som av alle ting heiter Vridsløse Lille, klar til neste kupp.
«Olsen-banden måtte ha eit Dixieland-tema», sa Fabricius-Bjerre, og Egon Olsen kunne ikkje ha vore meir samd. Om ein kostar på seg å sjå den danske serien som føljetong, ser ein at det i tillegg er ein genial, raffinert parodi over den danske samfunnsutviklinga gjennom heile 1970-talet, med kvinnefrigjering, EU-kamp og store kvanta sosionom- og politikarsvada.
Få ting kunne gjera ein kunstnar og gjøglar som Rolv Wesenlund meir forarga enn å få høyra at slike folk ikkje dreiv med kunst eller kultur. Wesenlund hadde eit gjestespel i København da fjernsynsserien Matador vart sleppt laus på danskane for førti år sidan. Han budde på hotell i København og la merke til at gatene var heilt folketomme éin kveld i veka. Da gjekk dei første episodane av Matador, livet i småbyen Korsbæk i mellomkrigstida og fram til okkupasjonen, omskapt til drama av journalisten og forfattaren Lise Nørgaard, og med ei rolleliste der alle som hadde eit namn i dansk scenekunst, var med. Alt tonesett av Fabricius-Bjerre.
Danskane er usamde om kor mange gonger Matador no har gått i dansk fjernsyn. Kanskje var det siste gongen no i vår; no er mest ingen av skodespelarane mellom oss lenger, og mellomkrigstida er det ikkje så mange som hugsar heller. Men Fabricius-Bjerre og musikken hans vert nok å høyra i vekene framover, under og etter den staselege gravferda denne månaden, der Lise Nørgaard, som er 104 år, vert æresgjest. Nokon heimføding var komponisten ikkje; han fekk ein amerikansk Grammy-pris i 1963 for Alley Cat, over 20 år etter at han hadde starta eit jazzband – det er så lenge sidan at ordet jazz vart uttala dzjæzz både hos oss og i Danmark.
Fabricius-Bjerre hadde eit mykje vidare register enn dei fleste kjende til. I den andre filmen om Olsen-banden hadde opphavsmannen Erik Balling fått den glitrande ideen at eit innslag frå Mozarts konsert for cello og orkester skulle vera med. Fabricius-Bjerre, som i motsetnad til Balling kunne si musikkhistorie, sa at Mozart aldri skreiv nokon cellokonsert. Balling hadde ikkje tenkt å revidera Egon Olsens plan for neste kupp på grunn av ein slik bagatell og beit han av: «Så får du skriva den konserten, da.» Og det gjorde jazzpianisten.
I Aust-Tyskland vart «Die Olsen-bande» særskild populær. For både dei som rådde i landet, og dei som skulle lyda ordre, var nøgde: Her kunne alle sjå kor samvitslause og dumme kapitalistane var, og folket fekk sjå ein tulling av ein sjef som alltid hadde ein genial plan som ikkje kunne slå feil, men som likevel gjekk i dass kvar einaste gong.
Til muntert tonefylgje ved Bent Fabricius-Bjerre.
Per Egil Hegge
«Olsen-banden måtte ha eit Dixieland-tema», sa Fabricius-Bjerre.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.